מתחת לכל ביקורת: ערוץ 14 מסוכן ואינו ראוי למאכל אדם

כולם למען אחד. נבחרת המגישים של ערוץ 14 (עיבוד: אורן אדלר)
כולם למען אחד. נבחרת המגישים של ערוץ 14 (עיבוד: אורן אדלר)

זאת לא ביקורת טלוויזיה כי בערוץ 14 לא עושים טלוויזיה. לא צריך להריץ עליו דאחקות, לא צריך לבקר את יכולותיו העלובות, ואין סיבה להתייחס לסוכני השנאה והכאוס שלו. צריך רק להזכיר, שוב ושוב, שמדובר בגוף תעמולה עברייני ונטול כוונות עיתונאיות שניחוח עז של שחיתות אופף אותו

30 בנובמבר 2021

1. זאת לא ביקורת טלוויזיה. למעשה, למעט פריימים בודדים שצפו ברשתות החברתיות, לא ראיתי כלום מערוץ 14 החדש. אין לי גם שום כוונה לראות. בשביל מה? הרי למעט כמה מיליוני שקלים שנשפכו על מתיחת פנים קוסמטית, זה אותו ערוץ 20 מיושן ופאתטי שכבש לעצמו מקום על המסך במרמה, אותה הונאה רגולטורית שלקחה זיכיון לערוץ מורשת והפכה אותו לערוץ תעמולה פרסונלי של בנימין נתניהו, באופן חוקי וברישיון. אין מה לראות שם. אתם יודעים בדיוק מה תקבלו. אחוזי הצפייה המיקרוסקופיים של ערוץ 20 לאורך השנים אינם משקרים: טלוויזיה צפויה מראש היא לא טלוויזיה ששווה למישהו לבזבז עליה זמן.

2. טלוויזיה היא לא עניין פוליטי. או שהיא טובה או שהיא גרועה. בארצות הברית פוקס ניוז עושה טלוויזיה מעצבנת, שטחית, פופוליסטית ושקרית – אבל טובה, פרובוקטיבית, פתיינית. בישראל, למעט איים קטנים של עיתונות פה ושם, אין טלוויזיה אקטואלית טובה. העובדה שהיא שגם בנוף העלוב למדי של תוכניות האקטואליה ומהדורות החדשות בערוצים 12 ו-13, ערוץ 14 מצליח להתבלט לרעה בתוכן הירוד והעילג שהוא משדר, כולל שגיאות כתיב מסמרות שיער על המסך, שדרים וכתבים שפשוט אינם קשורים למקצוע ואפס השראה, חזון או מעוף. אי אפשר לכתוב ביקורת טלוויזיה על מה שכלל אינו טלוויזיה.

3. "חבורה של ביביסטים מלרלרים" זה אולי פורמט נחמד, אבל הוא לא יכול להחזיק ערוץ שלם.

4. ובכל זאת, ערוץ 14 הוא סכנה גדולה שאסור להתעלם ממנה. באופן מדהים לחלוטין, בדיוק ביום שבו עד המדינה ניר חפץ תיאר בבית המשפט כיצד ניסה בנימין נתניהו להקים גוף תעמולה חדשותי במימון מיליארדרים מסוימים, עולה לאוויר מחדש גוף תעמולה חדשותי במימון מיליארדרים אחרים. מסתמן, לכאורה, שנתניהו פעל במספר חזיתות במקביל. את הטעות שהוא עשה עם שאול אלוביץ ולארי אליסון הוא לא עשה עם משפחת מירלשווילי, המיליארדרים שבבעלותם ערוץ 14. איתם הוא הצליח לגנוב את הסוס הזה ולהקים מערך תעמולה שמתחזה לערוץ חדשות.

5. המוטאציה הזאת התבשלה על אש קטנה במודל של מאחז בלתי חוקי בשטחים. הערוץ הפר שוב ושוב את החוק ואת תנאי הזיכיון שלו וחייב גם עכשיו מיליוני שקלים למדינה, ובכל פעם הרחיב לעצמו את הטריטוריה בתעוזה שרק קשרי הון-שלטון יכולה לאפשר. כל עוד נתניהו היה ראש הממשלה, אי אפשר היה לגעת בערוץ של המירלשווילים והוא יכול היה להשתין מהמקפצה. ועכשיו? גם. ערוץ 14 הוא אול-אין נתניהו. ההימור גדול וכבד מכדי לא לשים עליו את כל הז'יטונים. בלי נתניהו אין לערוץ ולמרבית הטאלנטים שלו סיבת קיום.

6. נתניהו עצמו, כמו להקת המעודדות שלו בליכוד,  לא הפסיק לפמפם ברשתות החברתיות את הראיון שלו לערוץ 14 בשידור הבכורה ואת הערוץ עצמו. "כל הערוצים האחרים הם ערוצי תעמולה", אמר האיש השקרן ביותר בעולם על ערוצים שהכוכבים שלהם הם עמית סגל ואבישי בן חיים, בעודו ממשיך לחפור מנהרות תחת התקשורת והדמוקרטיה.

7. בערב השידורים הראשון הגיעו להתראיין שני החברים הכי טובים של המירלשווילים: בנימין נתניהו ואריה דרעי. אמרנו מהמקפצה? נגיד שוב. באותו ערב הרבו המגישים והכתבים בערוץ לכנות את נתניהו בתואר "ראש הממשלה", ובאחת התוכניות אף נאמר שנפתלי בנט והקואליציה שלו ביצעו הפיכה שלטונית. הקו המערכתי ברור: זה ערוץ שכולו קודש לפייק ניוז, ערוץ שקיים כדי לייצר מציאות מקבילה שבה השלטון נגנב באופן לא דמוקרטי מהאיש היחיד שראוי לו. ביביזם במקסימום, ברית של מושחתים, אפס בושה. הנדסת תודעה מהמקפצה.

8. מקובל לחשוב שאסור להאכיל את הטרול, ושאם נתעלם מערוץ 14 כפי שהתעלמנו רוב הזמן מערוץ 20, הוא ייעלם בתהומות הנשייה של הרייטינג הבלתי רלוונטי שלו. זה נכון אולי באופן חלקי. ערוץ 14 הוא לא טרול. הוא מפעל לייצור טרולים. השקרים, העובדות המונפצות, ההסתה והתעמולה שמשודרים בו מהדהדים אחר כך ברשתות החברתיות לנצח, לפי מיטב דוקטורינת העובדות האלטרנטיביות על שם דונאלד טראמפ וקיילין קונווי. התעלמות לא תעזור כאן. מטרת הערוץ היא לספק רוח גבית לביביזם ולחתור תחת ההליך המשפטי נגד נתניהו ואת זה הוא עושה יפה גם בלעדיכם.

9. אין סיבה להתייחס לכל קשקוש שבוקע מערוץ 14. לא צריך להריץ עליו דאחקות, לא צריך לבקר את יכולותיו העיתונאיות העלובות, ובוודאי שאין סיבה להתייחס לסוכני השנאה והכאוס שהוא מציב מול המצלמה, יקירי השלטון הקודם שמתוגמלים בחוזי עבודה שמנמנים על ידי פטרוניו של "המלך" בתקשורת. מה כן? כשמדברים עליו צריך להזכיר, וחובה אפילו לציין, שמדובר בערוץ עברייני ונטול כוונות עיתונאיות שניחוח של שחיתות עמוקה אופף אותו בעננה של צחנה. הוא אינו גוף תקשורת לגיטימי. אסור להתייחס אליו ככזה.

10. אבל הכי גרוע זה שערוץ 14 גורם לתוכניות האקטואליה של 12 ו-13 להיראות טוב. זה כבר באמת בלתי נסלח.

>> עיבוד מחשב בתמונה הראשית: אורן אדלר (טוויטר)