אדם מן הישוב: רועי אסף מעלה יצירה עם להקת המחול בת שבע

אין לו השכלה פורמלית במחול, אבל זה לא מנע מרועי אסף לשמש ככוריאוגרף אורח ללהקת בת שבע ביצירה "אדם", בערב משותף עם אליל ילדותו - אוהד נהרין

להקת בת שבע בחזרות ל"אדם" (צילום: יולי גורודינסקי)
להקת בת שבע בחזרות ל"אדם" (צילום: יולי גורודינסקי)
26 באפריל 2016

את השניות הראשונות של "אדם", העבודה החדשה שלו עבור להקת בת שבע, מתאר הכוריאוגרף רועי אסף בצורה סכמטית משהו. "המסך עולה, הבמה ריקה וברקע שקט", הוא מסביר, "רקדנית עולה ומתיישבת בירכתי הבמה. רקדן חולף על פניה, מרים את ידו ואומר משהו". אסף, שלא קיבל השכלה פורמלית במחול (אבל כן התברך בטונות של כישרון ואומץ), החל לבסס את מעמדו המקצועי בתחום לפני חמש שנים. הוא השתתף שלוש פעמים (מ־2011 עד 2013) בתחרות "הרמת מסך" ויצר את המופעים "שש שנים" ו"הגבעה". הוא קצר שבחים גם על צמד המופעים שלו "Girls" ו"Boys" ויצר גם בחו״ל, למשל ללהקתו האמריקאית של בנג׳מין מילפייה (שמונה לאחרונה למנהל האמנותי של האופרה בפריז) וללהקת הבלט המלכותי השבדי.

שתי ההפקות האלו טרם הועלו כאן, אבל בינתיים הוא כבר קיבל את הטלפון מאוהד נהרין. “אוהד הציע לי לעשות עבודה ללהקה ולחלוק איתו ערב (העלאה מחודשת של “יאג״ – י״א). ההתרגשות ענקית, אנשים לא מבינים את המעמד שלו ושל בת שבע בעולם. הייתי ילד כשראיתי קטע מעבודה של אוהד לבת שבע באחת מתוכניות הבידור בטלוויזיה, וזה השאיר עליי רושם גדול. אחר כך הלכתי עם הכיתה שלי לראות בקריית גת מופע בוקר עם קטעים מ׳אנאפזה׳. כנראה ראו את ההתרגשות שלי, כי בדרך החוצה המורה שאלה אותי אם אני רוצה לראות גם את המופע הבא. רצתי פנימה. מאז שאני זוכר את עצמי אני רוקד – מייקל ג׳קסון כזה בכיתה ובשמחות משפחתיות – וביום ההוא ראיתי שיש עוד משהו. ענק״.

רועי אסף ולהקת בת שבע בחזרות ל"אדם" (צילום: יולי גורודינסקי)
רועי אסף ולהקת בת שבע בחזרות ל"אדם" (צילום: יולי גורודינסקי)

הקהל יוכל לזהות את כתב היד שלך בעבודה החדשה?

"אני אף פעם לא חושב על הקהל, רק על עצמי. אני צריך שזה יהיה מדויק, ואז אני משחרר. כל אחד שייקח את זה לאן שהוא רוצה. זאת גם הסיבה שבגללה אני לא רוצה לדבר על העבודה ומעדיף שהצופים יגיעו לראות אותה בלי שום ידע מוקדם".

נראה שבהיעדר ידע מוקדם אסף מכליל גם את שם העבודה, "אדם", שקשה להסיק ממנו יותר מדי. "לתת שם לעבודה זה יותר קשה מלמצוא שם לילד שלך", אומר אסף, "הניסיונות שלי כללו אפילו אפשרות לתת לעבודה שם בצורת סימן גיאומטרי, אבל בסוף חזרתי למפגש הראשון שלי עם הרקדנים של בת שבע ונזכרתי שאמרתי להם אז 'דמיינו אדם'. משם התחיל סשן ארוך שבו ביקשתי לבחור אדם, לתאר אותו ולנסות להכיר אותו. כשחזרתי לחשוב על שם הבנתי ש'אדם' הוא הבסיס לחיה שאנחנו. זה גם אומר שהרקדנים הם שותפים שלי ליצירה".

להקת בת שבע בחזרות ל"אדם" (צילום: יולי גורודינסקי)
להקת בת שבע בחזרות ל"אדם" (צילום: יולי גורודינסקי)

מה היה תהליך העבודה איתם?

"הם לא רק רקדנים מופלאים מבחינת היכולות הפיזיות והנוכחות שלהם, הם בוגרים ומנוסים ויש להם הבנה כל כך גדולה למהלך העבודה, שהם יכולים להתמודד גם עם סיטואציות מאתגרות. היו פעמים במהלך החזרות שלא ממש ידעתי מה לעשות, איך להתקדם הלאה, וגם אמרתי את זה, והם בכלל לא נבהלו. היו כאלו שהניחו יד על הכתף שלי ואמרו שהם סומכים עליי".

עם מה הגעת לחזרה הראשונה איתם?

"עם כלום. אני תמיד מגיע ליצירה חדשה שלי עם אי ודאות שהיא תמיד נפלאה ואיומה. המצב הרגשי הזה מפחיד, זה סוג של יצירה יש מאין, אבל כשאתה מגלה את זה – זה עונג גדול".

"אדם" ו"יאג", להקת בת שבע, סוזן דלל, יחיאלי 5 תל אביב
שלישי־רביעי (27.4־26) 21:00, שבת (30.4), 21:00 ,18:00

רועי אסף ולהקת בת שבע בחזרות ל"אדם" (צילום: יולי גורודינסקי)
רועי אסף ולהקת בת שבע בחזרות ל"אדם" (צילום: יולי גורודינסקי)