איך להישאר ערים כל הלילה: 7 טיפים של אלופים עייפים

אל תתנו לטלוויזיה להרדים אתכם. איך להישאר ערים (צילום: שאטרסטוק)
אל תתנו לטלוויזיה להרדים אתכם. איך להישאר ערים (צילום: שאטרסטוק)

הלימודים התחילו, שעון החורף הגיע, ואיתם העייפות הקיצונית שגורמת לנו לפהק אחת לחמש דקות. צריך להתעורר. אבל איך? הגוף עוד לא התאושש מההאנגאובר של אתמול והלב רוצה לשקוע בתרדמת עמוקה מול נטפליקס. תתחילו בלשטוף את הפנים במים קרים, קחו כוס קפה ותקראו את הכתבה הזאת

24 ביוני 2022

אנחנו גמורים מעייפות אבל ההגיון שלנו אומר: תישאר ער. בבקשה תישאר ער. אבל לגוף חוקים משלו. הכתפיים רופסות, העפעפיים כבדות, הראש נשמט אחורה לאט, אנחנו כמעט ונרדמים.ואז אנחנו נזכרים ברשימה הזאת, נותנים לעצמנו שתי סטירות וחוזרים לעשות את מה שרצינו מלכתחילה. בוקר טוב! הנה מה שתעשו בשביל להשאר ערים:

1. איזה כיף שיש המון חברים, רצוי שגם הם יהיו ערים 

בני אדם הם יצור חברתי, גם אם זה לא מרגיש ככה לפני כוס הקפה הראשונה. אינטראקציה עם אדם אחר יכולה לעורר אצלנו עניין ולהעלות את רמת האנדרנלין בגוף, דבר שעוזר לנו להשאר ערים. מצאו עוד מישהו שמתכנן להשאר ער ודברו איתו, אפילו תוך כדי שאתם מבצעים משימות. רצוי להמנע מנושאים סבוכים ומעייפים כמו פוליטיקה ומחירי הדיור. טיפ: נסו לעורר דיון על נועה ומרגי.

מספיק מעניין בשביל להשאיר אותנו ערים (צילום מסך: רשת 13)
מספיק מעניין בשביל להשאיר אותנו ערים (צילום מסך: רשת 13)

2. אום שנטי ויאללה לעבודה

לרוב נשימות מקושרות אצלנו לרוגע, הרפייה ואפילו הירדמות. אלא שיש תרגילי נשימה כמעט לכל מצב, וחלקם נועדו לעורר את המערכות שלנו – תחליף לקפה אם תרצו לומר. העיקרון שלהם הוא שהשאיפה צריכה להיות ארוכה יותר מהנשיפה, כך הדופק עולה והדם זורם. יש לשבת במקום נוח (אבל אולי לא יותר מדי נוח כדי שלא תרדמו), ניתן להניח את הידיים על הצלעות או על החזה, שואפים אוויר פנימה דרך האף למשך 6 שניות ונושפים אותו החוצה דרך האף למשך 2 שניות. רצוי לחזור על הפעולה מספר פעמים כדי לקבל את האפקט הרצוי.

לשאוף, ולא פחות חשוב – לנשוף. תרגילי הנשימה שישאירו אתכן ערות (צילום: איליה מלניקוב)
לשאוף, ולא פחות חשוב – לנשוף. תרגילי הנשימה שישאירו אתכן ערות (צילום: איליה מלניקוב)

3. אמא'לה. מקלחת קרה

קור עוזר לנו להפעיל את המערכות ולזרז את זרימת הדם. ניתן להשתמש במים קרים על מנת להתעורר כמעט בכל אופן – לשטוף את הפנים במים קרים, לעשות מקלחת קרה ואפילו שתיית כוס מים קרים מדי חצי שעה תוכל לתרום למאמץ. בונוס: אם תשתו מים קרים תצטרכו ללכת הרבה לשירותים, וגם זה יכול לעזור בשמירה על העירנות. 

נשבעים שזה יעזור. מקלחת קרה (צילום: שאטרסטוק)
נשבעים שזה יעזור. מקלחת קרה (צילום: שאטרסטוק)

4. להסניף (שמן מנטה)

עזבו אתכם מהסנפת חומרים אחרים בשביל שמירה על העוררות. זה לא טוב למערות האף. אבל מתברר שלהסניף שמן מנטה זה הדיבור. קנו שמן אתרי בריח מנטה ותדאגו להריח אותו כשאתם מרגישים רדומים. ריח המנטה החזק והתרכובת הכימית של הצמח הזה מסייעים לעוררות ואפילו לשמירה על הריכוז והפעילות השכלית. כן, גם לעיסת מסטיק מנטה שיש בו מנטה אמיתית לא תזיק.

תחשבו שאתם ליידי ויקטוריאנית. מריחים שמן אתרי (צילום: שאטרסטוק)
תחשבו שאתם ליידי ויקטוריאנית. מריחים שמן אתרי (צילום: שאטרסטוק)

5. מוב יור פיט

אחת לשעה למשך 5-10 דקות רצוי לקום ממה שאתם עושים ולהתחיל להניע את הגוף. פתחו את החזה, מתחו את הזרועות, שקשקו את הרגליים, רוצו במקום או שתשימו שיר ותתחילו לרקוד. עצם זה ששיניתם לרגע אחד את הנוף או את מצב הגוף יגרום לכם לחזור לפעילות הרבה יותר חדים, מרוכזים ותוססים. שיר מומלץ להפסקה פעילה ומהנה: ​​Junior Senior – Move Your Feet. סכנה אפשרית: תכנסו ללופ ריקודים ולא תצליחו לחזור לעולם למה שאתם עושים.

6. קפאין (אימוג'י לבבות בעיניים)

יש אנשים שקמים בבוקר כי הם חייבים, יש אנשים שקמים מהתרגשות ליום חדש ויש אנשים שקמים כי קפה. למרות שלקפה בצריכה מוגברת יש תופעות לוואי, אין ספק שהוא עוזר לרבים מאיתנו לעבור למצב עירנות. אם בכל זאת אתם מהאנשים שקפה אף פעם לא עשה להם את זה או שגיליתם שאתם לא אוהבים את ההשפעה שלו עליכם – דעו שיש אפשרויות נוספות ומתונות יותר לצרוך קפאין. בצ'אי או מאצ'ה למשל, יש פחות קפאין מאשר בקפה והוא מתפרק בצורה איטית יותר בגוף כך שהוא משפיע לאורך זמן.

מאצ'ה לאטה בצ'אצ'וס (צילום: יעקב בלומנטל)
מאצ'ה לאטה בצ'אצ'וס (צילום: יעקב בלומנטל)

7. אוכל, נשמה

קיימת הנחה שאכילת דברים מתוקים עוזרת לשמירה על העירנות, זה לא לגמרי לא מדוייק, השאלה היא איזה מתוק? מאכלים כמו שוקולד ופירות מסויימים יכולים להעלות את הסוכר בדם ובכך עשויים להעלות את רמת הריכוז, אבל די מהר זה יורד ורק נעשים עייפים יותר. תפוחים ובננות לעומת זאת, עוזרים לנו לשמור על עירנות לאורך זמן. רצוי גם להמנע מאכילת ארוחות כבדות – במצב כזה כל המערכות מושקעות בעיכול והריכוז פוחת. תוציאו את ההמבורגר הלילי הזה מהראש שלכן ומה שאתם לא עושים – אל תחשבו על חומוס.

זה כל כך לא יעזור לכם להישאר ערים בלילה. המבורגר (צילום: שאטרסטוק)
זה כל כך לא יעזור לכם להישאר ערים בלילה. המבורגר (צילום: שאטרסטוק)