פרויקט 48 מחול חוזר לשבור את כללי היצירה השמרניים

קבוצות רקדנים שייבחרו ברגע האחרון, שני מרתונים של 24 שעות, חזרות פתוחות ועשר יצירות חדשות. פרויקט 48 מחול חוזר עם דדליין רצחני - ומסתבר שזה דווקא יתרון

כרמל בן אשר (צילום: פטר ויט)
כרמל בן אשר (צילום: פטר ויט)
10 באוקטובר 2018

עד לרגע האחרון ממש לא יידעו משתתפי פרויקט 48 מחול מה הם ירקדו, לצד מי ואת זהות הכוריאוגרף/ית שלהם. מרגע שאלו יתבררו בהגרלה, שבה ייחשף קטע וידיאו שישמש השראה לכולם, יעמדו לרשותם 24 שעות עד להצגת העבודה החדשה בפני קהל. מרתון המחול הזה יתקיים בשני סבבים שבהם ישתתפו כ-40 אמנים, ובסופם ייצאו לאוויר העולם עשר יצירות חדשות.

הצלחת הפרויקט סותרת לכאורה את כל הכללים החשובים של עולם האמנות בכלל והמחול בפרט, אך במבט שני מתגלה קונספט מרענן ומסקרן – גם החזרות עצמן יהיו פתוחות לקהל (וישודרו לייב כאן). המהלך הזה יוצר חוויה נדירה גם ליוצרים וגם לקהל שנחשף למגרש המשחקים של יוצרים מוכרים וחדשים כאחד. הפרויקט מתקיים זו השנה השישית ביוזמת ובניהול הכוריאוגרפית דנה רוטנברג במסגרת הפלטפורמה בת שבע מארחת של להקת המחול הוותיקה.

דנה רוטנברג
דנה רוטנברג

עוד כתבות מעניינות:
איך זה לעבוד עם קיסרית המחול המודרני?
אוהד נהרין בתפקיד חדש: כך תיראה עונת המופעים של בת שבע
טרור, עונג ומסתורין: טקסטים של כוריאוגרפיות הפכו למופע חדש

"זו הזדמנות לנער את המוסכמויות של המדיום ולהתנסות בתהליך שונה מאוד מזה שאנחנו מורגלים אליו בעבודה היומיומית שלנו", מסבירה הרקדנית כרמל בן אשר, המשתתפת בפרויקט לראשונה. בימים אלה היא עסוקה בחזרות אינטנסיביות על עבודה חדשה שבה היא רוקדת ותעלה בבכורה בחודש הבא, וזה מגביר את סקרנותה להיפרד מההקשר המוכר ומהשפה האמנותית אליה התרגלה. "כמו בתרגיל בודהיסטי אני מוותרת לזמן מוגבל על האני שלי לטובת משהו חדש ואינטנסיבי מאוד שבו נלמד להתאים את עצמנו לאנשים שונים, בגילים שונים ובעלי דרכי עבודה וסגנון מגוונים. זה שיעור חשוב לרקדנים ואני אופטימית לקראת התהליך, כי אני סומכת על כך שכל המשתתפים ישתדלו, הרי כולנו נרתמים למטרה משותפת".

איך את מתכוננת?
"אני פשוט מקווה שאצליח להרדים קצת את הביקורתיות שלי. אני מצפה לצאת מהעור של עצמי ולהיות כרמל אחרת. אני מזכירה לעצמי שמדובר במטרה טובה ושהיא לא בשמים, זה לא להיות או לחדול. למחרת נרקוד בפרויקט משהו אחר לגמרי, ואחר כך הרי נחזור לשגרה".

כרמל בן אשר (צילום: דניאל שריף)
כרמל בן אשר (צילום: דניאל שריף)

אין זמן להתקע

קשה להתווכח עם מקוריות הפרויקט, אבל זה בכל זאת מחזיר אותנו להנחה השמרנית לפיה עומק היצירה שאליו אפשר להגיע ב־24 שעות מוגבל מאוד. "אף אחד לא מצפה לעבודות מופת", מסבירה בן אשר, "אבל הפוטנציאל גדול – יש משהו נורא חזק בלהופיע עם קטע שיצרת באותו יום, משהו ראשוני וחף מקישוטיות. הקהל מודע לתהליך, ובמיידיות הזאת יש גם קומוניקטיביות. ממה שראיתי כצופה בשנים קודמות הקהל גם מגיע אחרת – נינוח יותר, סקרן ומפרגן".

סתו מרין, שכבר רקדה פעמיים בפרויקט, תצטרף אליו השנה ככוריאוגרפית. "יש במפגש הזה משהו עוצמתי מאוד. התקשורת בינינו היא נעימה ושיויונית כי כולנו באותו העניין", היא מספרת על החוויה. לדבריה, את הזמן הקצר שמוקצב לעבודה אפשר לראות גם כיתרון: "יש משהו בדדליין הזה שלא מאפשר לך להיתקע. אין זמן לחיבוטים והתלבטויות, ואת מוצאת את עצמך יותר מסכימה ופחות מסתייגת. התהליך הזה הופך אותך לפחות שיפוטית כלפי עצמך. את פשוט צריכה לקחת החלטות ולקדם את העבודה".

סתו מרין (צילום: אסקף אברהם)
סתו מרין (צילום: אסקף אברהם)

מה השיעור הכי חשוב שהפרויקט לימד אותך?
"כולנו עוברים קשיים בעבודה המשותפת והם משפיעים מאוד על האנרגיה בסטודיו. זה גורם לך להיות יותר אנושית ומכבדת. במקביל יש גם יותר חופש ביחס לעבודה היומיומית, אנחנו נתקעים פחות, וזה הופך את העבודה לקלילה יותר. יש בה משהו משעשע ומשחקי. הניסיון הזה הראה לי כמה אנחנו יכולים להעסיק את עצמנו בפרטים שלא רלוונטיים לסיטואציה וכמה חשוב לעבור את זה ומהר.

"יש גם את האופציה לשלב במחול תחומי אמנויות אחרים – נושא שמעניין אותי מאוד ואני עוסקת בו כבר כמה שנים. אם מישהו מביא לסטודיו שיר או טקסט, יש יותר פתיחות והנטייה היא לקבל את ההצעה הרבה יותר מאשר בעבודה הרגילה. הפרויקט הזה מתנהל דרך שיח סופר יצירתי, ואף על פי שמדובר בקפסולה מבודדת וקצרת מועד, אני מאמינה שהיא משליכה גם על החיים הרגילים".

← פרויקט 48 מחול, בית בת שבע במרכז סוזן דלל, יחיאלי 5 תל אביב, חמישי (11.10) 21:00 ושישי (12.10) 22:00, 80 ש"ח

רוצים להתעדכן ראשונים בכל מה שחם בתל אביב? הורידו את האפליקציה שלנו!
להורדה לאייפון | להורדה לאנדרואיד