ניב משלה: הכוריאוגרפית המסקרנת ש"השתלטה" על להקת בת-שבע

אוהד נהרין הזמין את הכוריאוגרפית הפורטוגזית מרלן מונטרו פריטאס ליצור עבודה לבת־שבע, והתוצאה המרגשת תעלה בפסטיבל ישראל. איך זה לעבוד עם להקה שמזוהה כל כך עם נהרין?

להקת בת-שבע בחזרות של "ניב מצהיב 3" (צילום: אסקף)
להקת בת-שבע בחזרות של "ניב מצהיב 3" (צילום: אסקף)
22 במאי 2018

"ניב מצהיב 3", העבודה החדשה שיצרה הכוריאוגרפית הפורטוגזית מרלן מונטרו פריטאס ללהקת בת־שבע ותעלה בבכורה בפסטיבל ישראל בסוף החודש, מעוררת סקרנות ואפילו התרגשות. השילוב בין יוצרת בעלת שפה אמנותית ייחודית, אינטנסיבית ורב משמעית עם הרקדנים המשובחים והמנוסים נראה כמו שילוב שאפשר להמר עליו מראש, בטח כשמדובר ברומן שהתבשל על אש קטנה בשנים האחרונות. אוהד נהרין צפה בעבודה שהעלתה מונטרו פריטאס לפני שנתיים בפסטיבל ישראל, “על שנהב ובשר – גם פסלים סובלים", והציע לה לחזור לישראל, והפעם כדי ליצור ללהקה שלו עבודה חדשה. היא, שכמובן מכירה את בת־שבע ונהרין, שמחה על ההצעה ולפני חצי שנה הגיעה לגיחה ראשונה. מאז אפריל היא נמצאת כאן ברצף תובעני של עבודה לקראת הבכורה.

איך מתחילים עבודה עם להקה כמו בת־שבע, שיש לה שפה אמנותית שמאוד מזוהה עם נהרין?

“כל המפגש והעבודה עם בת־שבע מאוד חדשים עבורי מכמה בחינות. אני יוצרת עצמאית שעובדת עם הרכבים מגוונים שמנוסים בעבודות עם כוריאוגרפים שונים ותמיד יש כמה רקדנים שאני מכירה. הפעם לא הכרתי אף רקדן ובהתחלה קצת חששתי. כשהגעתי לכאן בפעם הראשונה עשיתי את מה שאני עושה תמיד – נכנסתי לסטודיו ורקדתי לבד במשך חמישה ימים. בזמן הזה אני מרגישה את החלל וכותבת לעצמי דברים. בשלב הבא עשיתי מפגשי היכרות עם 17 רקדני הלהקה ובהמשך התחלנו לעבוד בקבוצות קטנות. חלק גדול מהזמן אני עובדת אחד על אחד כי חשוב לי שכל אחד ירגיש את העבודה. אנחנו עובדים הרבה על הפרטים הקטנים, והם הרי אמנים גדולים. לשמחתי ראיתי אותם כאן לפני שנתיים ב'חור' ועכשיו גם בחזרות ובמופע ‘ונצואלה' ולמדתי עליהם עוד".

הכוריאוגרפית מרלן מונטרו פריטאס ׁ(צילום: אנדריאס מרק)
הכוריאוגרפית מרלן מונטרו פריטאס ׁ(צילום: אנדריאס מרק)

עוד כתבות מעניינות:
פסטיבל ישראל: כל המופעים שאסור לפספס
אוהד נהרין חוזר לדירתו הראשונה בתל אביב
יצירת המחול הכי רלוונטית ל-2018 מגיעה מבאר שבע

"ניב מצהיב 3" מתרחשת במתחם בנייה דמיוני אפוף אבק ופיגומים שמנוהל על ידי דמויות לגו. הסבירי את הבחירה.

“זאת בחירה בדמויות שהן לא בני אדם אבל הן גם לא בובות. העניין כאן הוא בהיברידיות שלהן, ביכולת להשתנות, לחוות מטמורפוזה ולהיות משוחררות מאילוצים מציאותיים, קצת כמו דמויות מצוירות שיכולות להגיח פתאום, לשנות צורה ולחזור שוב בדמות אחרת. אין גרביטציה או כללים שצפויים מראש. הרבה פעמים אני מרגישה שזה כמו חלום".

להקת בת-שבע בחזרות של "ניב מצהיב 3"
להקת בת-שבע בחזרות של "ניב מצהיב 3"

מונטרו פריטאס, שבחודש הבא יוענק לה פרס אריה הכסף למחול מטעם הביאנלה בוונציה, נולדה לפני 38 שנים באיי כף ורדה וזוכרת שתמיד רקדה והמציאה ריקודים לקבוצות חברים. את הקריירה המקצועית התחילה בגיל 18 כשעברה לליסבון והשלימה את לימודיה בבית הספר הגבוה למחול. בהמשך נסעה ללמוד בבריסל, חזרה לליסבון ורקדה בלהקה הפורטוגזית הידועה גולבנקיאן, וב-2009 הוזמנה ליצור את המופע המקצועי הראשון שלה ככוריאוגרפית. לכותרת שבחרה לה, “חיות רציניות" (“ Animal A Seriedade do"), יש בפורטוגזית משמעות כפולה – חיות שהן גם רציניות וגם סדרתיות. גם ליצירה החדשה שלה היא בחרה שם לא פשוט.

“זה התחיל מכך שאהבתי את הצליל של המילה צהוב ונגזרותיה וגלגלתי אותן בפה בהנאה גדולה", היא מספרת בחיוך. “אחר כך התחלנו לעבוד והבנתי שבעבודה הזו יש כל כך הרבה כוחות וזרמים סותרים של בנייה ופירוק, של פעלתנות גדולה ובטלה, ורציתי להביא את הסתירה הזאת גם לשם העבודה. הניב הוא הסמל לנגיסה, לטרף ולחיים, בעוד שמצהיב מסמן לכלוך, ניוון, זקנה ומוות".

להקת בת-שבע בחזרות של "ניב מצהיב 3"
להקת בת-שבע בחזרות של "ניב מצהיב 3"

זאת הפעם הראשונה שאת לא רוקדת עבודה שיצרת. מדוע?

“אני תמיד רוקדת בעבודות שלי כי כשאני שם אני מרגישה את העבודה באופן שהכי נכון לי. הפעם מדובר בעבודה שתועלה גם אחרי הפסטיבל וזה לא מסתדר עם לוח הזמנים שלי, אבל אולי זה רק חלק מההסבר. אני מרגישה כאן קצת אאוטסיידרית".

יש לך מחשבות על איך העבודה תתקבל על ידי הקהל בארץ?

“לא ממש. בכל מקרה ההתרחשות של המופע קורית לא על הבמה ולא ביציע, אלא באמצע. הכוחות שיוצאים מהבמה לקהל ואלו שחוזרים מהקהל לרקדנים – הדמיון והפיקציה – הם שיוצרים את העניין והחוויה ושם מתרחש הקסם".

להקת בת-שבע בחזרות של "ניב מצהיב 3"
להקת בת-שבע בחזרות של "ניב מצהיב 3"

← “ניב מצהיב 3", תיאטרון ירושלים, דוד מרכוס 20 ירושלים, חמישי (31.5) 20:30 ושישי (1.6) 13:30 ובהמשך יוני בסוזן דלל בתל אביב, 160 ש"ח