CUPZ By BeanZ

Farm to Cup: התנועה החברתית שתשנה את כוס הקפה שלכם

הגל השלישי של הקפה. צילום: יח"צ Beanz
הגל השלישי של הקפה. צילום: יח"צ Beanz

מהחווה לכוֹס: הגל השלישי של הקפה דוגל בשקיפות, הוגנות וקיימות

1 באוגוסט 2018

הגל השלישי של הקפה, הדוגל ברעיון של Farm to Cup, הוא חלק מהתנועה הידועה Farm to Table – תנועה חברתית המקדמת את הרעיון של צריכת מזון באופן ישיר מהמגדלים. זהו ניסיון לצאת נגד תעשיית המזון, שבעשורים האחרונים גרמה לניתוק בין הצרכן הסופי לבין היצרן, ניתוק שהחליש בסופו של דבר את כוחם של יצרני המזון הקטנים, המסורתיים, לטובת יצרנים זולים יותר שעובדים באופני ייצור מסיביים.

עבודת החקלאי. צילום: שאטרסטוק
עבודת החקלאי. צילום: שאטרסטוק

תנועת Farm to Table מבקשת להגיע למצב שבו המוצר עובר בין כמה שפחות ידיים בדרכו מהיצרן לצרכן הסופי. איך עושים את זה? באמצעות קנייה ישירה באינטרנט, שוקי איכרים, חוות חקלאית הנתמכות בידי הקהילה ומפיצים קטנים. הקנייה הישירה אמורה למנוע את המצב המעוות שבו הכסף שהצרכן הסופי משלם עבור המוצר מתחלק בצורה לא הוגנת – היצרנים מקבלים מחברות המזון התאגידיות אחוזים נמוכים בלבד עבור העבודה והתוצרת שלהם.

Farm to cup. צילום: שאטרסטוק
Farm to cup. צילום: שאטרסטוק

לעומת מוצרים חקלאיים אחרים, חוסר ההוגנות בין החברות המתועשות לבין היצרנים הקטנים הופך קיצוני בהרבה כשמדובר בקפה. בעוד הביקוש לקפה גבוה וצומח בכשני אחוזים מדי שנה, גידול הקפה הוא מהמאתגרים ביותר בקרב החוואים. כדי לייצר את פולי הקפה ולענות על הביקוש ההולך וגובר נדרש כוח עבודה בהיקף אדיר. במדינות המקור אין מספיק כוח אדם שיהיה מוכן לעבוד קשה כל כך עבור מעט כל כך. המצב הזה מוביל ברוב המקרים להעסקת פועלים בתנאי עבדות, בהם גם ילדים.

Your cup. צילום: Alicia cho
Your cup. צילום: Alicia cho

בתחום שמפרנס בכל שנה כ־125 מיליון בני אדם, כדאי שלצרכנים הסופיים יהיה מושג מאיפה מגיע אליהם המוצר וכמה מתוך הכסף שהם משלמים עובר באמת ליצרנים. הדור השלישי של הקפה – והרעיון של Bean to Cup – מקדמים את רעיונות ההוגנות, השקיפות והיכולת לעקוב אחרי כל שלבי הייצור. הם גם מבטיחים שכל אלה גם ייתנו מוצר לא רק מוסרי יותר, אלא גם טעים בהרבה.