הו, הבית האדום

אחרי שעמד נטוש במשך שנים, סוף סוף החלו עבודות השיפוצים בבית לודז'יה, המכונה הבית האדום. בתוכנית: דירות יוקרה

מתגעגע ליעל אבקסיס. הבית האדום. צילום: יולי גורודינסקי
מתגעגע ליעל אבקסיס. הבית האדום. צילום: יולי גורודינסקי

אחרי שנים של אי ודאות, החל בחודשים האחרונים בית לודז'יה שברחוב נחמני – או בשמו המוכר יותר "הבית האדום" – להשתפץ. לפי התוכנית יכלול המבנה שלוש דירות יוקרה שלא ברור כעת אם יועמדו למכירה או להשכרה על ידי בעל הנכס, רוני דואק. השיפוצים מבוצעים בהגבלות שימור מחמירות ביותר ועתידים להסתיים בתחילת 2015. המראה החיצוני המקורי של הבניין יישמר. בקומת המרתף יוקצה גם שטח לחנייה, לפי דרישת העירייה.

המבנה המיוחד הזה עמד שנים כפנינה אדריכלית שאין לה הופכין במרכז תל אביב. הוא נבנה בשנות ה־20 של המאה הקודמת ושימש במקור בית חרושת לטקסטיל. בשנות השישים נקנה על ידי משפחת קרסו והוסב למחסן צמיגים.

ערכו של הבניין החל לטפס לפני מספר שנים, על רקע העלייה החדה במחירי הנדל"ן בתל אביב והעניין המחודש בבניינים לשימור, ובשנת 2008 מכרה משפחת קרסו (שאחסנה בו צמיגים) את הנכס בסכום מוערך של 28 מיליון ש"ח לאיש העסקים רוני דואק, בעלה של השחקנית יעל אבקסיס.

עם היוודע דבר הרכישה וכוונתו של דואק לבנות במקום וילה מפוארת למשפחתו, התעוררה מחאה ציבורית שלא להרשות שימוש פרטי בלבד בנכס היסטורי שכזה. מאוחר יותר הבהיר דואק שכבר אין בכוונתו להפוך את הנכס לבית פרטי, אלא להמיר אותו לבית מגורי יוקרה.

העירייה, שבעבר דרשה ממשפחת קרסו, המחזיקה הקודמת בנכס, להקצות כשליש המבנה לשימוש הציבור בכל שיפוץ עתידי, החליטה לרדת מדואק בעניין הזה ולאפשר לו לעשות שימוש פרטי מלא בנכס. מאז המשיך המבנה להיות נטוש, ורק לפני כשלושה חודשים החלו עבודות השיפוץ. מעניין לראות אם כעת תתעורר מחאת התושבים מחדש.

תגובת עיריית תל אביב: "מדובר בנכס פרטי שקיבל היתר שיפוץ ממחלקת השימור בעירייה. נעשתה בדיקה לגבי שימוש ציבורי אך היא ירדה מהפרק".