אין לי ארץ אחרת: פסטיבל יאפא הוא עיר מקלט לתרבות ערבית

ראידה סלימאן (צילום: יחסי ציבור)
ראידה סלימאן (צילום: יחסי ציבור)

מחר ייפתח פסטיבל יאפא לתרבות ערבית בפעם השישית, עם תוכנית גדושה בתיאטרון, קולנוע ומוזיקה. השחקנית ראודה סלימאן מזמינה את הציבור לטעום משהו מהתרבות שרבים מדי מתכחשים אליה \\ טור אישי

אין לי ארץ אחרת!
המנון של תחושות מלווה אותי מהרגע שפקחתי את עיניי לאור העולם. נולדתי כתינוקת ולא כתינוק, בחברה שחוגגת את לידת הבנים, ולעומת זאת כשנולדות בנות – מורידה את דגל השמחה לחצי התורן. מאז ומתמיד נאבקתי על מעמדי כבת ולא כבן, כילדה, כאישה, כאם, כערביה פלסטינית, וכשחקנית שנולדה למשפחה שגורשה מאדמותיה ומביתה בעין חוד (מאוחר יותר – "עין הוד כפר האמנים").

היותי שחקנית במשך שלושים שנה עדיין לא מזכה אותי לגור ולחיות בכפר האמנים של אבותי. זאת למרות שעד היום שמורים בידי כל המסמכים המעידים על הרישום בטאבו של אדמותינו ובתינו בעין חוד (כאמור, עין הוד כיום). מאז שהפכה החי"ת של "עין חוד" לה"א של "עין הוד" החל המאבק שלי על קיומי במולדתי, וכן חיפוש פתרון יצירתי לסכסוך שנמשך ומתחדש בין מבצע למבצע. פתרון של קירוב בין שני העמים שזו מולדתם.

תרבות ערבית במיטבה. פסטיבל יאפא תיאטרון יפו (צילום: גיא להב)
תרבות ערבית במיטבה. פסטיבל יאפא תיאטרון יפו (צילום: גיא להב)

והנה, בחיפוש דרכי הגעתי אל נוה מדבר, נווה שנקרא "תיאטרון יפו הערבי-עברי". תיאטרון יפו עבור רבים הוא אכן נווה, שמאפשר לכל מבקריו לרוות ממעייני התרבויות המגוונות המוצגות על במתו.

אחת הפעילויות החשובות ביותר של תיאטרון זה, היא הקמת פסטיבל שנתי של תרבות ערבית עכשווית. פסטיבל זה חושף לחברה הישראלית העברית את התרבות הערבית במיטבה. כשחקנית וכמנהלת אמנותית של הבמה הערבית בתיאטרון יפו, אני מזמינה את הציבור הישראלי להשתתף ולהנות מפסטיבל זה. הבה ננסה יחד להרים מחדש את מבנה היחסים שנרמס לאחרונה. כולנו נשארים כאן. אין לנו מולדת אחרת.

ראודה סלימאן היא שחקנית ומנהלת הבמה הערבית בתיאטרון יפו

פסטיבל יאפא ה-6 לתרבות ערבית עכשווית ייפתח ביום שלישי הקרוב (6.7) ויימשך עד מוצאי שבת (10.7) בחגיגה של תיאטרון, קולנוע, מוסיקה, ריקוד, שירה ופולקלור, כולל תצוגת אופנה פלסטינית בהפקת מוטי רייף, סדנת ריקודי דבקה מסורתית, שירי פסקול מחאת האביב הערבית וגם סדנאות מתוקות לילדים. פרטים וכרטיסים כאן.