ביקור התזמורת: "רעש לבן" חוזר לבמה אחרי עשור עם תוספת מפתיעה

מופע המחול "רעש לבן" חוזר לבמה בשיתוף פעולה אנרגטי בין להקת ורטיגו ותזמורת המהפכה. יוצרת המופע ומייסדת הלהקה, נעה ורטהיים, גילתה בדרך משהו חדש על הרקדנים של היום

"רעש לבן 2018" (צילום: רון אברו)
"רעש לבן 2018" (צילום: רון אברו)
18 בינואר 2018

רגע אחד ב"רעש לבן", המופע המחודש של להקת המחול ורטיגו ותזמורת המהפכה, מצליח לשקף משהו מאווירת הערב הזה. אחת הצ'לניות יורדת מפודיום התזמורת אל הבמה ומתיישבת על גבו של אחד הרקדנים, שזוחל על ארבע לרוחב הבמה. היא ממשיכה לנגן תוך כדי, ומדי פעם מושיטה יד נחושה ודוחפת את ראשו של הרקדן מטה. הקטע הזה משעשע ושנון ולגמרי מתאים לרוח הבלתי צפויה של המופע, שעולה מחדש אחרי עשור בניצוחה של היוצרת המקורית ומייסדת הלהקה, נעה ורטהיים. היא גייסה לצדה רקדנים חדשים ומצוינים ואת ההרכב המוזיקלי הגדול והדומיננטי, שיוצק תוכן חדש למושג תזמורת.

"אחרי כמה שנים שבהן יצרתי עבודה חדשה בכל שנה רציתי לקחת פסק זמן, הפוגה לצורך מנוחה והטענת מצברים", מספרת ורטהיים על ההחלטה לחדש את המופע. "אבל אילוצי החיים מחייבים, ואחרי מחשבה הרגשתי שאני רוצה להעלות מחדש את 'רעש לבן'".

"רעש לבן 2018" (צילום: רון אברו)
"רעש לבן 2018" (צילום: רון אברו)

איך נולד שיתוף הפעולה עם תזמורת המהפכה?

"הרעיון צץ במקרה. התחלתי לעבוד עם הרקדנים בסטודיו ולהפתעתי גיליתי שהעבודה יושבת טוב לגמרי גם היום, אבל היה צריך להכניס בה איזה טוויסט. עדי (שעל, בן זוגה ושותפה לניהול הלהקה – י"א) פגש בצח גרניט, מנהל משכן האומנויות, וזה אמר לו שחבל שאין היום שיתופי פעולה בין מחול למוזיקה חיה. הוא הציע את תזמורת המהפכה ומשם הכל התגלגל במהירות".

התזמורת הדומיננטית חייבה אותך להכניס שינויים במחול?

"התזמורת דווקא העצימה את המחול, שבמקור כתב לה רן בגנו מוזיקה נהדרת. התזמור החדש, שכולל 15 מוזיקאים על הבמה שתוך כדי הנגינה המעולה גם משמיעים קול, רוקעים ומתופפים על הגוף – יצר משהו חדש שמדגיש גם את הגדולה של המוזיקה המקורית וגם מטעין את הכוריאוגרפיה באנרגיה עצומה".

נעה ורטהיים (צילום: רון אברו)
נעה ורטהיים (צילום: רון אברו)

איך היה לחזור ליצירה?

"ברגע שהתזמורת נכנסה לתמונה ונוצר משהו חדש, האתגר הגדול ביותר עבורי היה למצוא שוב את הפוקוס ליצירה. התהליך היה לי מרתק במיוחד כי גיליתי שכעת קשה לי יותר להעביר את השפה של 'רעש לבן' לרקדנים החדשים. התברר לי שהם הרבה יותר רכים, יש בהם סוג של אלסטיות והיה להם קשה לקבל את השפה הבועטת והנמרצת מאוד. בקאסט המקורי נדמה לי שהרקדנים היו מין 'מתאבדים' כאלה, שלא הססו להתרסק על הבמה. נראה לי שיש בדור הרקדנים הנוכחי משהו יותר עדין, כמעט פואטי. במחשבה שנייה, אולי יוצא שאני בוחרת דווקא כאלה ללהקה?".

להקת ורטיגו פועלת כבר 25 שנה – להקת מחול עכשווית ירושלמית, שצבועה לגמרי בשפתה האמנותית של ורטהיים. השפה הזאת יוצאת מהגוף, אמורפית ומעוגלת, נובעת מהרבה "קונטקט" שמוליד גילגולים מהירים על הרצפה והנפות גדולות באוויר. ב"רעש לבן" התובעני כלפי הרקדנים, חקרה ורטהיים את כוח המשיכה ומתוכו את התנועה ללא מאמץ. "דווקא מתוך השקט, התנועה המשוחררת והקלה, יצאה האנרגיה, התנועה הכי פיזית וחזקה", היא אומרת. ב"רעש לבן" המחודש האנרגיה נשמרת והווירטואוזיות של הרקדנים הולכת עד הקצה. דווקא בסוף הולכת ורטהיים לשקט ובוחרת לסיים את העבודה במינימליזם תנועתי ודממה יפה.

← "רעש לבן 2018", שישי-שבת (19-20.1), בית האופרה תל אביב, שדרות שאול המלך 19 תל אביב, החל מ-90 ש"ח