תרגיל החייאה: תערוכת עיצוב חדשה בשנקר מעלה שאלות על נוסטלגיה

תלמידי שנקר התבקשו להפיח רוח חיים עדכנית במותגים מן העבר במסגרת התערוכה "בחזרה לעתיד". לוף טבעוני מישהו?

אתא, מתוך תערוכת "בחזרה לעתיד" בשנקר (צילום: דודי חסון)
אתא, מתוך תערוכת "בחזרה לעתיד" בשנקר (צילום: דודי חסון)
7 ביוני 2016

"אם כבר לבנות מכונת זמן, אז למה לא לבנות אותה עם סטייל?", שואל דוק את מרטי מקפליי נוכח השתאותו למראה הסטארט־אפ שהרים ממכונית דלוריאן. בסוף השבוע האחרון נפתחה בבית הספר שנקר תערוכת "בחזרה לעתיד", כשם הסרט ממנו לקוחה אותה סצנה מפורסמת. במקום דלוריאן אמנם תמצאו בתערוכה את הלוף הצבאי, עיתון דבר ומכונית סוסיתא, אך סטייל לא יחסר שם.

אתא, מתוך תערוכת "בחזרה לעתיד" בשנקר (צילום: דודי חסון)
אתא, מתוך תערוכת "בחזרה לעתיד" בשנקר (צילום: דודי חסון)

במסגרת מהפעילות של מכון שנקר לתיעוד וחקר העיצוב, התבקשו תלמידי שנה ג' לעיצוב, אמנות והנדסה, להחיות מחדש את מותגי העבר האיקוניים. כך למשל הפכו הסטודנטים ליאם מאייר, שירן מוזס, עדן סעדון ונועם חיאת את הלוף הבשרי לטבעוני, עיתון דבר זכה לגרסת אונליין והסוסיתא עברה מתיחת פנים עיצובית. מן העבר השני, משתתפים בתערוכה מותגים שצלחו יותר את המודרניזציה כגון מקררי אמקור ומשחקי רמיקוב, או לחילופין עשו קאמבק מפואר דוגמת מותגי האופנה משכית ואתא. "הקפדנו שלא להפוך את התערוכה לחלל תצוגה מסחרי, אלא לספק טעימות מייצגות שמעוררות את בלוטות הזיכרון וממחישות כיצד ההווה מתכתב עם העבר", מסבירה חגית פלג־רותם שאצרה את התערוכה עם ראש המכון יובל סער. "יש כאן ניסיון לנתח מהי נוסטלגיה, ומה הופך מותג ישן שנרדם בשמירה ונעלם לרלוונטי כעבור זמן".

דבר חדש. מתוך תערוכת "בחזרה לעתיד" בשנקר (צילום: גורן ליובונציץ)
דבר חדש. מתוך תערוכת "בחזרה לעתיד" בשנקר (צילום: גורן ליובונציץ)

בעידן הציניקני של היום, נוסטלגיה עשויה לרוב להתסכם בסחטנות רגשית או במרצ'נדייז מסחרי להחליא של העבר. פלג־רותם לא מיתמתת: "אפשר לחשוב שמותגים שמתרפקים על העבר עושים שימוש ציני ברגש ובזיכרון של הקהל כדי להוציא ממנו כסף. אבל צריך לזכור שאף מותג לא יכול לחיות ללא הצדקה כלכלית. לכן כדאי להרפות קצת מהחשדנות ולבדוק מה גורם לנו עדיין לרצות במותגים האלה ולהתחבר אליהם". בהקשר הזה מצביעה האוצרת על הקולנוען והיזם שחר סגל שעומד מאחורי הקאמבק המתוקשר של אתא, ממשתפי התערוכה. "סגל החליט להחיות את המותג בעקבות תערוכה שהוקדשה לו לפני חמש שנים", היא מדגימה. "הוא הבין שיש שם מטען תרבותי משמעותי שאסור שילך לאיבוד, וזוהי המשמעות של נוסטלגיה בתרבות הצריכה".

"בחזרה לעתיד", עד 16.6, גלריה לורבר, בניין מיטשל, ידע עם 8 רמת גן. בשישי בשעה 11:00 יתקיים במקום שיח גלריה בהשתתפות המעצבים ואוצרי התערוכה. הכניסה חופשית.

משכית, מתוך תערוכת "בחזרה לעתיד" בשנקר (צילום: גורן ליובונציץ)
משכית, מתוך תערוכת "בחזרה לעתיד" בשנקר (צילום: גורן ליובונציץ)