בזמן שצפיתם בחזרות, אולי פספסתם את היופי של אחד על אחד

מתוך הסדרה "אחד על אחד". צילום: ירון שרף, באדיבות "כאן" וגרין פרודקשנס
מתוך הסדרה "אחד על אחד". צילום: ירון שרף, באדיבות "כאן" וגרין פרודקשנס

הסדרה שעלתה ב"כאן" אחרי חזרות היא מהסוג שלוקח זמן עד שמתמסרים אליה (ולפעמים אלה נשארות אתנו הרבה אחרי). בהדרגה היא מתגבשת ליצירה לירית ועדינה שמתנחלת בלב. הערב ישודרו שני פרקיה האחרונים, ואם עדיין לא גיליתם אותה - זה הזמן

18 בינואר 2021

יש סדרות שתופסות אותך בסצנה הראשונה, ויש סדרות שלוקחות את הזמן ומקוות שתצטרף אליהן. לפעמים דווקא הסדרות המתגנבות הן אלה שנשארות אתנו אחרי שהן מסתיימות. כזאת היא "אחד על אחד", הסדרה ששודרה אחרי "חזרות" ונדמה שקצת חסתה בצילה. הערב ישודרו בכאן 11 שני פרקיה האחרונים, ואם עדיין לא גיליתם אותה, אני כאן בשביל לזרוק לכם קריאת כיוון.

את שני הפרקים הראשונים של הסדרה של מתן יאיר ראיתי כשעלו לשידור, ולא נתפסתי. הביקורות בעיתונות שנכתבו על בסיס צפייה באותם שני פרקים, ואולי גם פרק נוסף, היו מעורבות (הטענות נעו בין קורה שם יותר מדי לקורה שם פחות מדי), אז הנחתי אותה בצד. התכוונתי לחזור אליה מתישהו, כי אהבתי את סרטיו של יאיר "פיגומים" ו"בגרות". חוץ מזה, אני תמיד זוכרת שלקח לי שלושה פרקים להתחבר ל"הסמויה", הסדרה הכי אהובה עלי מעולם.

כך יצא שאת ארבעת הפרקים הבאים של "אחד על אחד" ראיתי ברצף במהלך סוף שבוע אחד, בזמן שחיכיתי כמו כולם לפרק האחרון ב"חזרות". רק אז הסתנכרנתי עם הקצב המשייט שלה, והתאהבתי. ממש התאהבתי. תומר קאפון נפלא בתפקיד המורה המשוטט, שמעניק שיעורים פרטיים לתלמידים אבודים שלא רוצים ללמוד, והשילוב בינו לבין השחקנים הצעירים שסביבו, חלקם לא מקצועיים, מניב קסם אמיתי.

במפגשים הראשונים חלקם נדמים סרבנים או מפונקים ברמות קשות. ומוטי, שמרגיש בעצמו כמו ילד נטוש בגיל 28, אינו מסוג המורים האידיאולוגיים, האינטנסיביים והכריזמטיים שמצליחים לסחוף את התלמידים בסרטי זרע הפורענות למיניהם. לא פעם הוא דווקא נסחף בגחמות שלהם, ולא נראה שהוא מצליח ללמד אותם משהו. אבל הוא ממשיך להגיע ולדפוק על הדלתות והם נותנים לו לחדור למרחב הפרטי שלהם, ובהדרגה הסדרה מוצאת את האנושיות הכלואה של כל אחד ואחד מהם.

איתמר השמנמן והנבון (אסף אמר) שחושש מהצבא ומתגורר עם אמו באותו חדר, הוא הראשון שלכד את ליבי. מוטי, שעל פי כל הראיות הוא בן דמותו של מתן יאיר, רואה באיתמר מעין שיקוף של עצמו, ומשתמש בדמותו כשהוא כותב יצירה פיוטית כלשהי, שלא ברור למה היא תתפתח. פריצת הגבולות הזאת מפותחת לתמה מעניינת, כשהנער חש מחולל על ידי המורה שכמו ניצל אותו, אך גם מתרגש מכך שהוא רואה אותו והופך אותו לדמות ספרותית.

מתוך הסדרה "אחד על אחד". צילום: ורד אדיר, באדיבות "כאן" וגרין פרודקשנס
מתוך הסדרה "אחד על אחד". צילום: ורד אדיר, באדיבות "כאן" וגרין פרודקשנס

כל העולם חזרות: מישהו שם אותנו על המסך ואהב אותנו ככה

מנגד הכי קשה למצוא נקודת חיבור לדני המכור למשחקי מחשב (נמרוד הוכברג), ששולח את העובדת הפיליפינית של המשפחה לקחת את כלבתו האהובה לווטרינר. אבל בהמשך אנחנו מזהים גם אצלו את המחסור באהבה, והתסריט קושר באופן עלילתי ומטפורי את ניסיון ההצלה של הכלבה החולה לסיפור אהבתו של מוטי למעיין (לליב סיון).

הדרמה שנדמתה מפוזרת בפרקים הראשונים מתגבשת סביב נהייתו הרומנטית של מוטי אחר הלקוחה החמקמקה בבית הקפה שבו החל לעבוד. מאות שנות ספרות לא הקהו את כוחה של ערגה רומנטית אחר אהוב בלתי מושג, ו"אחד על אחד" מתחבר לעורק המרכזי. קאפון, שבתחילת דרכו על המסך גילם את הפנטזיה הציונית/רומנטית של נטלי פורטמן ב"סיפור על אהבה וחושך", מגלם להפליא גם את הצד העורג.

כדי שנאמין לתחושות חוסר הביטחון של בחור יפה תואר כמותו, יש לנו את דמות האב אביגדור, בגילומו המשובח של מרק רוזנבאום. כמו דני עם שריון המחשב שלו, גם אביגדור נראה אטום וחסר עניין בשום דבר פרט לטוטו. באמצעות יחסיו עם תלמידיו, מוטי מעבד את יחסיו המתסכלים עם האב שנטש אותו בילדותו, ומשהו שם נפתח.

צילום: ירון שרף, באדיבות "כאן" וגרין פרודקשנס
צילום: ירון שרף, באדיבות "כאן" וגרין פרודקשנס

מחשבה צדדית – באחד הפרקים אביגדור קורס על הרצפה בחדרו שבדיור המוגן ואינו מצליח לקום במשך שעות, עד שמגיעים פרמדיקים. העובדה שרוזנבאום מוכר יותר כמפיק בכיר ומי שהיה יו"ר האקדמיה לקולנוע וטלוויזיה, עוררה את התחושה שזאת מטאפורה לקולנוע הישראלי בימים אלה (אף שהסדרה צולמה כמובן לפני הימים האלה).

"אחד על אחד" עובדת על אש קטנה ובהדרגה מתגבשת ליצירה לירית ועדינה שמתנחלת בלב. כמה טוב שבימינו אפשר להשלים את הצפייה בה גם אחרי מועד שידורה.