ביורק: "במאי דני" עודד הטרדות מיניות

הזמרת האיסלנדית, ששיחקה בסרט "רוקדת בחשכה" של לארס פון טרייר, סיפרה בפוסט בפייסבוק ש"היה מדובר בעניין אוניברסלי, שבמאי יכול לגעת ולהטריד את השחקניות שלו"

ביורק (צילום: Getty Images)
ביורק (צילום: Getty Images)
16 באוקטובר 2017

ביורק מאשימה את הבמאי לארס פון טרייר בהטרדה מתמשכת של שחקניות בסרטים שלו. בפוסט שפרסמה אתמול (א') בפייסבוק סיפרה הזמרת האיסלנדית על חוויותיה על הסט עם "במאי דני" (היא שיחקה בסרט "רוקדת בחשכה" של פון טרייר בשנת 2000), ומציינת שאחרי שהתעמתה איתו הוא שינה מעט את דרכיו.

"הנשים בכל העולם שכותבות באינטרנט נתנו לי השראה לספר על החוויה שלי עם במאי דני", כתבה ביורק. "מפני שאני מגיעה מאחת המדינות היותר שוויוניות בין המינים ובזמנו היה לי מעמד מכובד בעולם המוזיקה עם עצמאות שעבורה עבדתי קשה, היה לי ברור כשנכנסתי לנעליים של שחקנית שהשפלה ותפקיד כבנאדם ששווה פחות ושאפשר להטריד אותו מינית הם חלק מהנורמה, כשהבמאי והצוות מאפשרים ומעודדים את זה. היה לי ברור שמדובר בעניין אוניברסלי, שבמאי יכול לגעת ולהטריד את השחקניות שלו, ושתעשיית הקולנוע מאפשרת את זה.

"כשפעם אחרי פעם סירבתי, הבמאי כעס והעניש אותי, ויצר מצג שווא כאילו אני היא הקשה כאן. בזכות החוזק שלי, האנשים שסביבי וכי לא היה לי מה להפסיד, שכן אין לי שאיפות בעולם המשחק, השארתי את זה מאחורי והתאוששתי אחרי כמה שנים. עם זאת, אני מודאגת ששחקניות אחרות שעובדות עם אותו אדם לא התאוששו כמוני. הבמאי היה לגמרי מודע לעניין, ואני משוכנעת שהסרט שהוא עשה אחר כך מבוסס על החוויה שלו איתי, כי אני הייתי הראשונה שעמדה מולו ולא נתנה לו לעשות מה שהוא רוצה. לדעתי אחרי העימות איתי היו לו יחסים הוגנים ומשמעותיים יותר עם השחקניות שלו, כך שיש תקווה. בואו נקווה שההצהרה הזו תומכת בשחקניות ובשחקנים בכל מקום. בואו נעצור את זה. יש גל של שינוי בעולם".

פון טרייר ידוע כפרובוקטור, ונטען לגביו לא פעם שהוא מאמלל את השחקניות בסרטיו. גם בזמן צילומי "רוקדת בחשיכה" עלו טענות על היחסים הבעייתיים עד מטרידים של הבמאי עם ביורק. הפוסט של ביורק נכתב על רקע היציאה של נשים רבות בהוליווד עם סיפורים על המפיק הארווי ויינשטיין, שלגביו נטען שאנס, תקף או הטריד אותן מינית. בתגובה לטענות, האקדמיה האמריקאית לקולנוע הדיחה את ויינשטיין משורותיה.