הוליווד די.סי: בין הזוג קנדי לזוג טראמפ יש יותר דמיון ממה שנדמה

בלתי אפשרי לצפות בסרט הביוגרפי החדש על ג'קי קנדי בימים שלאחר ההתנקשות בבעלה בלי להרהר במשפחה הנשיאותית שהצמיחה את מושג הנשיא כסלבריטי, ובנשיא הנוכחי שכל כולו כוכבוּת ריאליטי

ג'ון פ' וג'קי קנדי (צילום מסך מתוך "ג'קי")
ג'ון פ' וג'קי קנדי (צילום מסך מתוך "ג'קי")
15 בפברואר 2017

וושינגטון, 2017. דונלד טראמפ מושבע לנשיאות ארצות הברית ואשתו מלניה מלווה אותו, לבושה שמלה תכולה ומעליה מעיל באותו הצבע. ההשראה ברורה ומכוונת, והיא לא פסחה על אף שדר או מבקר: ג׳קי קנדי. מי שזכורה כגברת הראשונה הכי זוהרת והכי אלגנטית בהיסטוריה האמריקאית והדבר הכי קרוב שהיה בה למלכה. נסיבות חייה של מלניה קנאוס גלגלו אותה אל אותם שבילים שג׳קלין לי בובייה נולדה להלך בהם, עד שהגיעו לכיסא הגברת הראשונה. אבל יותר מהשמלה ויותר מריקוד הנשף נזכור את הסרטון שתפס את בעלה מסתובב אליה במה שנראה כמו נזיפה, ומבטה המחויך נעצב מיד. לג׳קי זה לא היה קורה.

ג'ון פ' קנדי, JFK, היה הנשיא הסלב הראשון. אפשר לזקוף זאת לזכות מרילין מונרו, אבל האחראית האמיתית לכך הייתה הטלוויזיה והאופן בו השכיל הנשיא לנצל לטובתו את המדיום החדש. הוא היה הנשיא הראשון שפנה ישירות לאומה האמריקנית בשידור חי, בלי עריכה או דיליי. הוא נהנה מרייטינג דמיוני כמעט: בסקר שנערך בשנת 1961, חודשים אחדים אחרי שהושבע לנשיאות, העידו 90 אחוזים מהמרואיינים כי צפו בלפחות אחת ממסיבות העיתונאים המשודרות שערך. הציבור אהב את קנדי ואת הופעותיו בטלוויזיה, שהעבירו במינימום תיווך את הכריזמה האנרגטית שבה ניחן.

השראה ברורה ומכוונת. מלניה טראמפ (צילום: Kevin Dietsch – Pool/Getty Images)
השראה ברורה ומכוונת. מלניה טראמפ (צילום: Kevin Dietsch – Pool/Getty Images)

הוא היה בן 43 בלבד כשנכנס לבית הלבן, מלווה במשפחתו הפוטוגנית. הוא החליף שם את דווייט אייזנהאוור שהיה מבוגר ממנו בכמעט 30 שנה, ולראשונה זה כיובל התגוררו בבית הלבן ילדים קטנים: קרוליין הפעוטה והתינוק ג'ון־ג'ון (ג'ון פ' קנדי ג'וניור), שנולד שבועות אחדים לאחר שנבחר אביו לנשיאות. משפחת קנדי הייתה עשויה מהחומרים שאיתם מוכרים מגזינים. החלום האמריקאי הלבן והעשיר, על שני צעירים יפי תואר, בני החברה הגבוהה, שהתאהבו זו בזה והגיעו יחד לעמדת הכוח המשמעותית ביותר בעולם, ועוד חלמו להגיע לירח.

השבוע עולה לאקרנים "ג'קי", ביוגרפיה קולנועית של אותה גברת ראשונה, המתמקדת בשבוע שבין ההתנקשות בג'ון פ' קנדי להלווייתו. הסרט מורכב מפרגמנטים, טלאים על טלאים של רגעים שאותם חולקת קנדי, בגילומה של נטלי פורטמן, עם עיתונאי שבא לראיינה בביתה במסצ'וסטס. הבחירה להתנהל במסגרת זמן קצרה מבדלת את "ג'קי" משאר היצירות הביוגרפיות שעסקו במשפחת קנדי בכלל וברצח בפרט, והיא נהנית מתחושת אינטנסיביות שנעדרת מביוגרפיות ששמות דגש על כרונולוגיה לינארית.

אבל אפילו לג'קי יש התחלה. לפני שפגשה בקנדי הייתה ג'קלין לי בובייה כותבת צעירה שזכתה פרסים, עיתונאית מתחילה עם שאיפות לכתוב רומן. עם נישואיה הפכה לעזר כנגדו של בעלה, אז עוד סנאטור. אף שהייתה מעורבת בקמפיינים שלו ונהגה לערוך ולשכתב את נאומיו, את עיקר תהילתה קנתה לה בעקבות עיצובה את הבית הלבן ובחירותיה האופנתיות.

"ג'קי" פוגש אותה כשכל זה נגמר. הגברת הראשונה הצעירה ביותר בהיסטוריה של ארצות הברית הייתה רק בת 34 כשהפכה אלמנה, אשתו של נשיא שנרצח לפני שהספיק להותיר אחריו מורשת אמיתית. והיא, בחושיה העיתונאיים המחודדים, קלטה מיד שזה הסיפור. קלטה וסירבה לתת לו להיגמר כך. כשג'ון פ' קנדי נרצח הפכה ג'קי לכוכבת הכי גדולה בעולם. עיניים היו נשואות אליה, התקשורת לא עזבה אותה לרגע ואנדי וורהול הפך את האבל שלה ליצירת אמנות. היא שידרה יגון אצילי, מקור כוח לאומה מתאבלת. זה הפך להיות הסיפור שלה, אף שבילתה כל רגע שנותר לה בתור הגברת הראשונה במרדף להנצחת בעלה המת. היא ראתה במשפחה שלה גלגול אמריקני של משפחת המלוכה הבריטית, וזה בדיוק מה שהיא תכננה להשאיר אחריה.

ואכן, נהוג מאז לחשוב על משפחת קנדי כעל משפחת המלוכה האמריקאית, והיא נתפסת בתור הדבר הכי קרוב למלכותיות הבריטית ששכן אי פעם בבית הלבן. בני קנדי הם אנשי החברה הגבוהה, לכולם כמעט דיפלומות מהרווארד או מאוניברסיטאות יוקרה אחרות, ורצף הטרגדיות שפקד אותם נשמע באמת כאילו לקוח מסיפורי אגדה מבעיתים על מלכים ואבירים.

בשנים האחרונות עולים הקנדיז לכותרות רק כשאחד מהם יוצא עם טיילור סוויפט, או כשארנולד שוורצנגר חושף לעולם את הבן הסודי שהביא עם עוזרת הבית שלו ושל אשתו מריה שרייבר (אחייניתו של JFK). אף שמדובר סיפורים שמזכירים יותר פרק של "הקרדשיאנז" מאשר שיחת סלון בארמון בקינגהם, מעמדה המלכותי של המשפחה עדיין לא נסדר, ו"ג'קי" יעזור לה בוודאי לשמר אותו.

וכן, פתאום הם גם לא נראים שונים כל כך מבני משפחת טראמפ. אם קנדי היה הנשיא הכוכב הראשון, טראמפ הוא הנשיא כוכב הריאלטי הראשון. קשה אמנם למתוח קו ישיר בין השתיים, בין ג'קי למלניה, אבל ייתכן שהמשפחה שהפכה את התקשורת לכלי הכי חשוב במשחק הפוליטי שלה, סללה את הדרך למשפחה שתכלה בה את זעמה. ואולי הצורך של מלניה להידמות לג'קי יתברר בסוף כניסיון דומה שלה לערוך מעין בקרת נזקים, לא לתת לבעלה להכתיב את המורשת שיעזוב עמה את הבית הלבן אלא לתת לה לקבוע אותה.