המירוץ לצמרת של ווס אנדרסון

בשיחה על סרטו החדש מסביר ווס אנדרסון איך הפך לבלדר של ביל מארי ולמה הוא לא נעלב כשאומרים שהוא חוזר על עצמו

ווס אנדרסון. צילום: Getty Images
ווס אנדרסון. צילום: Getty Images

השיער הזה, שמגיע עד הכתפיים, מסודר־אבל־לא־מסודר־מדי; חליפת הטוויד הזאת; המגפונים של קלארקס – האם יש במאי כלשהו בעולם שנראה יותר כמו דמות מאחד מסרטיו, מאשר ווס אנדרסון? הטקסני בן ה־44 משדר פנים מול פנים את מה שהוא משדר בכל סרטיו, החל ב"המירוץ לצמרת של מקס פישר" ו"משפחת טננבאום", דרך "מר שועל המהולל" ועד "ממלכת אור הירח", את אותה תערובת של סטייל היפסטרי, חוצפה מלומדת ואקסצנטריות נפלאה.

הסרט החדש שלו, "מלון גרנד בודפשט", הוא אחד מסרטיו הטובים ביותר עד כה. זהו סיפורו של גוסטב H. (רייף פיינס, מצחיק בטירוף), שוער חלקלק במלון אירופי בשנות ה־30, שמסתבך בחקירת רצח ובתעלולים פוליטיים אבסורדיים לאחר שאחת מאורחות המלון הקשישות (טילדה סווינטון, כמעט בלתי ניתנת לזיהוי מתחת לאיפור ולפרוטזות) מתה במפתיע. זאת תקופה טובה עבור אנדרסון. "ממלכת אור הירח" שלו זכה ב־2012 לקהל הגדול ביותר מכל סרטיו עד כה, וזיכה אותו במועמדות לאוסקר. ואפילו יותר מכך – ניתן לראות את השפעתו בכל מקום – בסרטים עצמאיים דלי תקציב, בפרסומות מתחכמות ובעיקר בטרנד הגדל וההולך לחבב כל דבר אנלוגי או מעשה יד. זה לא מפתיע, אם כן, שפגשנו את אנדרסון – המתגורר בפריז – במועדון חברים לונדוני מיושן. אפילו הטפט על הקירות נראה כאילו נלקח מאחד מסרטיו.

מרגיז אותך שאנשים אומרים שאתה יוצר את אותו הסרט שוב ושוב?

"פעם הייתי מגיב לזה יותר. היום זה כבר לא מסעיר אותי במיוחד. כנראה פיתחתי עור עבה יותר. כשאני יוצר סרט, אני באופן מודע מנסה לעשות משהו שונה ממה שעשיתי בעבר. אבל איכשהו, ברגע שזה מתחבר לידי יצירה שלמה, אנשים אומרים שתוך עשר שניות לתוך הסרט הם כבר יודעים שהוא שלי".

זאת בעצם מחמאה ענקית, לא? אנשים אומרים שיש לך סגנון מובהק משלך.

"זו אכן מחמאה ענקית, אלא אם הם מתכוונים להעליב".

רץ ברשת סרטון שמראה איך "מלחמת הכוכבים" היה נראה אם ווס אנדרסון היה מביים אותו. זה בעצם סוג של "המירוץ לצמרת של מקס פישר", רק עם צ'ובקה שרוכב על אופנוע ישן. אתה צופה בדברים האלה?

"ראיתי כמה מהם. אדוארד נורטון עשה מערכון דומה ל'סטרדיי נייט לייב', רק ששם זה היה בסגנון של סרט אימה. זה נחמד שהם טורחים לעשות זאת, אבל אני חושב שהייתי עושה את זה הרבה יותר מפחיד. הייתי רוצה לנסות לעשות את הפרודיה בעצמי ולראות מה ייצא".

"מלון גרנד בודפשט" הוא הסרט המצחיק ביותר שלך עד כה. מה גרם לך לחשוב שרייף פיינס יכול להיות כל כך מצחיק?

"הוא היה נורא מצחיק בסרט 'ברוז" ובהפקה הבריטית של המחזה 'אלוהי הקטל'. רציתי לעבוד איתו כבר תקופה ארוכה, הוא מאוד רציני. הוא שחקן שפועל ב'שיטה' ולא עבדתי בעבר עם שחקן כזה".

המלון הוא לב ההתרחשות בסרט וככזה, מצטייר כעולם ומלואו, כקסום וכמדויק. אתה נהנה לישון במלונות?

"פעם נהניתי מזה. במשך השנים הבנתי שאני לא אוהב ללכת לאורך מסדרון ארוך, להיכנס למעלית, לעבור דרך הלובי, ללכת במורד הרחוב ואז לקלוט ששכחתי משהו, אז קצת עבר לי".

זה נכון שגרת עם השחקנים של "מלון גרנד בודפשט" בזמן הצילומים? שמעתי שהם היו יורדים עם פיג'מה לארוחת בוקר.

"כן, השתלטנו על מלון קטן בעיר גורליץ, בגרמניה. היה לנו שף שהכרתי באיטליה, אז הוא בישל לנו ואכלנו ארוחת ערב ביחד כל לילה במשך הצילומים. כמעט כל ארוחה הפכה למעין מסיבה קטנה".

רייף פינס ב"מלון גרנד בודפשט"
רייף פינס ב"מלון גרנד בודפשט"

יש בסרט הרבה פנים מוכרות מסרטיך האחרים: אוון ווילסון, אדריאן ברודי וכמובן ביל מארי שהופיע בכל סרטיך, מאז "המירוץ לצמרת של מקס פישר". מה אתה אוהב בעבודה איתו?

"ביל תמיד מעודד אותי מאוד. בכל סרט שלי שבו הוא משתתף הוא נראה קצת יותר מעורב. יש לי שיתוף פעולה מתמשך ונחמד מאוד איתו".

לפי השמועות, פעם לקחת ברכבת 10,000 יורו במזומן במזוודה עבור מארי, מפסטיבל הסרטים בוונציה עד רומא. זה נכון?

"כן, זה נכון. זה היה עבור איש בשם לואיג'י והכסף היה שכר דירה שביל היה חייב לו. אבל אני חייב לומר שזה לא קשה במיוחד לסחוב 10,000 יורו. זה אפילו לא תופס את כל המזוודה!"

אתה וביל מבלים יחד?

"לפעמים, אבל יש לו חיים בינלאומיים ואני לא מכיר את כל ההיבטים של חייו. לפעמים הוא נעלם מהרדאר שלי לתקופה מסוימת ואז מגיח שוב. זה תמיד מעניין כשזה קורה".

גדלת בטקסס, אבל אתה גר בפריז. היית קורא לעצמך אמריקאי גולה באירופה?

"האמת היא שלא הייתי באמריקה כבר כמה שנים. יש לי דירה ומשרד בפריז ולבת הזוג שלי יש בית בקנט, אנגליה, אז אנחנו נוסעים לשם לעתים די קרובות, ואני גם נמצא הרבה בלונדון. אבל בפריז אני עדיין מרגיש כמו אמריקאי בחו"ל. הצרפתית שלי לא השתפרה בכלל".

אתה נהנה מהאוכל בפריז?

"טוב, יש שם פואה גרה. בצרפת אנשים מרגישים בנוח לאכול הרבה מהדברים האלה. אני מנסה לא להיכנע לזה, זה סוג של התאבדות".

גדלת בטקסס עם שני אחים, מה הדבר החמור ביותר שהסתבכת בו?

"אחי הגדול ואני פעם החלטנו שאנחנו רוצים ליצור כניסה לבית שלנו דרך הגג. חתכנו חור בגג, אל תוך עליית הגג, מה שלקח כמה ימים. הפנים של אבא שלי כשהוא ראה את זה – הוא היה מזועזע. אני לא זוכר שראיתי אותו ככה מעולם. הוא פשוט לא האמין. עשינו חור בגג!"

מה ההרגל המעצבן ביותר שלך כיום?

"כנראה נרגנות. כן – מצבי רוח".

איזה כישרון היית רוצה שיהיה לך?

"מתמטיקה".

מי האדם המנוח שהכי היית רוצה לפגוש לארוחת ערב?

"הבמאי הספרדי לואיס בוניואל. יש לי הרגשה שהיה כיף להיות בסביבתו. הוא אהב ליהנות".