נהנות יותר: הסטנדאפיסטיות שכל הופעה שלהן סולד אאוט

קבוצת הסטנדאפיסטיות "נשי ותהני" (חגית גינזבורג, לאה לב ואחרות) מגיעות לחיפה אחרי שנתיים של הופעות סולד אאוט. מהשם הזה הן כבר לא יצליחו להיפטר

חגית גינזבורג (צילום: אייל רדושיצקי)
חגית גינזבורג (צילום: אייל רדושיצקי)
1 בפברואר 2017

"נשים הן מצחיקות, תתגברו על זה", דקלם קרטמן בעונה האחרונה של "סאות' פארק". זו, כמובן, פרודיה על כל גבר שמצהיר בגאווה שהוא כל כך נאור שהוא אפילו צוחק מנשים. מצד שני, בכל ערבי הסטנדאפ בישראל (וגם מחוץ לה) נשים הן עדיין מיעוט.

אל הוואקום הזה נשאבו לפני שנתיים חברות כנופיית הסטנדאפ "נשי ותיהני", שהקימה הסטנדאפיסטית חגית גינזבורג וכוללת גם את לאה לב, נגה ד'אנג'לי, מרינה שני, מיטל אבני והחברה החדשה נועה מנור. "בכל מועדון או ליין סטנדאפ תראה, במקרה הטוב, סטנדאפיסטית אחת", אומרת מנור. "אני מופיעה במועדונים וזה לא נדיר שאני האישה היחידה בליינאפ ועולה אחרי רצף של סטנדאפיסטים שמדברים רק על כמה נשים הן סתומות, ביצ'יות או מעזות לא למצוץ. כן, פאנץ' אמיתי של סטנדאפיסט אמיתי".

בתגובה לשפע הסטנדאפיסטים גינזבורג ארגנה לפני שנתיים ערב שכלל לא פחות מ־12 מופיעות – דבר שהיא מגדירה כהגזמה מופרעת. "הבעלים של הסטנדאפ פקטורי, ארז בירנבוים, שאל אותי איך אני רוצה לקרוא לערב. אמרתי לו בהבלחה של רגע 'נשי ותהני'. חשבתי שזה יהיה חד פעמי. בדיעבד נתקענו עם שם של ערב למכירת כלי טאפרוור ברמת השרון", היא מספרת. למרות השם הערב הצליח קצת יותר מערב טאפרוור.


ההצלחה שלה זכתה החבורה בשנתיים האחרונות (לצד קבוצות דומות כגון "ערב הסטנדאפ הפמיניסטי") מגובה בהופעות סולד אאוט ברחבי הארץ (חיפה, אשדוד ובאר שבע כולן יעדים קבועים נוסף להופעה חודשית בתל אביב).

ההופעה הקרובה שלהן, במועדון הסינקופה שבחיפה, תהיה יוצאת דופן משום שהן ישלבו בליינאפ את הסטנדאפיסט עידן ברקאי. "אנחנו קודם כל סטנדאפיסטיות. אני שונאת את המונח 'הומור נשי'", אומרת גינזבורג. "זה הומור שמסופר על ידי נשים. נכון שיש לנו פרספקטיבה מסוימת על העולם, ונכון שאני לא אתן מקום לבדיחות מיזוגיניות ופרימיטיביות בליין שלי, אבל אין לזה מעטפת של אסטרוגן. מבחינתי אין הבדל בינינו לבין עידן".

וזה משהו שהולך לחזור על עצמו?

"אני משאירה לעצמי את המקום לשחק קצת עם הליינאפ ולהיות גמישה מגדרית. זה חלק מהכיף. אני רוצה להאמין שההצלחה של הליין קשורה בהכרח לאיכות המופיעות בו ולא לאיברי המין שלהן. כלומר, גם אם לא נהיה רק נשים הקהל עדיין יאהב אותנו, פשוט כי אנחנו טובות בזה".

"נשי ותהני", סינקופה, כיאט 5 חיפה, שישי (3.2) 21:30