התפקידים הגדולים של אסי דיין

נוסף לתרומתו המשמעותית לקולנוע הישראלי כתסריטאי ובמאי, ייזכר אסי דיין גם כאחד השחקנים המרשימים בישראל. עשרה תפקידים בלתי נשכחים

"הוא הלך בשדות" (1967)

אמנם מדובר בסרט הרביעי שלו כשחקן, אבל הוא בהחלט מוגדר כסרט שבו פרץ לתודעת הקהל הישראלי. בעיבוד הקולנועי לספרו המכונן של משה שמיר, דיין גילם את אורי, פלמ"חניק הרואה בלחימה ערך עליון, ונופל לבסוף בשדה הקרב.

"חמישה ימים בסיני" (1969)

בהמשך לדימוי הצבר הלוחם שזוהה עמו בעקבות "הוא הלך בשדות" (וגם, כמובן, היה קשור להיותו הבן של משה דיין), ב"חמישה ימים בסיני" גילם את יוסי, רופא הנקלע לקרב עם חיילים מצריים ולבסוף מוצא את עצמו כובש מוצב מצרי ביחד עם האחות העובדת עמו.

"מבצע יונתן" (1977)

דיין בתפקיד נוסף של גיבור מלחמה. הפעם שיחק את שוקי, סגנו של יוני נתניהו (יהורם גאון) המפקד איתו על מבצע החילוץ של נוסעי מטוס "אייר פראנס" שנחטף לאנטבה.

"מאחורי הסורגים" (1984)

בסרט הקאלט של אורי ברבש דיין שיחק את אסף, אסיר יהודי שנכלא על רקע ביטחוני באשמת יצירת קשר עם האויב.

"מר באום" (1997)

הסרט החותם את הטרילוגיה הקומית-מרירה שיצר אסי דיין בשנות התשעים. אחרי "החיים על פי אגפא" ו"שמיכה חשמלית ושמה משה", כתב וביים דיין את "מר באום", בו גילם גבר המתבשר כי נותר לו 92 דקות בלבד לחיות. עיבוד אמריקאי לסרט, בכיכובם של רובין ווליאמס ומילה קוניס, צפוי לצאת לאקרנים החודש.

"ההסדר" (2000)

בסרטו המוערך של יוסף סידר שגרף שישה פרסי אופיר, דיין שיחק את צבי מלצר – רב וראש ישיבת הסדר. מלצר מנסה לעודד את תלמידו לשעבר, שהפך לקצין צה"ל (אקי אבני), להקים פלוגה תורנית לבני ישיבות, ובמקביל מתאהב הקצין בבתו מיכל.

"בנות בראון" (2002)

בסדרת הטלוויזיה ששודרה ב"קשת" והתבססה על רומן מאת עירית לינור, שיחק דיין את אבי משפחת בראון, חזי, שהתמודד עם קשיים כלכליים ובעיות בחיי הנישואים.

"בטיפול" (2005, 2008)

בעוד חייו האישיים נאבק דיין בהתמכרויות ובעיות נפשיות משלו, מול המצלמה הוא גילם היטב את הפסיכולוג הקליני ראובן דגן. גיבור הדרמה שיצרו חגי לוי, אורי סיוון וניר ברגמן הוא מטפל אמפתי, קשוב ואחראי, אבל בהחלט לא אוזן קשבת בלבד, אלא הדמות המרכזית המניעה את העלילה.

"חופשת קיץ" (2007)

בסרט ביכוריו עטור השבחים של דוד וולך, נכנס דיין לנעליו של אברהם אידלמן, רב מכובד ואדוק באמנותו. בחופשה המשפחתית השנתית לים המלח הוא זוכה למעט זמן איכות עם בנו היחיד, מנחם, והתוצאות הרות אסון.

"ד"ר פומרנץ" (2012)

קשה לומר שדיין ניחן אי פעם בעליצות יתרה, אבל הסרט האחרון שביים וכתב היה עגום אפילו יותר מהרגיל. ב"ד"ר פומרנץ" חוזר דיין לתפקיד הפסיכולוג הקליני, אבל הפעם הוא יציב ומקצועי הרבה פחות מראובן דגן. הוא מאפשר למתאבדים לסיים את חייהם בקפיצה מדירתו שבקומה ה-12, תמורת תשלום הולם.