קפה תמר יהפוך למרכז אמנות רב תחומי

״הייתי חלום״, מיזם פופ אפי שיפעל למשך שנה, ינסה לשחזר את תקופת הזוהר של המוסד המיתולוגי ולהחיות את ימיו כמקום מפגש תרבותי

קפה תמר. צילום: אלית אהרון
קפה תמר. צילום: אלית אהרון
6 באוקטובר 2017

מאז נסגר קפה תמר המיתולוגי לפני כשנתיים נחתם סופית עידן הסלונים התרבותיים של העיר, והמבנה שאירח בעבר את הבוהמה התל אביבית לסימפוזיונים בלתי נגמרים של אינטריגות תרבותיות עמד עצוב ונטוש. ואולם, בסוף השבוע הנוכחי התמלא החלל בפינת שנקין-אחד העם בצעירים שמנקים את החלונות הגדולים, מציבים רהיטים ותולים תמונות על הקירות.

ביום חמישי (12.10) יפתחו הדלתות למיזם פופ אפי בשם ״הייתי חלום״, שמוגדר על ידי היזמים כ״כור היתוך של אומנות, מוזיקה, השראה וחלומות״. מטרתם, הם אומרים, היא להעניק למקום פרידה הולמת בטרם יעלו דחפורים על הבניין (בעוד כשנה) ויהפכו אותו לעוד פרוייקט בנייה יוקרתי.

קפה תמר, משפצים
קפה תמר, משפצים

מקום לחלום בו

מאחורי המיזם השאפתני עומדת קבוצת אנשי תרבות רב תחומיים בראשות שרונה קרני כהן, יזמית ואוצרת אמנות המוכרת ממיזמים כמו "Dreame״, ״פעם הייתי בית״ שבה הפכו 100 אומנים בית שיועד להריסה ליצירות אומנות, ומפרויקט ״החלום הגדול״ שבו עמדה מאחורי בנייתו של הציור הגדול בעולם בכיכר רבין. הפעם חברה קרני לארבע דמויות מעולם האומנות והמסעדנות כדי להגשים את חלומה: דוד שטרית (פסנתרן, אמן יוצר ויזם היי טק), איתי גולן (אוצר אומנות), אלעד דויד (מסעדן ויזם) ועו״ד ספי אטון (ממקימי עמותת מידברן).

״עליתי לארץ לפני שבע שנים כדי לכתוב ספר על שמות הרחובות של תל אביב, והכירו לי את קפה תמר ואת שרה שטרן״, מספרת קרני כהן. ״מאז שהיא נפטרה אני עוברת ליד המקום וכששמעתי שהוא פנוי לשנה החלטתי שזה יהיה הבית האוף ליין של מיזם האונליין שלי, Dreame, מקום שאפשר יהיה לשבת וליצור בו ולהיפגש עם אנשי תרבות ואמנות אחרים״.

בלי וויפיי

ההשראה, היא מספרת, היא הסלונים התרבותיים של פריז בשנות העשרים של המאה הקודמת. ״לכן גם לא יהיה אצלנו וויפיי, אנחנו רוצים שאנשים באמת ידברו וייצרו ויכתבו שירים״. לאכול ולשתות לצד היצירה מותר כאן, ובמקום יוצע תפריט של שש מנות מתחלפות, קפה ויין. אם תפקידו את הסלולרי אצל הבריסטה תהנו מהנחה של 20%.

מדי חודש ייבחר נושא מוביל ועל פיו יתקיימו במקום תערוכות, סדנאות אומן והרצאות של בכירי האומנים בישראל. במקום תתקיים גם מכירה של יצירות אומנות, הופעות של הרכבים מוזיקלים ושיתופי פעולה עם אומנים צעירים וותיקים. התמה הראשונה, אומרת קרני כהן, תעסוק בנושא ״עתיד״.

את עיצוב ובניית המקום מנהלת הקבוצה בעזרת סטודנטים לעיצוב, אמני רחוב, מעצבים תעשיתיים ואומנים מתחומים שונים. ״אנחנו מזמינים את הקהל לעבור ולראות מה שאנחנו עושים ולהשתתף״, אומרת קרני כהן. "קפה תמר היה מקור לעוצמה ולשינוי ומטרתנו היא לעורר השראה בדור הבא, של אמנים בעלי אמירה וכוח לחולל שינוי, דרך אומנות, מוזיקה, וחלומות. ואנחנו נחזיר את זה לעיר, אפילו אם לזמן מוגבל".

הייתי חלום, שנקין 57, תל אביב. הפתיחה בחמישי (12.10) בשעה 20:00, לאחריה המקום יהיה פתוח בימות השבוע מהשעה 08:00 בבוקר ועד 12:00 בלילה. בתקופת ההכנות פתוח מדי יום בין השעות 10:00 עד 18:00.