פסטיבל עכו: 6 הצגות מסקרנות שאסור לפספס

יצירה שמקורה בסרט קולנוע, סאטירה ברחובות העיר, חטיפת ילדי תימן וחסידים שיעשו הכל בשביל להשלים מניין – אלה ההצגות הכי מעניינות בפסטיבל עכו הקרוב

"זולה 2000: טרילוגיית מדע בזיוני"
"זולה 2000: טרילוגיית מדע בזיוני"
20 בספטמבר 2018

פסטיבל עכו הבינלאומי לתיאטרון יתקיים השנה בפעם ה-39 בחול המועד סוכות (24-27.9) עם מופעי תיאטרון, הצגות רחוב, אורחים בינלאומיים וכמובן התחרות השנתית. כדי שלא תלכו לאיבוד בין כל הטוב הזה עשינו לכם סדר – הנה 6 מופעים שכדאי לראות השנה.

ר ע ב

יצירה בימתית בהשראת סרטו של פיטר גרינוויי, "הטבח, הגנב, אשתו והמאהב". זהו סיפור על אשה במערכת יחסים מנוונת שמחפשת אחר ריגושים בתרבות של שפע חומרי וריק פנימי. יוצרת המופע מאיה ביתן מנסה לתת פרשנות למתח שקיים בסרט המקורי בין יופי לאלימות. הכל קורה בערב אחד במסעדת יוקרה – והקהל מוזמן להצטרף ולצפות במאורע על כוס יין משובחת.

עוד כתבות מעניינות:
הישאם סלימאן ביים הצגה על גירוש ולא מבין למה אנחנו מחכים
האם הלהקות הצבאיות מתחילות להתקמבק בחזרה לחיינו?
בגיל 80, רנה שינפלד עולה על הבמה הגדולה בפריז – ועדיין מתרגשת

שמימיים

מופע תיאטרון מחול על תשעה יהודים מחסידות "שמימי" הממומצאת, המחפשים עשירי למניין. אופיר נהרי יצר עלילה היפר-ריאליסטית על כדור פורח, אי בודד, ספרי תורה, רעב וצמא שמובילים למחול שדים מסחרר ואבסורדי. כמה רחוק ילכו תשעה חסידים כדי להשלים מניין?

נהרי הגה את הרעיון מתוך מצבים שחווה כאדם דתי. סוגיית המנין העלתה בו את השאלה – מה מגדיר רוב ו"יחד", האם זו רק כמות האנשים? הוא פנה אל הגמרא וכתב סיפור קצר שהפך למחזה הנע מהדתי וההלכתי לאוניברסלי, היצרי, האנושי והתחרותי – החיפוש אחר השלם.

מדובר במופע יוצא דופן: הסיפור המרכזי אמנם מוכר וידוע, אך שפת הגוף הייחודית של האנסמבל (תשעה רקדנים-שחקנים, חלקם תלמידים או בוגרים של נהרי מבית הספר "סנדסיאל" לתיאטרון מחול) משלבת תיאטרון מחול וליצנות. זהו סיפור על כח רצון ואמונה, המיתרגם לחווייה מלאת הומור ומהולה בטרגדיה אבסורדית עם סוף מפתיע.

מפה לאוזן בעיר העתיקה

יוצרות המופע, צליל-חן זקס ושרון גומבוש, רצו להביט בעכו כ"מוזיאון חי" וליצור סיור שהתושבים עצמם מנחים. מבנה העבודה סאטירי, שכן מדובר כביכול בסיור נדל"ני לרוכשי דירות פוטנציאלים בבניין שהולך להיבנות על אחד המונומטים של עכו. בסיור מקבל הקהל הצצה לחיי התושבים בעכו העתיקה תוך שהוא חובש אוזניות ומאזין לשיחות אמיתיות שהקליטו היוצרות.

המופע נוצר תוך כדי חקירה והליכות בין סמטאות העיר, שם חשו השתיים את האינטריגות בין העיר למדינה. זקס וגומבוש, שאינן מתגוררות בעכו, מספרות כי התושבים קיבלו אותן בזרועות פתוחות ושמחו לספר להן את הסיפורים שלהם.

שוק עכו
שוק עכו

חלב ציפור

מחזה סוריאליסטי מבית "אלמהבאש", התיאטרון העירוני של רהט, שיוצג בערבית עם כתוביות בעברית. סיפור הכפרים הבדואיים הלא מוכרים בנגב מובא דרך קונפליקט של משפחה אחת. זהו סיפור על אהבה וקנאה בין שני אחים: הבכור מייצג את העולם המסורתי, זה שמחובר לקרקע ולאדמה. האח הצעיר הפוך ממנו ורוצה להשתחרר מכבלי החברה המסורתית. "חלב ציפור" הוא מטאפורה למשהו בלתי מושג – בדומה לתקוות החברה הבדואית לקבל הכרה.

"אלמהבאש" הוא התיאטרון הראשון בארץ שכל הצגותיו נכתבות גם בעברית וגם בערבית, ולמעשה יש בו שתי גרסאות לכל הצגה. התיאטרון נוסד על ידי צעירים שנולדו ברהט וחיים בה, ונתנו נופך מקצועי למסורת מספרי הסיפורים. "חלב ציפור" ינסה לחשוף את הקהל לרבדים בחברה הבדואית ולהיסטוריה שלה, או כפי שמציינים היוצרים: "לאנשים שגרים בפחונים, אלה שעוצרים אצלם בדרך לערבה כדי לשתות קפה ולאכול פיתה, יש הרבה דברים לומר על עצמם ועלינו כחברה". כתיבה: קאיד אבו לטיף ואיסי ממנוב נוריאל, בימוי: מיכאל גמליאלי.

"חלב ציפור" (צילום: אייל בריברם)
"חלב ציפור" (צילום: אייל בריברם)

המקום ינחם אתכם

מופע העוסק בחטיפת ילדי תימן, מזרח ובלקן ויוצא מגבולות התיאטרון המסורתי. היוצרת מאיה בואנו מזמינה את הקהל להשתתף במשהו בין טקס השבעה לבין חווייה תיאטרונית מוזיקלית השאובה מ"פרפורמנס הציונות" – זמר עברי, מעגלי ריקוד, שירה בצוותא ועוד. המופע מציף שאלות על הפרשה שנעדרת מהזיכרון הקולקטיבי הישראלי, בזמן שמשפחות שלמות מתמודדות עם עמימות סביב גורל יקיריהן.

זולה 2000: טרילוגיית מדע בזיוני

מופע פרפורמנס סאטירי שמוחה על תרבות הקפיטליזם, ומתאר חיפוש אחר זולה אולטימטיבית שתהיה בית חלופי בעולם של חוסר במקורי ובאותנטי. היוצרים, מיה לנדסמן ואריאל בראון, משתמשים באלמנטים מהתרבות הזאת כדי לפרק אותה, וכך מעצימים את הגיחוך והאבסורד שבה בדרך לבנייתה מחדש.

← פסטיבל עכו, שני־חמישי (24.9־27.9). לאתר רהפסטיבל