"10 אחוז" היא סאטירה מצוינת על התעשייה שהלכה לאיבוד בנטפליקס
העונה השלישית שלה כבר באוויר, אבל נדמה ש"10 אחוז" עדיין לא מקבלת את ההייפ הראוי לה. אמנם קווי העלילה מעט מוגזמים הפעם, אך מדובר בסאטירה שנונה שמאוהבת בעולם הנוצץ והמטורף הזה
"ברוכים הבאים למקום היפה ביותר בעולם, אולם הקולנוע", מברכת ז'ולייט בינוש את הקהל והצופים בטקס הפתיחה של פסטיבל קאן בהנחייתה. השמלה שלה קרועה, השיער שלה פרוע, והיא מדדה לבמה בצליעה. היום שלה כלל התמודדות עם מפיק שחיפש טובות הנאה מיניות ושמלה בעייתית שהקשתה עליה בפעולה הפשוטה של לעשות פיפי. מהר מאוד היא גם סוטה מהתסריט, מספרת על מאבקיה, קטנים כגדולים, כאישה בתעשיית הקולנוע הצרפתית. "בימינו", היא אומרת, "גוף האישה הוא עדיין פרס של כוח וסכסוך".
כל זה התרחש בפרק סיום העונה השנייה של "10 אחוז" ("Call my agent"), הקומדיה הצרפתית שעונתה השלישית עלתה בסוף השבוע בנטפליקס. הפרק שודר בצרפת במאי 2017, חודשים לפני שיצאו לאור ההאשמות נגד הארווי וינשטיין שהציתו את אש ה-MeToo בשדה הקוצים של תעשיית הבידור. מעבר לזה ש"10 אחוז" מציגה את תעשיית הקולנוע בצורה הרבה יותר חשופה וכנה ממה שהתרגלנו לראות, הסדרה עושה עבודה מצוינת בטיפול בנושאים משמעותיים שעל סדר היום בצורה מצחיקה, כיפית ומעודנת.
עוד כתבות מעניינות:
31 הסדרות הכי טובות שאולי לא ראיתם
"Derry Girls" היא אחת הסדרות המצחיקות בנטפליקס
המשחק החדש של נטפליקס נכשל בדבר היחיד שחשוב
"10 אחוז" מתרחשת בסוכנות כשרונות צרפתית בשם .A.S.K, שמייצגת את השחקנים והשחקניות הגדולים של צרפת. כמה מהם גם מתארחים בסדרה בגרסאות מוגזמות של עצמם, ופרט לבינוש עברו במשרדי אס"ק גם שמות כמו איזבל אדג'ני, נטלי ביי וססיל דה פראנס. לא נדרשת כאן היכרות מוקדמת עם הכוכבים הצרפתים – התסריט עושה עבודה מעולה בלהבהיר לצופים במי מדובר, והקומדיה סביב דמויות מוקצנות של כוכבים אקסצנטריים מצליחה להיות אוניברסלית מבלי ליפול לסטריאוטיפים.
התקשורת האמריקאית מתייחסת ל"10 אחוז" כנקודת מפגש בין "הפמליה" ו"המשרד", למרות שהסדרה שונה בתכלית מכל אחת מהן. בניגוד ל"הפמליה", שתיארה רבות מהרעות החולות של הוליווד ובו זמנית חגגה אותן, "10 אחוז" יודעת להצביע על בעיות דומות מבלי לעשות להן אידיאליזציה זוהרת של עסקי השעשועים. כך, למשל, כשססיל דה פראנס בת ה-40 נדחית מסרטו החדש של טרנטינו בטענה שהיא מבוגרת מדי, היא שוקלת לעבור ניתוח פלסטי על מנת להיראות צעירה יותר, אך מחליטה לבסוף שלא לשנות את המראה שלה לטובת הסטנדרט ההוליוודי הבלתי אפשרי. גבריאל, הסוכן שלה באס"ק, תומך בהחלטה, וכשסוכן אחר נוזף בו על החוזה השמן שאיבד, גבריאל משיב לו: "אבל נשארה אצלנו שחקנית גדולה". בניגוד לעובדי "המשרד", הסוכנים באס"ק מוכשרים במה שהם עושים ואוהבים אהבה עזה את העולם בו הם עובדים.
העונה השלישית נפתחה עם שני סטארים בינלאומיים שמדגישים את מעמדה של הסדרה בתעשייה הצרפתית. הראשון הוא ז'אן דוז'רדן (זוכה האוסקר לשחקן הטוב ביותר על "הארטיסט"), שעומד לפני צילומי סרט חדש אך לא מצליח לנער מעליו דמות שגילם בסרטו האחרון, דרמה פיקטיבית בשם "העריק". דוז'רדן כמעט בלתי ניתן לזיהוי במשך רוב הפרק עם שיער ארוך וזקן עבות, שאריות מאותה דמות, ועלילת הפרק עוקבת אחרי מאמציה של הסוכנת שלו, אנדריאה, להכין אותו בזמן לסרט החדש. העניינים מסתבכים, אך בשונה משתי העונות הקודמות, קו העלילה של דוז'רדן גרוטסקי ומאוד לא אמין. בפרק השני מתארחת השחקנית האיטלקיה מוניקה בלוצ'י, שמתלוננת שאינה מצליחה למצוא גבר "רגיל" לנהל איתו מערכת יחסים ומצטרפת לגבריאל במסיבת בית כשהיא חובשת פאה להסוואה. גם קו העלילה הזה מוגזם ולא מאפיין את העידון היחסי של הסדרה בעונותיה הראשונות.
אבל הכיף האמיתי קורה מעבר לאבק הכוכבים שמפזרות הופעות האורח על כל פרק – במשרדי אס"ק. מערכות היחסים בין הסוכנים לבין עצמם ובינם לבין העוזרים שלהם מצליחות להרגיש אמיתיות גם כשהן פולשות למחוזות המלודרמה. הסביבה התחרותית וההישגית בה הם עובדים רוויית תככים וסודות, אבל הסוכנים של אס"ק יודעים שהם הכי טובים כשהם משתפים פעולה ולא חותרים אחד תחת השני. "10 אחוז" היא סאטירה רכה על תעשיית הבידור ותרבות הסלבס, והיא עושה זאת בשנינות וברגישות, באנושיות ובעיקר באהבה גדולה כלפי העולם המטורף הזה.
מחפשים סדרה חדשה? בואו לדבר על זה בקבוצת הטלוויזיה של Time Out, "מה רואים היום?"
רוצים להתעדכן ראשונים בכל מה שחם בתל אביב? הורידו את האפליקציה שלנו!
להורדה לאייפון | להורדה לאנדרואיד