פסטיבל דוקאביב: "משפחה בטרנס" נבחר לסרט הישראלי הטוב ביותר

לצד סרטו של אופיר טריינין הוכרזו הזוכים בשאר הקטגוריות בתחרות הישראלית, בהם "אישה של בית" שזכה בפרס חבר השופטים. בתחרות הבינלאומית זכה "כלבים נובחים רחוק"

"משפחה בטרנס" (צילום: רואי רוט)
"משפחה בטרנס" (צילום: רואי רוט)

פסטיבל דוקאביב, שמתקיים השנה בפעם ה-20, הכתיר אמש (רביעי) את הזוכים בקטגוריות השונות. את פרס הסרט הטוב ביותר בתחרות הישראלית קטף "משפחה בטרנס" של אופיר טריינין, והפרס המקביל בתחרות הבינלאומית הוענק ל"כלבים נובחים רחוק" של סימון לרנג וילמונט. פסטיבל דוקאביב, המקרין 125 סרטים חדשים מהארץ ומהעולם בעשרה ימים, יסתיים בשבת הקרובה (26.5).

"משפחה בטרנס" ("Family in Transition") מתעד משפחה מנהריה, זוג וארבעה ילדים, מהרגע שבו אב המשפחה יוצא מהארון כטרנס. בת זוגו גלית מתקשה לעכל את הדברים, אך בסופו של דבר מחליטה לתת ליחסים סיכוי. כשנדמה שהמסע המגדרי של עמית קיבל סוף טוב, דווקא מסעה של גלית מאיים על הזוגיות. השופטים (שיחד עם הפרס העניקו לסרט 70 אלף שקלים, באדיבות קרן הווארד גילמן), נימקו: "זהו סרט שמגיע בעיתוי נכון ומזכיר לנו את יכולתו של הקולנוע התיעודי לרענן את הדרך שבה אנו חווים את העולם ואת כוחו להציב סימני שאלה אל מול תפישות עולם מעוותות. התמסרותו של הבמאי לדמויות בסרט היא גם זו שמייצרת את הגשר בינן לבין הקהל ואת הקסם שנוצר במפגש בין שני אלו".

עוד כתבות מעניינות:
20 הסרטים שאסור לפספס בדוקאביב
מה קרה בצילומי הסרט על דודו טסה והכוויתים?
למה אלכסנדר מקווין התאבד ומה הקשר בין מרג'יאלה לפקסים?

בתחרות הישראלית בלטו גם "אישה של בית" ("A Perfect Housewife"), של הבמאית ג'יין ביבי, שזכה בפרס חבר השופטים. אחרי שנים של בריחה מהקודים התרבותיים של החברה הגרוזינית, ביבי חזרה להתמודד עם משפחתה. חמושה במצלמה, היא מבקשת לנסות להבין את עצמה ואת אמה בצל היחסים המורכבים עם הגברים במשפחה.

"אישה של בית" (צילום: ג'יין ביבי)
"אישה של בית" (צילום: ג'יין ביבי)

את פרס הביכורים בתחרות הישראלית קטף "פרא" של אוריאל סיני ודנאל אל-פלג; "בעקבות אדאי" של אסתר נימייר זכה בפרס הסרט הקצר הטוב ביותר; ובפרס הבימוי זכה אבנר פיינגלרנט, על סרטו "במדבר بالصحرا – דיפטיך תיעודי" – שמורכב משני סרטים תיעודיים שצולמו בדרום הר חברון ומתבוננים ברועי צאן החיים במדבר – אחד פלסטיני והשני יהודי.

זוכה פרס הסרט הטוב בתחרות הבינלאומית, "כלבים נובחים רחוק" ("The Distant Barking of Dogs"), עוסק במלחמה כפי שהיא נראית מבעד לעיניהם של ילדים: צבעונית ומסעירה, לא מפחות משהיא מאיימת. השניים, שחיים עם סבתם בכפר שרובו ננטש, על הגבול בין אוקראינה ורוסיה, מצליחים לייצר לעצמם בועה משלהם. הבמאי לרנג וילמונט קיבל פרס בשווי 20 אלף שקלים (באדיבות משרד התרבות והספורט – מועצת הקולנוע), וגם מחמאות מהשופטים: "הסרט המשובח הזה… הוא מבט ייחודי על ילדות טראומטית בשכנות לשדה קרב, ילדות המלווה בירי טנקים מהדהד".

"כלבים נובחים רחוק"
"כלבים נובחים רחוק"

← פסטיבל דוקאביב, עד שבת (26.5) ברחבי תל אביב. לאתר הפסטיבל