ווס אנדרסון בכלל לא דומה ליצירות שלו, וממש מעדיף שתלכו לקולנוע

בניגוד למה שעשוי להשתקף מסרטיו, ווס אנדרסון כלל אינו טיפוס של כלבים והבית שלו אינו מעוצב באובססיביות צבעונית וסימטרית. ריאיון לרגל הגעתו לארץ של "אי הכלבים"

ווס אנדרסון (צילום: רוב גרייג)
ווס אנדרסון (צילום: רוב גרייג)

אין אף במאי שדומה לווס אנדרסון. הוא מאסטר סגנוני, אלוף הדמיון משובב הנפש, חובב לוחות צבעים מסוימים מאוד ואדם שיצירותיו הקולנועיות מעוררות התפעלות כמעט אוטומטית. "אי הכלבים" הוא סרט האנימציה השני של אנדרסון אחרי "מר שועל המהולל", וזה אינו סיפור על אזור אי הכלבים במזרח לונדון (אף שיש קשר מסוים), אלא הרפתקה שגיבוריה הם באמת חבורת כלבים. העלילה מתרחשת על אי סמוך ליפן שאליו מגרשים את כל הכלבים במדינה אחרי התפרצות של "שפעת הכלבים". הסרט כולל גם מסר ראוי לגמרי על חשיבות הסובלנות. אה, וגם יללות של הרווי קייטל ואת קולה של גרטה גרוויג.

יש שמועה שההשראה לסרט הגיעה משלטים בלונדון המכוונים לאי הכלבים האמיתי. זה נכון?
"זה נכון, אבל לגמרי שכחתי את זה! המפיק שלנו, ג'רמי דוסון – שעבד איתי גם על 'מר שועל המהולל' – התראיין וסיפר למישהו את הסיפור הזה. רק אז הבנתי שכל הסרט הזה התחיל כשראיתי את השלט לאי הכלבים, ואפילו לא ידעתי מה זה אי הכלבים, רק דמיינתי מה זה יכול להיות".

עוד כתבות מעניינות:
פסטיבל הקולנוע ירושלים: 12 סרטים שחייבים לראות
ליאור רז ישתתף בסרט אקשן חדש לצד ראיין ריינולדס
הסרטים הכי טובים שמגיעים הקיץ לקולנוע

יש מסר חשוב ב"אי הכלבים" על הכלה וסובלנות. האם זה הושפע מהאירועים הפוליטיים של הזמן האחרון?
"התחלנו לעבוד על הסרט לפני שש שנים בערך, והעולם השתנה מאוד בזמן שעבדנו עליו. לעתים קרובות חשבנו שמה שקורה סביבנו קשור למה שקורה בסיפור. התחלנו בכך שחקרנו את ההיסטוריה, אבל בעודנו עובדים על הסרט התחלנו לחפש השראה בעמודים הראשונים של העיתונים".

החליפה של הדמות הראשית ב"מר שועל המהולל" הושפעה מחליפה שלך. האם היו פרטים אישיים נוספים שמצאו את דרכם אל תוך "אי הכלבים"?
"שמו של הכלב הראשי בסרט הוא צ'יף, ואני גדלתי עם כלב לברדור שחור בשם צ'יף. אז גם זה קשר אישי שלי לסרט".

האם צ'יף שגדלת איתו היה דומה באישיותו לדמות בסרט?
"אני לא חושב שהייתה לו אותה מורכבות, הייתה לו אישיות די פשוטה".

ווס אנדרסון (צילום: רוב גרייג)
ווס אנדרסון (צילום: רוב גרייג)

גרטה גרוויג מדבבת בסרט סטודנטית אמריקאית רצינית שנמצאת בחילופי סטודנטים ביפן. היא מעולה, רצית לעבוד איתה כבר זמן מה?
"כן, הכרנו את גרטה מזמן כי נוח באומבך (בן זוגה) ואני חברים טובים כבר הרבה שנים. אז די ציפיתי לכך שגרטה ואני נעבוד יחד תוך זמן קצר".

גם ביל מארי משחק בסרט. אומרים שמאוד קשה ליצור אתו קשר. האם אתה עדיין צריך להשאיר לו הודעה ולקוות שיחזור אליך?
"גם אם יש לך קו ישיר אליו, זה לא אומר שהוא יענה לטלפון! אני חושב שאני נופל בקטגוריה הזאת".

"הבית שלי די פשוט"

כבמאי שסימן ההיכר שלו הוא הקפדה אסתטית חסרת פשרות וסטים מרהיבים, לא קשה להבין למה אנדרסון לא ממהר להצטרף לז'אנר הבמאים שרואים בסדרות טלוויזיה מושקעות את הקולנוע החדש.

כמה במאי קולנוע נחשבים ביימו סדרות טלוויזיה לאחרונה. האם גם אתה מתכנן לביים עבור המסך הקטן?
"לא ממש, אבל אני חושב שעכשיו שני התחומים מתאחדים במידה רבה. אתה יכול להציג את מה שאתה רוצה בכל דרך שאתה רוצה – יש חופש לעשות מה שאתה רוצה. אז אני מאמין שבשלב כלשהו אעשה משהו בדרך הזאת, אבל אני אוהב את החוויה של סרט שמציג בבתי קולנוע ושנצפה על ידי אנשים שיושבים יחד באותו חדר. זו המשמעות של סרט עבורי. אבל אני רואה הרבה סרטים בכל הדרכים האחרות, ואני חייב לומר שזו דרך לא רעה לחוות סיפור".

הסגנון החזותי שלך הוא כל כך ייחודי ומלא שמחה. האם הוא גולש גם לשאר תחומי החיים שלך? אני ממש מקווה שהבית שלך נראה כמו מלון גראנד בודפשט.
"לא, הוא די פשוט. יש לי גישה די שונה. בסרט אתה מנסה ליצור משהו שיצפו בו במשך 90 או 100 דקות, ואתה יוצר אשליה ועולם שלם שבו הצופים יחיו בזמן הזה. זה שונה אם אתה צריך לחיות שם כל הזמן".

בהתבסס על הסרט הזה, אני מנחשת שאתה איש של כלבים. האם היית שוקל לעשות משהו עבור כל אנשי החתולים? "ממלכת החתולים" אולי?
"הסיפור הזה נכתב על ידי עם ג'ייסון שוורצמן ורומן קופולה – כולנו חברים כבר הרבה הרבה זמן. לג'ייסון יש כלב שגר איתו כבר 11 שנה, והוא לגמרי איש של כלבים. לרומן יש חתול והוא אוהב אותו. לי אין בכלל חיית מחמד. יש לנו כמה עזים בקנט (שם מתגוררת בת זוגו של אנדרסון), אבל זה הכל מבחינת חיות, אני בהחלט לא איש של עזים. האמת היא שאני אוהב כלבים כדמויות בסרטים, עבורי הכלבים בסיפור שלנו הם אנשים, אז אני לא ממש איש של כלבים אם חושבים על זה".

← "אי הכלבים" יוקרן בפסטיבל ירושלים, סינמטק, דרך חברון 11 ירושלים, חמישי (2.8) 22:00 ושבת (4.8) 10:30, ומחמישי הבא (9.8) בבתי הקולנוע