101 המשפיעים: אופנה ועיצוב

המעצב שהלביש את ביונסה, המפיק שהחיה את שבוע האופנה ועוד. אלו האנשים המשפיעים על תל אביב בתחום האופנה והעיצוב

אופנה ועיצוב
אופנה ועיצוב
22 בספטמבר 2014

הלגה גוטסדינר־קוק

בעלת הבוטיק הלגה עיצובים בכיכר המדינה

בשנים האחרונות, עם הפיכתה של האופנה העילית למצרך פופולרי יותר מהבגדים עצמם ונגיש לכל באמצעות הרשת, כולם למדו לשנן שמות כמו פראדה ומארני וגם להכיר את ה־DNA של כל מותג. אחד המקומות היחידים בתל אביב שבו אפשר באמת להתחכך בפריטים של מותגי היוקרה הכי נחשקים בעולם הוא בבוטיק המעודכן ביותר בכיכר המדינה, שנושא את שמה של הלגה. לצד השמות הגדולים, הבעלים מקפידה להכיר לקהל המקומי גם כוכבים עולים מאירופה, כגון מרי קטרנזו וארדם, שלוקחים גם הם חלק בסייל העונתי שכל פאשניסטה כבדה חוסכת עבורו כל העונה.

הלגה גוטסדינר-קוק

סימון אלמלם

סטייליסט בכיר, מנהל קריאייטיבי וקניין ראשי ברשת פקטורי 54 (37)

הדרך שבה אנחנו צורכים אופנה נבדלת מהאופן שבו שאנחנו רוכשים בגדים בפועל. החוליה המקשרת היא הסגנון שאנחנו מגבשים לעצמנו בהתאם לרוח התקופה. אלמלם הוא מהמעטים בעיר שיש לו נגיעה בשני הקצוות – עם עבודה על הפקות אופנה גרנדיוזיות, קמפיינים ותצוגות מיינסטרמיות לצד מעצבות מקומיות, כגון דורית בר אור, ועבודת קניינות שמחדירה את אג'נדת האופנה העילית שלו לתודעה הציבורית.
מי לדעתך משפיע כיום על תל אביב?
“השפים. אם פעם אלוהים היה הדי.ג'יי, היום יש לו מחבת. הם השגרירים הכי טובים של תל אביב גם מחוצה לה".

סימון אלמלם

לאה פרץ

ראש המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר

מהבניין הלא מאוד יפה שנמצא על הגבול שבין תל אביב לרמת גן יוצאים מדי שנה לא רק בוגרים שמעצבים את תעשיית האופנה הישראלית אלא גם כאלו שהופכים למקבלי החלטות שמובילים את בתי היוקרה המשפיעים בעולם או זוכים בתחרויות בינלאומיות נחשבות. התשוקה של פרץ לתחום, עם ההתמקדות שלה ושל צוות ההוראה במניפולציות טקסטיל, במלאכת יד ובפיתוח יכולת טכנית גבוהה הן הסיבות המרכזיות לכך שכמעט נגד כל הסיכויים שנקר נחשב לאחד המוסדות החזקים בעולם ללימודי אופנה.

על מה היית רוצה להשפיע בעיר אם היית יכולה?
“על האנשים ברחוב, שיקפידו יותר על הופעתם בקיץ התל אביבי הלוהט. זה עניין של אופנה, אבל בעיקר עניין של חינוך".

מי לדעתך משפיע כיום על תל אביב?
“מוטי רייף, היזם והמפיק של שבועות האופנה המרהיבים שמתקיימים כאן, מפיק גם את כל התצוגות הגדולות ונוסף לכך גם מעורב ביוזמה החשובה של התאחדות הטקסטיל לקידום מעצבים ישראלים בארץ ובחו"ל. יש לו אהבה ותשוקה גדולה לאופנה, ובעזרתן הוא סוחף ורותם את כל מי שסביבו למען המטרה".

צילום: שרון ברקת
צילום: שרון ברקת

סיביל גולדפיינר

בעלת רשת קום איל פו ומתחם בית בנמל (57)

בעשורים האחרונים הצליחה גולדפיינר לאתגר את הקהל המקומי עם הליכתה על התפר שבין אופנה יוקרתית ואג'נדה חברתית המקדמת נשים ואוכלוסיות מוחלשות, וטבלה לנו את הבגדים בפוליטיקה ובפמיניזם עוד לפני שידענו להצמיד את המילים “סחר" ו"הוגן". אל בית בנמל, היכל הלייף סטייל שהקימה לפני כמה שנים, התווסף לאחרונה אאוטלט של מעצבים ויוצרים ישראלים.

[tmwdfpad]
על מה היית רוצה להשפיע בעיר אם היית יכולה?
“על דיור בר השגה. כל המגניבות של העיר הזו נובעת מכך שגרים פה סטודנטים, אמנים ומהגרים. ברגע שתל אביב תהפוך לעיר של טחונים בלבד היא תהיה פשוט עוד עיר יוקרה גנרית ומשעממת".

מי לדעתך משפיע כיום על תל אביב?
“תמר זנדברג, על סך כל פעילותה: החל מהתוכנית לחינוך מגדרי לגיל הרך ועד המאבק לנישואים אזרחיים וחד מיניים״.

סיביל גולדפינגר
סיביל גולדפינגר

מוטי רייף

יזם ומפיק תצוגות אופנה (50)

האיש שהצליח תוך זמן קצר להחיות את שבוע האופנה של תל אביב מנוסטלגיה נשכחת לאירוע מונומנטלי בסטנדרט בינלאומי, והחזיר את הצבע ללחיים של התעשייה המקומית.

מה עוד אתה חולם לעשות פה?
“אם הייתה לי היכולת, הייתי מצעיד את תל אביב להיות בירת האופנה של המזרח התיכון ומחלק אותה לאזורים: מחזיר את רחוב דיזנגוף להיות שדרת המעצבים, את שינקין למקבילה לסוהו של ניו יורק ולונדון ואת בוגרשוב לבית של המעצבים הצעירים. הייתי מפתח את אופנת השווקים בכרמל־בצלאל־הפשפשים ומגדיר את אזורי אופנת היוקרה. כך לכל אזור תהיה שפה משלו, וכך בעצם נעצים את תעשיית האופנה ואת השוק התעסוקתי. חוץ מזה אני חולם להרים את שבוע האופנה פעמיים בשנה".

מוטי רייף

מיכל סהר

מעצבת גרפית (43)

השם שלה אולי מצלצל לכם מוכר גם אם אינכם מדשדשים בברנז'ת העיצוב, וזאת משום שלפני שנה היא תפסה כותרות כשעיצבה ומיתגה מחדש את האריזה הגרפית של מוזיאון תל אביב והקנתה לו לוק עדכני ורענן. זו לא הפעם הראשונה שהיא עושה זאת; סהר עוסקת כבר שנים, מאז סיימה בסוף הניינטיז את לימודיה בבצלאל במחלקה לתקשורת חזותית, בעבודה מול גופים ציבוריים, לרוב בתחומי האמנות והתרבות, כמו מוזיאון פתח תקווה או הבינאלה לאדריכלות בבת ים, והיא עושה זאת במקביל לעיסוקה העצמאי בעיצוב גרפי ובייחוד בעיצוב פונטים. פונט "דרום", מכירים? זה שלה.

מיכל סהר

בר רפאלי

דוגמנית (29)

נכון ל־2014 בר רפאלי היא עדיין הישראלית הכי מוכרת בעולם ודוגמנית נחשבת שכל צעד שלה זוכה לסיקור נרחב. רפאלי, שנמצאת יותר זמן באוויר מאשר על היבשה – ובו בזמן מנסה למכור לנו מבעד לשלטי החוצות קפוצ'ונים מכוערים, משקפי ראייה ומה לא בעצם – היא מהדמויות שמחברות את תל אביב לפופיק של התקשורת העולמית והופכות אותה לעוד יותר קוסמופוליטית.

בר רפאלי
בר רפאלי

משפחת קסטיאל

אנשי עיצוב

העסק המשפחתי שהתחיל בשנת 1942 כמרפדייה קטנה בדרום תל אביב בניצוחו של אפרים קסטיאל, צירף אליו עם השנים את שני הבנים משה ויהושע, את נשותיהם ואת ילדיהם דפנה, אלון ואפרים, וצמח לבית עיצוב גדול ממדים ורב השפעה. המבנה שבו עובדת המשפחה היום חולש על שטח נכבד מרחוב אלפסי, והוא כולל אולם תצוגה גדול המארח לעתים אירועים של האלפיון העליון ואולם תצוגה נפרד המוקדש לליין הצעיר והנגיש יותר as is, ומארח סדרה מצליחה של קורסים לעיצוב וסטיילינג.

על מה הייתם רוצים להשפיע בעיר אם הייתם יכולים?
"על מצבם העגום של ההומלסים בעיר, כל אותם מסכנים שנפלו בין כיסאות המציאות".

משפחת קסטיאל

אלון ליבנה

מעצב אופנה (29)

ספק אם מישהו עדיין זוכר שאלון ליבנה היה הזוכה של הגרסה הלבנטינית ל"פרויקט מסלול", אחרי שהוא הלביש את נינה גרסייה מגרסת המקור (ואז את ביונסה ואת פריס הילטון) והפך לישראלי היחיד שמציג בשבוע האופנה בניו יורק.

על מה היית רוצה להשפיע בעיר, אם היית יכול?
“פעם היה רחוב נחמד, הסוהו של תל אביב – שינקין. היום הוא לחלוטין איבד מקסמו. אם זה היה בשליטתי הייתי הופך אותו למדרחוב ומנסה להחזיר לו את הזוהר של שנות ה־90".

אלון ליבנה

אלינור שחר

בעלת סוכנות לניהול אישי (38)

תוך ארבע שנים בלבד הספיקה שחר להשיג את כל סוכנויות הדוגמנות הוותיקות ולייצר שורה של כוכבות בתחום, שלא רק מציגות אופנה ישראלית אלא גם זוכות להצלחה בינלאומית מרשימה. נועם פרוסט שלה היא הפנים הלא רשמיות של המעצבים התל אביביים ונוכחת קבועה במסלולים של לונדון ופריז, בעוד נערת הפלא החדשה נטלי אידלמן זכתה לפתוח את התצוגה של קו הבת של מארק ג'ייקובס בניו יורק.
מי לדעתך משפיע כיום על תל אביב?
“אריק איינשטיין, עדיין".

אלינור שחר

גבי ואתי רוטר

מנכ"לים משותפים בקסטרו (57 ו־56)

עם כל השינויים שעבר שוק האופנה התל אביבי בעשור אחרון, על ים המעצבים, מותגי היבוא, הרשתות הגדולות ושבוע האופנה המחודש, לכולם עדיין ברור שיש ירייה אחת ספציפית שמכריזה על פתיחת עונה חדשה – תצוגת האופנה של קסטרו. הסיבה להשפעה חסרת התקדים של המותג הישראלי שפעיל משנת 1973 היא העובדה שמנהליו, גבי ואתי רוטר, קשובים לשינויים שהשוק מכתיב לא רק בתחום ההלבשה – שהיא בסופו של דבר מה שהרשת המהירה מוכרת, אלא גם ברמת הנראות, האתגר והקצב שמי שבאמת מוביל אופנה אמור לספק כדי להזין את התדמית שלו.

זה לא תמיד היה כך. השינוי החל לפני כחמש שנים, עם זליגת תת התרבות ההיפסטרית לעיר וההשלכות האופנתיות שנלוו לה. בקסטרו הבינו שבשביל לסחוף את ישראל כולה, אותה קבוצה שהפכה כמעט בן לילה למובילת דעה צריכה להיות בצד שלהם, והחלו לגבש פורום יועצים שהורכב מאנשי אופנה ומדיה ולגייס צוות עיצוב צעיר ורענן בשביל להוביל את הרשת לעבר שינוי תדמיתי שיעגן אותה כמובילת אופנה אורבנית.

“בתור מותג אופנה ישראלי שמהווה תגובה לחברות בינלאומיות, הכוח שלנו נמצא בעיר שלנו – תל אביב. האופנה שלנו מיוצרת עבור קהל הצרכנים המקומי על ידי סטודיו לעיצוב שמאויש במעצבים בוגרי שנקר, שיוצרים קולקציות שההשראות להן אמנם לקוחות מרוח הזמן כפי שהיא נתפסת בעולם אבל ההסתכלות עליהן היא מכאן", אומרים השניים. “אנחנו שואבים מהעיר את הסגנון ואת האינטנסיביות שלה, את חיי התרבות, הלילה, המוזיקה והקולינריה. זו עיר שלא מנמנמת כמו ערים אחרות בעולם שהן רק לכאורה ‘בלי הפסקה', וזה מהדהד אל תוך האופנה שנוצרת בתוכה".

השינויים בעיר והמתחמים החדשים שקסטרו נעצה בה, וכן אופן הפעילות שלה בתוכם, מהווים גם הם מדד להשפעתה. זה התחיל בקסטרו תל אביב בדיזנגוף סנטר, המגה־סטור הראשונה לאופנה בלב העיר, וממשיך במיקומים נוספים: “נמל תל אביב, שאנחנו ממוקמים בכניסה אליו, כיכר השעון ביפו והמרחב המקוון – חנות האונליין המתפתחת שלנו שמנסה להעביר את חוויית הקנייה העירונית למרחב הווירטואלי".

מי לדעתכם משפיע כיום על תל אביב?
“אייל דה ליאו – מנהל קשרי החוץ של מוזיאון העיצוב של חולון, שמביא את כל הידע והסטייל שלו לכל דבר שהוא מעורב בו ונותן מקום של כבוד לאופנה במוזיאון הנהדר".

גבי ואתי רוטר