כולם היו בניי: היצירות שהושפעו מ"הקוסם מארץ עוץ"

מעטות היצירות שזכו להד ולאזכורים כה רבים בתרבות הפופולרית כמו "הקוסם מארץ עוץ". לרגל חגיגות 75 לסרט האיקוני חזרנו לסרטים, לסדרות ולמחזות הזמר שחייבים לקוסם את חייהם

מתוך הסרט "הקוסם מארץ עוץ"
מתוך הסרט "הקוסם מארץ עוץ"
5 באוגוסט 2014

"לב פראי"

"לפעמים כשאנחנו עושים אהבה אתה לוקח אותי מעבר לקשת בענן", אומרת לולה לסיילור. אמה האיומה שולחת בעקבותיהם רוצח (לולה מדמיינת אותה כמכשפה על מטאטא ושופכת מים על תמונתה), והשניים בורחים במורד דרך האבנים הצהובות. בסרט שיצא ב־1990 דיוויד לינץ' טווה חלום מסויט ומרוצף באזכורים (שזכה בדקל הזהב בפסטיבל קאן). טוטו, כדור הבדולח והקוסם עצמו הם רק הכנה לנעלים האדומות שלולה מקישה זו בזו אחרי שהותקפה מינית. אבל בסוף מופיעה המכשפה הטובה בתוך בועה ורודה ומחזירה את סיילור לזרועותיה.

"אינטליגנציה מלאכותית"

"הקוסם מארץ עוץ" טבוע ב־DNA של סרטי המדע הבדיוני של ספילברג, שהם בעצם פנטזיות על ילדים ממשפחות שבורות המשתוקקים לחיים מאושרים יותר. "אינטליגנציה מלאכותית" משנת 2001 הוא וריאציה על סיפוריהם של פינוקיו ושל איש הפח המחפש אחר לב: הילד הרובוט דיוויד רוצה להפוך לילד אמיתי ויוצא לדרך בלוויית ג'יגולו ג'ו והדובון טדי. מסעם לוקח אותם אל ד"ר ידע הווירטואלי (בן דמותו של הקוסם) במעין עיר איזמרגד. ואילו אי טי, בדיוק כמו דורותי, רוצה לחזור הביתה, ובסוף הסרט הוא נאסף אל חללית בצורת כדור פורח שבמעופה מותירה מאחוריה קשת בענן.

"Wicked"

המכשפה הרעה מהמערב לא באמת הייתה מרשעת (לא קל להיות ירוקה) והמכשפה הטובה לא הייתה כל כך טובה. זו נקודת המוצא של הספר מ־1995, שהגדיר את כל הדמויות מחדש, שנים לפני שדורותי הגיעה לעוץ. ב־2003 עיבדו וויני הולצמן וסטיבן שוורץ את הספר על ימי המכללה של המכשפות למחזמר שהפך ללהיט ענקי עם להיטים כמו "Popular" ו"Defying Gravity". המחזמר שובר הקופות (42 מיליון צופים ברחבי העולם) יהפוך לסרט בכיכובה של ליה מישל מ"Glee" (כך לפחות אומרות השמועות).

"הצד האפל של הקשת"

ב־1995 מישהו שם לב שאם משמיעים את "The Dark Side of the Moon" של פינק פלויד במקביל ל־43 הדקות הראשונות של "הקוסם מארץ עוץ" (החל מהשאגה השלישית של האריה בלוגו של MGM) מתקבלת סינכרוניזציה מפתיעה. דורותי פותחת את הדלת לעולם הצבעוני והקסום לצלילי "Money", כשהמכשפה הרעה מופיעה בגלימתה השחורה נשמעות המילים "שחור, שחור" מתוך "Us and Them" וכיוצא באלה. הרעיון התפשט ברחבי האינטרנט, ובשנת 2000 שידר ערוץ TCM את הסרט בלוויית הפסקול האלטרנטיבי (הגרסה הזאת הועלתה ליוטיוב). חברי הלהקה מצדם הכחישו תמיד כל קשר.

"אבודים"

סדרת הקאלט על הניצולים מהתרסקות מטוס שמצאו את עצמם לכודים על אי שלא מהעולם הזה, שאבה השראה מסיפוריהן של אליס (בארץ הפלאות) ודורותי. אחד האזכורים הבולטים היה בדמותו של הנבל הגדול בן ליינוס, שבהופעתו הראשונה הציג עצמו כהנרי גייל – כשם דודה של דורותי – וסיפר שהגיע לאי בכדור פורח. אזכורים נוספים היו בשמות פרקים: "האיש מאחורי הפרגוד" (מקום מחבואו של הקוסם) התמקד בג'ייקוב, המנהיג המסתורי של "האחרים"; ופרק הסיום של העונה הרביעית הזכיר ש"אין מקום כמו הבית".

המכירה הפומבית של נעלי האודם

ב־1992 יצאה לאור מסה של סלמן רושדי על "הקוסם מארץ עוץ". היא לוותה בסיפור אירוני על מכירה פומבית שבה מוצעים למכירה נעלי האודם של דורותי (באותו אולם שבו נמכרו פסל החירות, הטאג' מהאל והרי האלפים – חברת הצריכה מחפצנת הכל). המספר מאמין שהנעליים המיתולוגיות ניחנות בכוחות קסם והוא רוצה לתת אותן למאהבת שלו לשעבר גייל (כשם משפחתה של דורותי) בתקווה שתשוב אליו. אבל רגע לפני שהוא זוכה בנעליים, הוא חווה הארה, פורש מהתחרות ומרגיש חופשי.

"The Wiz"

הסיפור אותו סיפור, אבל השירים בקצב R&B, הדמויות שחורות והנעליים בצבע כסף, כמו בספרו של ל' פרנק באום. המחזמר פורץ הדרך מ־1974 זכה בשבעה פרסי טוני והיה ללהיט בימתי. הגרסה הקולנועית מ־1978, שנכתבה בהשראת תורת האסט של וורנר ארהרד, כשלה כישלון חרוץ, למרות נוכחותם של מייקל ג'קסון כדחליל, ריצ'רד פריור כקוסם ודיאנה רוס בת ה־33 כדורותי (מפאת גילה התסריט הפך אותה למורה). רק השיר "Ease on Down the Road" היה ללהיט דיסקו.