עמוס שפירא השיק קמפיין צמוד לעירייה. אבל מה בעצם יעשה בה?

עמוס שפירא בהכרזה על התמודדתו על ראשות העיר (צילום: רפי דלויה)
עמוס שפירא בהכרזה על התמודדתו על ראשות העיר (צילום: רפי דלויה)

לפחות אתמול, במעמד החגיגי, תשובתו לכך היתה שהוא "מתחייב לא להתחייב". גורי אלפי היה שם כדי לצחוק על גברים לבנים וגבוהים, כי אין כמו קצת הומור עצמי להקליל את האווירה, אבל האם כל זה יעזור לו מול חולדאי? לפי הנוכחים ששאלנו אמש - ספק רב

29 במרץ 2022

הוא ילד מדרום תל אביב כעת בשבילכם, ואמש נורתה יריית הפתיחה לקמפיין הפוליטי שלו: עמוס שפירא, לשעבר מנכ״ל אל על וסלקום, הכריז אתמול רשמית על מועמדותו לרשות העיר תל אביב במעמד כ-300 מחבריו ותומכיו – ביניהם אנשי העסקים רמי לוי ואילן שילוח, חברים ומכרים כמו אייל גפן ויגאל גלאי ופעילים פוליטיים וחברתיים מקומיים רבים. ההכרזה התקיימה על גג גן העיר, במרכז עינב, מרחק קצר מאוד מלשכת ראש העיר, בהרמת כוסית מושקעת שכללה גם מופע קצרצר של ואלרי חמאתי הנפלאה ופינג פונג קומי עם גורי אלפי.

ואלרי חמאתי. צילום: רפי דלויה
ואלרי חמאתי. צילום: רפי דלויה

שפירא, שבשנה האחרונה תקף את חולדאי בחריפות, הדגיש לאורך הערב כולו כי הוא ״מיועד לחגיגות״ ושמר את קלפי הפוזיציה קרוב לחזה. אם מישהו ציפה לצאת מהאירוע עם תמונת עומק של סוג ראש העיר ששפירא יהיה לתל אביב – הוא התאכזב. בשני נאומים שונים התייחס שפירא לנושאי הליבה שמעסיקים תושבים רבים – חינוך, חניה, תחבורה, שקיפות בבניין העירייה, התחנה המרכזית ומצב דרום העיר – אך נמנע מהבטחות בחירות בנוגע לפעולות ברורות שיבצע והחלטות שיקבל אם וכאשר יכנס ללשכה באבן גבירול 69.

״אני מתחייב שלא להתחייב״, חזר ואמר לאורך הערב, ונראה שזה משפט מייצג אצלו. לשאלה, למשל, על מה בכוונתו לעשות בנוגע לפרויקט אותוטל, אותו ביקר בפוסט חריף בפייסבוק רק לאחרונה, הוא ענה שבכוונתו ללמוד את הנושא ולהבין את ההצדקות לקיומו אם אכן קיימות כאלו וגם לפרסמן לציבור, בניגוד לנעשה עכשיו. אז האם מדובר במנהל ותיק שיודע שעליו ללמוד את החומר לעומק לפני שיבטיח הבטחות ריקות – או בפוליטיקאי משופשף שמעדיף להישאר על הגדר? עדיין לא ברור.

הילדה יהב דונר מ"החיים הסודיים של בני הארבע" עם עמוס שפירא. צילום: רפי דלויה
הילדה יהב דונר מ"החיים הסודיים של בני הארבע" עם עמוס שפירא. צילום: רפי דלויה

קבלת הפנים לאורחים נפתחה בקייטרינג מושקע מאוד בלובי של מרכז עינב, שכלל מנות קטנות שנאכלו ליד שולחנות בר: פסטה שחורה עם עגבניות מיובשות וארטישוקים, קערות פוקה עם סלמון, יין מ-Yaffo winery ועוד. כסף לא מועט נשפך על האירוע ומכאן ניתן להבין את החשיבות שמייחס לו שפירא, שהסתובב בין אורחיו, הצטלם ולחץ ידיים לפני שעלה לבמה לסבב שאלות ותשובות זריז בשיתוף הקהל. למען האמת, זה נראה כמו מופע מתוזמר ומבוים במיוחד עם שאלות ושואלים שנראה שנבחרו בקפידה על מנת לייצג את הנושאים ששפירא מקדם.

כך זכינו לשמוע על ילדותו בדרום תל אביב (הוא נולד וגדל בנווה שאנן), על לימודיו בבית הספר בלפור, על אמו המחנכת ומעברי הדירות שלו בעיר בין הדרום לצפון. המסר היה ברור: שפירא, בניגוד לחולדאי, רוצה שנדע שהוא לא מנותק מחיי היום יום התל אביבים וכי בניגוד למועמדים אפשריים אחרים ששמם צץ בהקשר לבחירות העירוניות, הוא הצליח לאסוף סביבו כוורת מגוונת מאוד של פעילים חברתיים, אנשי משפחה ועסקים כאחד.

בהמשך הערב עלינו לאולם המופעים שם חיכתה על המושבים מתנה קטנה לאורחים: מגנט שהוכן על ידי אנשים עם צרכים מיוחדים בחסות אלו״ט. אחרי איחור קטן עלתה לבמה ואלרי חמאתי, נתנה ביצוע מקוצר ומצמרר להללויה של ליאונרד כהן ושבתה את תשומת לב הקהל שגמל לה במחיאות כפיים סוערות. אחריה צפינו בסרטון בחירות שחזר על המסרים העיקריים של הערב ואז קיבלנו את המופע המרכזי: הכרזה חד משמעית על התמודדותו שפירא לראשות העיר.

הנאום כלל התייחסות נוספת לכל נושאי הליבה: חינוך, חניה, תחבורה וגם והבטחה חד משמעית לשקיפות. ״​​דווקא בתור מי שנולד, גדל ובגר בעיר הזאת, אני מבין כמה  לעיר הזאת יש צדדים רבים ואוכלוסיות מגוונות ועוד כמה יש לי ללמוד״, אמר שפירא, ״אני מבטיח לכם שהבנה זאת תלווה אותי לאורך כל הדרך במסע שלי לשיפור העיר. שאף פעם לא אחשוב שאני יודע יותר מכם, כל אחד בעולם המיוחד שלו. אני מבטיח שגם בעתיד אמשיך להיפגש עם כל מי שרק ירצה להיפגש איתי וללמד אותי – בוודאי שפעילי ועדי השכונות יהיו מרכיב חשוב בלימוד שלי, כפי שהם חייבים להיות מרכיב חשוב בניהול העיר הזאת״.

שפירא אימץ את המהלך שעבד מצוין לכרמל שאמה הכהן ומסר לקהל את מספר הטלפון שלו עם הבטחה לענות לכל תושב שיתקשר אליו. ״המספר של ׳כוכבית עמוס׳, לא השתנה – 0523669996. כמו בעבר, כך הוא יעמוד בהמשך לכל מי שירצה להיפגש עמי. הטלפון הזה נועד במיוחד למי שחושב אחרת ממני״, אמר. ״היכולת לשמוע ולהשמיע דעה מנוגדת לזאת של ראש המערכת עלולה להישמע כאמירה שולית, כדי להיות נחמד. מניסיוני בהובלת ארגונים גדולים במגזר העסקי והציבורי, היכולת של עובד, מנהל, לקוח, תושב, להביע דעה מנוגדת היא הגורם החשוב ביותר להצלחת הארגון ומנהליו״, הוסיף.

רמי לוי ועמוס שפירא. צילום: רפי דלויה
רמי לוי ועמוס שפירא. צילום: רפי דלויה

בסיום הנאום עלה לבמה גורי אלפי שהתייחס לפיל בחדר והבטיח מיד לשפירא שהוא מכיר בקשיים שלו להתקדם בחיים בכלל ובתל אביב בפרט כגבר לבן, אשכנזי וגבוה. ההתייחסות של שפירא לנושא באמצעות הפינג פונג המשעשע עם אלפי מעידה על מודעות גבוהה להיותו מועמד מבוגר, אשכנזי, מה שנהוג לכנות ׳פריווילג׳ – או במילים אחרות – ראש עיר כזה כבר יש לנו. מה יכול שפירא לחדש לתל אביב? לשאלתי זו הוא ענה כי כמנהל הוא יודע כמה חשוב לא להיתקע שנים בתפקיד אחד. לאורך הערב התחמק באלגנטיות מהתייחסות ישירה לחולדאי ולסיכוייו לנצח אותו בבחירות, לשאלות מה יעשה בסוגיית התחנה המרכזית ובדרום העיר, אך פיזר רמזים לא מועטים לכוונותיו. אנחנו נותרנו עם השאלה האם מדובר במועמד שמבין לעומק את הסוגיות המעסיקות את התושבים או בעוד גבר לבן מהגוורדיה הוותיקה עם שארם של פוליטיקאי משופשף.

בתשובה לשאלתי המפורשת ״האם זה מספיק לנצח את חולדאי?״ ענה לי יותר מאדם אחד בחדר: ״אין סיכוי״.