מאה בקולנוע: מי יהיו הזוכים בפרסי אופיר?

בסיום אחת השנים הטובות לקולנוע הישראלי ובצל חילופי האשמות ומחלוקות בנוגע לתקציב, טקס פרסי אופיר יתקיים ביום ראשון. יעל שוב מהמרת מי יהיו אלה שילכו הביתה עם הפסלון

מתוך "גט"
מתוך "גט"
18 בספטמבר 2014

הסרט והבימוי הטובים ביותר

התחרות העיקרית היא בין קומדיה קורעת ("אפס ביחסי אנוש") לדרמה פוצעת ("גט") ודרמה קומית מחממת לב ("מיתה טובה"). שלושת הסרטים (כמו גם "יונה" המרשים המועמד לצדם), נתמכו על ידי קרן הקולנוע הישראלי שנחבלה כתוצאה מפרשת סוהא עראף, ונדרשת עכשיו להחזיר כספים למדינה (המועמד החמישי, "את לי לילה", נתמך על ידי קרן רבינוביץ'). בואו נקווה שזה לא יפגום ביבול הקולנועי של השנים הבאות. כשזה מגיע לפרסים, קומדיות לרוב מפסידות לדרמות, מה גם ש"אפס ביחסי אנוש" כבר ישן במונחים של המירוץ. "גט" חותם טרילוגיה מהוללת, ומשום שהוא עוסק בנושא בוער במסגרת יצירת אמנות מסעירה הוא יזכה את רונית ושלומי אלקבץ בפרסי הסרט והבימוי.

[tmwdfpad]

התסריט הטוב ביותר

הרכב המתמודדים על פרס התסריט כמעט זהה להרכב המתמודדים בקטגוריית הסרט, פרט לאחד – התסריט הייחודי שכתב נדב לפיד ל"הגננת" זכה במועמדות על חשבון "יונה" של ניר ברגמן. אבל "הגננת" מסתמן כסרט שהמבקרים אוהבים יותר מחברי האקדמיה. בהנחה ש"גט" יגרוף את פרסי הסרט והבימוי, זאת ההזדמנות לפצות את טליה לביא, מה גם שהתסריט שכתבה ל"אפס ביחסי אנוש" הוא מלאכת מחשבת של מבנה מדוקדק, עיצוב דמויות מדויק, דיאלוגים מרובדים ותזמון מושלם.

השחקנית הראשית הטובה ביותר

שש מועמדות מעולות הופכות את התחרות לאחת הטובות והקשות שהיו לנו, ורק אחת מהן, שירה האס המהממת מ"פרינסס", מועמדת על סרט שאינו מתמודד גם בקטגוריית הסרט. באמת שאין לי מושג אם זאת תהיה נעמי לבוב על הופעתה הסוערת כיונה וולך ב"יונה", או רונית אלקבץ על הופעתה כאישה סוערת שנדרשת לשמור על איפוק ב"גט", לירון בן שלוש שכתבה לעצמה דמות מאתגרת ב"את לי לילה", לבנה פינקלשטיין הנוגעת ללב ב"מיתה טובה" או דאנה איבגי כחיילת האפתית לכאורה ב"אפס ביחסי אנוש". בשביל הספורט אהמר על לבוב הכמעט אלמונית, שהופעתה אחראית במידה רבה לרישומו של הסרט.

השחקן הראשי הטוב ביותר

גם כאן התחרות נראית פתוחה. נוה צור מגיש הופעה מצמררת ב"עמק", תאופיק ברהום שובה לב ב"ערבים רוקדים", ושמעתי טובות על יוסי מרשק ב"מנפאואר", אבל מנשה נוי וזאב רווח מקבלים רוח גבית מהסרטים שלהם. רווח, שב־2010 זכה באופיר על מפעל חיים, המציא את עצמו מחדש בעשור האחרון כשחקן דרמטי מרהיב, והוא מצוין כמנהיג חבורת הקשישים השובבים ב"מיתה טובה". אבל נוי הוא שחקן אהוב, ועדיין נטול אופיר, והופעתו המרשימה ב"גט" כעורך דינה המסור של האישה אמורה לסגור את הפינה הזאת.

שחקן המשנה הטוב ביותר

טוב, נו, זה כנראה יהיה ששון גבאי על הופעתו האנושית כטוען של הבעל הסרבן בבית הדין הרבני ב"גט". אלישע בנאי מצרף מועמדות לסל המשפחתי על הופעתו ב"תפוחים מן המדבר", מיכאל מושונוב נוגע ללב כצעיר הלוקה בניוון שרירים ב"ערבים רוקדים", אילן דר משעשע כקשיש שדמותו צופנת הפתעות ב"מיתה טובה" ויעקב זאדה־דניאל מותיר רושם כמאהב שנתקע בין שתי אחיות ב"את לי לילה". אבל "גט" מלא הופעות משובחות מקיר לקיר וגבאי, שמצליח לעורר סימפתיה אף שהוא מייצג את הצד המעצבן, נישא מעל כולם.

מתוך "גט"
מתוך "גט"

שחקנית המשנה הטובה ביותר

רק למועמדת הקבועה ריימונד אמסלם ("תפוחים מן המדבר") אין סיכויים של ממש. אולי זאת תהיה עליזה רוזן שזכתה למועמדות ראשונה בגיל 75 על הופעתה החצופה והמרגשת ב"מיתה טובה" (עוד ידובר רבות בסצנת העירום). או נלי תגר ושני קליין המתמודדות זו מול זו על הופעותיהן הנהדרות כחיילת הקלולסית והקצינה ההמומה ב"אפס ביחסי אנוש". אבל נראה שהן ייאלצו למחוא כפיים לעמיתתן לסרט דאנה איבגי, שמגלמת צעירה הלוקה בפיגור שכלי קשה ב"את לי לילה". זה תפקיד שנועד לגנוב פרסים, ואיבגי מגלמת אותו בהתמסרות טוטאלית ובלי להתחנף לצופים.

הסרט התיעודי הטוב ביותר

שני סרטי שואה מול שני סרטי סכסוך, וגם אוטוביוגרפיה משפחתית עם בת מאומצת מאתיופיה. האם יהיה זה "תקופת מבחן" שזכה בדוקאביב, "היה שלום פטר שווארץ" שזכה בפסטיבל חיפה, או "אדם הגון" שזכה בפסטיבל ירושלים? ל"הנסיך הירוק" יש סיפור מהמם (על בנו של בכיר חמאס שהפך למרגל של השב"כ) ול"משפטי חיים" יש סיפור מהמם לא פחות (על אדם בודד שאביו הערבי ביצע פיגוע ואמו היהודייה התחרדה), אבל אני מהמרת על הסרט שהכי מרגש את כולם – "תקופת מבחן" של אביגיל שפרבר.