לוקיישן, לוקיישן, לוקיישן: מדריך בתי הקולנוע של גוש דן

בעשור האחרון הוחלפו אולמות הקולנוע השכונתיים במתחמי ענק נוצצים. קומפלקס חדש שנפתח השבוע בפתח תקווה הוא הזדמנות טובה לבחון את היצע בתי הקולנוע בגוש דן: מה עשו השנים לסינמה סיטי גלילות, ממה צריך להיזהר כשנוסעים לקניון איילון ואיפה הכיסאות מתנדנדים בכוונה?

פופקורן. צילום: Shutterstock
פופקורן. צילום: Shutterstock
7 בינואר 2015

פעם היה לכל אחד קולנוע שכונתי. אחר כך היה קולנוע בכל קניון. עכשיו אנחנו בעידן המגה־פלקסים. מפת הקולנוע המקומי השתנתה לחלוטין בשנים האחרונות, ואם אתם כאלה שיוצאים לסרט רק פעם ב-, אתם עשויים לשאול את עצמכם מה קרה לפאר ולאן נעלם גלובוס עזריאלי. אחרי ביקורים אינספור בכל בתי הקולנוע הגדולים בגוש דן, לפניכם מדריך מקוצר. כי זה לא משנה רק מה אתם רואים, אלא גם איפה.

רב חן דיזנגוף – חינני אך אפלולי

הקולנוע הוותיק בארץ פעיל ברצף משנת 1949, ומאז שרד כמה גלגולים: מאולם קולנוע ‏ענק אחד הוא הוסב ל"רב חן" של אולמות קטנים, ואז עבר שיפוץ נוסף כדי להתאים לדור הנוכחי ‏של בתי הקולנוע. האטרקציה המרכזית היא אולם מס' 1 – השריד לאולם המקורי, שגם היום נשאר אחד ‏מאולמות הקולנוע הגדולים בארץ. למרבה הצער, נראה שהמקרנה לא מותאמת לגודל האולם, ‏והסרטים המוקרנים בו לעתים נראים כהים מדי, מה שבולט בעיקר בסרטי תלת ממד.‏ האולמות האחרים קטנים אבל ברי צפייה.

לצפייה ברשימת הסרטים המופיעים ברב-חן דיזנגוף

לב דיזנגוף – ותיק ורואים את זה

ותיק רק מעט פחות, ומשמעותי היסטורית אפילו יותר, קולנוע לב הוא לא רק מוסד אלא תעשייה: הוא יושב בקומה העליונה של דיזנגוף סנטר כבר יותר מ־30 ‏שנה. דברים בני 30 ומשהו לא נוטים להיות חדשניים. הקולנוע הפך לרשת חשובה, שאחראית לחלק ‏עצום מהקולנוע הלא הוליוודי שמגיע לארץ – אבל הוא עצמו לא התחדש הרבה, והאולמות שבו מיושנים (אולם 1 גדול מאוד, אך הרצפה בו כמעט שטוחה ‏והשורות צפופות. כל כך המאה ה־20) או זערוריים (אולם 6 כולל חמש שורות בדיוק). לקהל הקשישים הקבוע של הקולנוע זה לא מפריע. נראה ששיפוץ מקיף במקום אי אפשר לעשות בלי לבנות את דיזנגוף סנטר מחדש.‏

לצפייה ברשימת הסרטים המופיעים בלב דיזנגוף

סינמה סיטי גלילות – לא כולל שירות

בית הקולנוע ההומה והפעיל ביותר בארץ, כנראה זכר לימים שבהם הוא היה הגדול והמתקדם באזור. בהשוואה לקומפלקסים החדשים יותר, האולמות שלו כבר רחוקים מלהיות הטובים ביותר (המסכים לא ענקיים ואם אתם נמוכים אתם עלולים לסבול מהסתרות), אבל גרוע יותר, הוא סובל באופן עקבי משירות לקוחות בעייתי מאוד, הקרנה לקויה ותקלות טכניות שלהנהלה כנראה לא בא לפתור. אזעקת עשן רועשת שהתחילה לפעול באמצע הסרט והמשיכה באין מפריע במשך כמה דקות מבלי שהמקרינים יטרחו אפילו לעצור את ההקרנה היא דבר שנתקלנו בו יותר מפעם אחת בחודשים האחרונים. וכמובן, תמיד, אבל תמיד צפוף שם. כן, היה נחמד, אבל הגיע הזמן להתקדם למקום אחר.

לצפייה ברשימת הסרטים המופיעים בסינמה סיטי גלילות

סינמה סיטי גלילות
סינמה סיטי גלילות

רב חן שבעת הכוכבים – לגמרי אנדרייטד

שבעת הכוכבים הוא הנשק הסודי של חובבי קולנוע שנמאס להם מסינמה סיטי: עוד שש דקות נסיעה צפונה, ומגיעים אל קניון שבעת הכוכבים בהרצליה. פתאום, במקום להשיג, אולי, כרטיס בשורה 3 ‏בצד, תקבלו אולמות כמעט ריקים עם שפע של מקום. למרות שמדובר בקולנוע "קניוני" מדור שהולך ונעלם, הקולנוע בקניון שבעת הכוכבים איכותי במידה מפתיעה: אולמות 1 ו־2 ‏גדולים, הכיסאות נוחים, המסכים גדולים והקולנוע יכול להתהדר בהקפדה בלתי מצויה על איכות ההקרנה. ‏

לצפייה ברשימת הסרטים המופיעים ברב חן שבעת הכוכבים

יס פלאנט קניון איילון – אופציה מצוינת

הקומפלקס הזה יושב במה שנראה כמו מין גידול שצמח על קניון איילון, והפך כבר מזמן לקולנוע הבית של מתנגדי סינמה סיטי. בפלאנט איילון יש 15 אולמות, גדולים וקטנים, ואין שם אולמות רעים: גם הקטנים בנויים היטב עם הקפדה על יחס טוב בין גודל המסך לגודל האולם, כך שהמסך תמיד ייראה גדול. החניה מסביב לקניון חינם, אבל לאור הקרבה לאצטדיון רמת גן כדאי לשים לב ולא לנסות להגיע בזמן משחק כדורגל או הופעה של מדונה.

לצפייה ברשימת הסרטים המופיעים ביס פלנט איילון

סינמה סיטי ראשון לציון – תגיעו באוטובוס

האח הקטן והמשוכלל של סינמה סיטי הוותיק כולל אולמות טובים יותר ומסכים גדולים יותר, ששוכנים כולם מעל קומת קניון רועשת באווירת מקדונלדס. נקודת התורפה של סינמה ראשון היא ההגעה: בתכנון החניה ניתנה משום מה עדיפות לפסלים של דינוזאורים על פני מכוניות, ומרחב החניה פשוט לא בנוי לקומפלקס בגודל כזה. כמעט לא משנה באיזו שעה תגיעו, אתם צפויים להרבה סיבובים מעוצבנים בחניה, או לחלופין – לחניה רחוקה מאוד והרבה הליכה ברגל. יותר פשוט כבר להשקיע חמש דקות נסיעה ליס פלאנט ראשון שנמצא פרקטיקלי מעבר לכביש.

לצפייה ברשימת הסרטים המופיעים בסינמה סיטי ראשון לציון

יס פלאנט ראשון לציון – היזהרו לא להסתנוור

נכון להיום, קומפלקס הקולנוע הטוב בארץ. המון אולמות, כולל אולם האיימקס הדיגיטלי היחיד בארץ ‏‏(שזה בעברית: מסך ממש ממש גדול וסאונד מפוצץ ממש) ואולם 4DX‎‏, הכולל כיסאות נעים, קופצים ‏ומתנדנדים על פי הסרט – ילדותי אולי, אבל כיפי. האולמות הרגילים מצוידים בכיסאות מרווחים מאוד ‏ובמסכים ענקיים, כשסביב המבנה מרחבים עצומים של חניה חינם. המחיר שאתם משלמים עבור כל ‏הטוב הזה הוא עיצוב מסחרי צעקני ומתקפה חזיתית של מסכים דיגיטליים שמעניקים לביקור במתחם תחושה ‏של טיול בתוך שלט פרסום.‏

לצפייה ברשימת הסרטים המופיעים ביס פלנט ראשון לציון

יס פלנט ראשון לציון. צילום: יח"צ
יס פלנט ראשון לציון. צילום: יח"צ

רב חן גבעתיים – שווה את המרחק המנטלי

עוד קולנוע כמעט סודי שנשאר לא ידוע, למרות מיקום, בתכל'ס, אטרקטיבי (קניון גבעתיים, חמש דקות מעזריאלי). אולי הבעיה היא עצם רעיון ההגעה לגבעתיים, שמלאה, כידוע, במפלצות דו ראשיות אוכלות אדם. מי שירהיב עוז ימצא שם את אותם להיטים הוליוודיים, וגם כיסאות רחבים, מסכים גדולים, שיפוע תלול ובדרך כלל גם אוכלוסייה דלילה, כך שקל הרבה יותר למצוא כרטיסים לסרט מבוקש בשישי בערב מאשר ברבות מהאופציות האחרות.

לצפייה ברשימת הסרטים המופיעים ברב חן גבעתיים

סינמטק תל אביב – לא מה שחשבתם

סינמטק אמור להיות מקום שבו רואים סרטים שרוטים באולמות חבוטים, לא? השיפוץ שעבר סינמטק תל אביב פגע קשות באופיו: במקום כיסאות חורקים ומסכים עתיקים, פתאום מדובר בקולנוע מודרני עם חמישה אולמות, הקרנה דיגיטלית, תלת ממד, כל העסק. כמובן, סביר יותר להיתקל פה בפסטיבל קולנוע צ'יליאני מאשר בשובר קופות עדכני, אבל זה בדיוק העניין. בולסי פופקורן מתבקשים לסור לקולנוע אחר.

לצפייה ברשימת הסרטים המופיעים בסינמטק תל אביב

סינמטק תל אביב. צילום: אבישי טייכר
סינמטק תל אביב. צילום: אבישי טייכר

גלובוס מקס פתח תקווה – נראה מבטיח

אחרי שקנתה לעצמה במשך שנים מוניטין כרשת הקולנוע הגרועה בארץ, נפרדה משלל לוקיישנים ונותרה בלי שום נציגות בגוש דן, רשת גלובוס מנסה להתקמבק. על פי ביקור אחד במסגרת אירוע הפתיחה שהתקיים השבוע, גלובוס מקס בפתח תקווה הוא ניסיון לא רע בכלל. עיצוב הלובי והאולמות יפהפה, אלגנטי ושונה מאוד מהמקובל בסינמה/פלאנטים למיניהם, עם הרגשה של קולנוע בוטיק. דווקא משום כך מוזר שהוא תקוע באמצע "הקניון הגדול". המסכים מעט קטנים יותר משל המתחרים המובילים, והכיסאות קצת מוזרים – המשענות לא קשיחות אלא מאפשרות להישען מעט אחורה, דבר שצריך להתרגל אליו. הקומפלקס בהחלט נראה טוב. חסרון: הוא בפתח תקווה.

לצפייה ברשימת הסרטים המופיעים בסינמטק תל אביב

הקולנועים הקטנים

בין הקומפלקסים הענקיים והרב קולנועיים פורחים עדיין, נגד חוקי הטבע, כמה בתי קולנוע קטנים. הקולנוע במוזיאון תל אביב אמנם ישן מאוד, אבל איכות ההקרנה סבירה בהחלט וישנו גם לב מנדרין, קולנוע קטן ומוזר שמוחבא במרתף של מלון מנדרין על חוף הצוק. חשוב לעשות כבוד גם לקולנוע כוכב ברמת השרון, אחרון המוהיקנים של הקולנועים ה"שכונתיים" העצמאיים שאיכשהו עדיין שורד, וכן לשני סינמטקים סימפטיים ביותר, בהרצליה ובחולון.

 

עודכן ב-20/08/2015