תעשו את הרובוט: מופע המחול שמוצא אנושיות במכונה

המופע החדש של בלנקה לי משלב את כל המרכיבים הרגילים: רקדנים, וידיאו, תאורה ולהקה על הבמה. אה כן, וגם שבעה רובוטים קטנים, חכמים וחמודים מאוד בגובה 58 ס"מ

מתוך "רובוט" (צילום: ארנולד ג'רוקי)
מתוך "רובוט" (צילום: ארנולד ג'רוקי)
12 בספטמבר 2017

יש רגע אחד ב"רובוט", יצירת המחול של הכוריאוגרפית בלנקה לי, שנשאר בזיכרון הרבה אחרי שהמופע מסתיים: רובוט קטנטן שצועד על הבמה בהנחיית מפעילו ופתאם נופל, משתטח על בטנו ושולח את ידיו הקטנות קדימה. לרגע כמעט נשכחה העובדה שמדובר ברובוט ותחושת חוסר האונים שלו הייתה כל כך אנושית עד שהצליחה לעורר בצופים בו רגש של ממש.

>> כך תיראה העונה הקרובה של להקת מחול בת-שבע

אבל זהו מופע שכל כולו עשוי מהבלתי צפוי. שמונה רקדנים חולקים את הבמה עם תזמורת מכנית של כלי נגינה המנגנים בכוחות עצמם, וגם עם שבעה רובוטים קטנים דמויי אדם, שיכולים להיות נחמדים, צייתנים וגם קפריזיים – ממש כמו בני אדם רק בדמות רובוט קטן (58 ס"מ בסך הכל) בשם Nao, המזכיר את הרובוטים הרוקדים מהקליפ "Hell Yes" של בק מלפני כמה שנים.

כל נאו כזה מצויד במיטב הטכנולוגיה העכשווית: הוא אינטראקטיבי, מתקשר עם בני אדם ועם חבריו הרובוטים האחרים ומחובר לאינטרנט, והולך, רוקד, מזהה קולות ומתקשרת בכמה שפות. יש לו חיישני תנועה ומצלמות, הוא מזהה מכשולים ויש לו עוד ועוד יכולות שמעלות שאלות על הקשרים האפשריים שיכולים לרקום בני אדם ורובוטים. "יום ולילה, בבית ובחוץ, אנחנו חיים עם ובין מכשירים מכל הסוגים", אומרת בלנקה לי, היוצרת של "רובוט". "הזיכרון שלנו הפך למלאכותי, טביעות האצבע שלנו הופכות אלקטרוניות, הזהות שלנו דיגיטלית. ב'רובוט' פניתי לבנות יחסי גומלין בין הגוף האנושי לזה המלאכותי. מה שמעניין אותי זה הגבולות בין 'אנחנו' ל'הם'".

לי היא יוצרת רב תחומית שעסקה ועוסקת בכל מדיה אפשרית – יוצרת מחול (בין היתר למטרופוליטן, לבית האופרה של פריז וגם לסרט "לעוף מהתרגשות" של פדרו אלמודובר) ורקדנית (לאחרונה השתתפה בטקס פתיחת פסטיבל הקולנוע האחרון בקאן), יוצרת מיצבים המוניים, משתפת פעולה עם מוזיקאים, שיחקה בסרטים וביימה סרט דוקומנטרי, מתכננת העלאת קברט חדש וגם מביימת תצוגות אופנה נחשבות. היא נולדה בגרנדה שבספרד; את להקתה הקימה בפריז ב־1992 ומאז יצרה לה 14 תוכניות. שפתה האמנותית שואבת מקשת של סגנונות החל מפלמנקו דרך בלט קלאסי ועד היפ הופ. את "רובוט" היא העלתה בבכורה לפני ארבע שנים בפסטיבל מונפלייה החשוב בצרפת ומאז המופע הועלה יותר מ־100 פעמים ברחבי העולם. בסוף אוקטובר הוא יועלה לראשונה בישראל, במשכן לאמנויות הבמה במסגרת סדרת המחול שלו, ואם אפשר להתנבא – יצליח להתחבב גם על מי שאינם נמנים עם הגרעין הקשה של חובבי הז'אנר.

מתוך "רובוט" (צילום: ארנולד ג'רוקי)
מתוך "רובוט" (צילום: ארנולד ג'רוקי)

נוכח השימוש בטכנולוגיות המתקדמות הללו, הסבירה לי, עלתה בה המחשבה לשלב במופע גם מוזיקה שונה לגמרי מהפסקולים השגרתיים. החיפוש שלה הניב חלופה מעניינת ביותר בדמות תזמורת מכנית לואו טקית, עם כלים מסורתיים, שגם מעוצבים מדהים. מי שאחראי לכך הוא הסטודיו היפני מאיווה דנקי, שבו פועלים אמנים שעובדים תדיר על הגבול בין מסורתי לחדשני ומעניקים עוד רובד מעניין ליצירה הבימתית. אבל בהינתן שלל האטרקציות הטכנולוגיה של הבמה, כולל וידיאו מרשים וצבעוני שמוקרן כשהוא כמו חודר לגוף הרקדנים ומציג את איבריהם הפנימיים – צריך להודות ש"רובוט" עדיין נהנה מהיתרון האנושי. הרקדנים מעולים, ולמרות כל הפירוטכניקה הם־הם השדרה של המופע הזה.

המשכן לאמנויות הבמה, שד' שאול המלך 19 תל אביב, חמישי (26.10) 20:00, שישי (27.10) 13:00, שבת (28.10) 16:00, 269־299 ש"ח