היי־דרעק

לכבוד חגיגות שלוש השנים לליין דרעק, אימרי קלמן ואושר סבג מספרים על תחילת הרומן ביניהם ועל הרגעים הבלתי נשכחים

א גרוייסע מציאה. אימרי קלמן ואושר סבג. צילום: זיו שדה
א גרוייסע מציאה. אימרי קלמן ואושר סבג. צילום: זיו שדה
1 בספטמבר 2013

מרבית מסיבות הגייז בנויות לפי פורמט פחות או יותר קבוע: גברים חתיכים על פוסטרים, שמקדמים מגה מסיבות במועדונים אפלוליים עם הרבה סליז באוויר. אבל ישנו גם סוג אחר של מסיבות, כאלה שלא מפחדות משילוב הומור, אמנות ואפילו פוליטיקה. אחד הליינים הידועים והוותיקים מהסוג השני הוא הדרעק, שחגג בסוף אוגוסט "דרעקולדת" שלוש, במסיבה חגיגית באומן 17. לכבוד המאורע המרגש פגשנו את בעלי הליין, אימרי קלמן ואושר סבג, כדי לסכם שלוש שנות פעילות.

אתם מזכירים יותר בעל ואישה משותפים עסקיים. איך זה קרה?

קלמן: "הכרנו כשהייתי קצין תורן בבסיס של חיל הים. באחד הערבים הסתובבתי בבסיס ופתאום שמעתי מישהו שר שיר של ריהאנה. זה היה נשמע אימא'לה!".

סבג: "זה היה בסיס נטול אוחצ'יות, ממש מחסור חמור בהומואיות. ואז הגיח לחדר שלי הוודג' המהונדס של אימרי, ואמר לי בארשת פנים רצינית שאני שר מאוד יפה".

קלמן: "מאותו הרגע הוא שם עליי עין ולא הרפה. הוא היה נכנס למשרד שלי כשהייתי עם חיילים ואומר לי: 'גוש, בואי לאכול'".

איך התגלגל משם הרעיון לדרעק?

קלמן: "פתחתי ליין עם חבר בדיזנגוף 99 ואושר היה מגיע לפרגן. פתאום הוא הודיע לי שהוא נכנס כשותף לליין מתחרה בבר האשמורת והפכנו לצ'ילבות (צוחק). שני הברים נסגרו במקביל, וחיפשתי שותף חדש. הצעתי לאושר על הרעיון והוא התלהב".

הייחוד של הדרעק הוא קונספט המסיבות שמשתנה בכל פעם. מאיפה זה בא?

קלמן: "המטרה העיקרית שלנו היא לספר סיפור, לא רק להתבליין. אנחנו משתמשים בפלטפורמה של המסיבות בשביל להציג עוד משהו: הומוריסטי, ביקורתי או פוליטי".

סבג: "עצם העובדה שאני הפרזנטור של הליין – דראגיסט במשקל עודף, חצי גבר חצי אישה – נחשבת למיוחדת בסצנה. אצלנו במסיבות ידוע שיש הכל מהכל: הומואים נשיים, גבריים, מזרחים, אשכנזים, טרנסג'נדרים ומה לא".

במשך השנים ערכתם מסיבות כמו דרעקלפי לפני הבחירות, דרעקרמלין כנגד החוקים ההומופוביים ברוסיה ועוד. יש אג'נדה מאחורי הליין?

קלמן: "בוודאי. כל הסיפור של הדרעק הוא פוליטי: חשוב לנו בכל פעם לשים על ההזמנה דמויות שמספרות סיפור אחר, והמסר הוא תמיד חופש וליברליות. דווקא בתוך הקהילה הגאה, שאמורה להיות ליברלית, יש הרבה שמרנות".

אתם מרגישים אחריות לקהילה?

קלמן: "חד־משמעית. זה מקום מפגש מאוד מרכזי. הקהילתיות שלנו לא מתבטאת רק במצעדי הגאווה ובעצרות לבר נוער. בשגרה אנחנו קהילה בעיקר במקומות בילוי, וכשאתה מייצר מקום מפגש ל־700 הומואים בממוצע בכל שבוע, זאת אחריות. אתה קובע מה הם ישמעו, מה הם יחוו, איזה אנשים יהיו שם, האם יהיו נשים בקהל וכדומה. אלה שאלות משמעותיות".

טופ 3 של קלמן וסבג

המסיבות הכי זכורות

המסיבה הראשונה של הדרעק

קלמן: "זו חוויה שאני לעולם לא אשכח. בעיקר בגלל מוטיב ההפתעה. היינו בהלם ולא דמיינו בשום דרך שיגיעו כל כך הרבה אנשים".

מסיבת גאווה ברביעי

סבג: "זו הייתה מסיבת גאווה מיוחדת בדיזנגוף 99 והיא הייתה פשוט וואו".

מסיבת החזרה לבלוק אחרי שהוא נסגר

קלמן: "במשך חודש היינו במתח גדול, גם בהקשר של עתיד הבלוק וגם בנוגע לעתיד המסיבה. כשהיא קרתה לבסוף, הייתה איזושהי התפוצצות מאוד מרגשת ואנרגיה מיוחדת".

הרגעים הכי קשים

סלקציה בכניסה למסיבות

קלמן: "כשהתחלתי לצאת למסיבות בגיל 16 וחצי התמודדתי עם הסלקציה ותמיד איכשהו הצלחתי להיכנס בדרכים לא דרכים למסיבות. היום אני נמצא במקום שאני מחליט מי ייכנס. זה לא קל, וכל שבוע מחדש אנחנו נאבקים עם זה".

אי הוודאות לגבי המסיבה בבלוק

סבג: "הפקנו מסיבה ענקית בבלוק והמשטרה איימה לסגור אותה. עד ערב המסיבה לא ידענו אם זה הולך לקרות או לא".

מעבר לדיזנגוף 99 והיציאה מהסטוראג'

קלמן: "זה היה מעבר מאוד מפחיד. פחדנו לפגוע באינרציה שנוצרה בליין ולא ידענו איך הקהל יגיב לשינוי".

הלהיטים הכי מושמעים

Florence + The Machine – Spectrum (Say My Name)

Rihanna – Where Have You Been

David Guetta feat. Sia – She Wolf