CUPZ By BeanZ

לשתות את במבי: הקפה ההפוך שלהם הוא יצירת אומנות

כשההפוך הופך ליצירת אומנות. צילום: דין אהרוני-רולנד
כשההפוך הופך ליצירת אומנות. צילום: דין אהרוני-רולנד

אם פעם הסתפקו הבריסטות באיטליה בשרטוט לב על קצף החלב - היום מדובר באמנות מורכבת, עם אינספור דוגמאות מרשימות. תכירו: לאטה ארט - הלהיט החם באינסטגרם, שמכניס פילים, דרקונים וחיות אחרות להפוך שלכם

6 בדצמבר 2018

לאטה ארט היא אמנות תובענית ומוזרה במיוחד. במקום ליצור בסטודיו מנותק, היוצרים ניצבים בעמדת הקפה באספרסו בר. במקום להמתין לרגעי השראה הם מתמודדים עם לחץ של שעות השיא בהזמנות הקפה. במקום לצפות שהאמנות שיצרו תשרוד לנצח, כל בריסטה מקווה שהאמנות שלו תילגם ותיעלם בתוך שניות. רק ככה יידעו הלקוחות שהבריסטה אכן יודע להכין קפה טוב, וכידוע רגעי השיא שבהם הקפה במיטבו הם קצרים. אלא שלאטה ארט הפך באחרונה לאחד מתחומי העיסוק שקשה להתעלם ממנו. צילומי הלאטה ארט מציפים את האינסטגרם ותוכלו למצוא בהם דמויות של ברבורים, דרקונים, איילים, אדרות דג, פרפרים, פילים ואין ספור סוגים של פרחים.

מציפים את האינסטגרם. צילום: דין אהרוני-רולנד
מציפים את האינסטגרם. צילום: דין אהרוני-רולנד

אמנות הציור בחלב קיימת כנראה מאז שהאיטלקים מוזגים קפוצ'ינו באספרסו ברים, על תקן של אספרסו דקורטיבי, כלומר הדקורציה של ספל הקפה. מה שהיה הנוהג הקבוע של הבריסטות האיטלקים – לשרטט לב או עלה על קצף החלב במנת האספרסו – הפך לאינספור דוגמאות מרשימות ולמתודה לימודית של ממש. העיסוק האובססיבי בתחום החל כנראה בשנות ה־80 של המאה שעברה, כשדיוויד שומר, בעליו של בית קפה בסיאטל, המציא את המונח לאטה ארט ואף התחיל לקדם את התחום באופן מסודר. שומר פתח קורס לאטה ארט בסוף שנות ה־90. מאותו רגע היה ברור שלאמנות הזאת נדרשים שניים – מכונת אספרסו איכותית ובריסטה מיומן.

לאטה ארט הוא למעשה חיבור בין הקרמה לקצף החלב. הקרמה הוא שם האמולסיה, הקצף הנוצר על שוט האספרסו בהכנה מדויקת. במילים אחרות, הקרמה הוא השמן הנסחט מפולי הקפה הטחונים במהלך הכנת הקפה, צף על נוזל האספרסו ויוצר שכבת קצף ארומטית בגוני חום או חום־אדמדם. שכבת הקרמה נותרת על גבי המשקה במשך כשתי דקות, עד להתפוגגותה. בעת מזיגת החלב נוזל החלב שוקע בתחתית האספרסו, וקצף החלב צף למעלה. במהלך מזיגת החלב על שוט האספרסו, אפשר לשרטט דוגמאות פשוטות על גבי המשקה בעזרת משחק של תנועת קנקן החלב. צריך לזכור שהבריסטה אמור להגיש בזריזות המוני כוסות קפה ללקוחות, כך שפרק הזמן המוקצב לכל יצירה קצר במיוחד.

עבודת הבריסטה נעשית תחת לחץ של זמן: הוא נדרש להגיש את הקפה בזריזות כדי שיהיה טעים ובשיאו. אבל למרות הזמן הקצר, במשך השנים הפכה אמנות הציור בחלב למורכבת יותר ויותר. לכלי העזר של האמנים הצטרפו מקלוני עבודה ייעודיים, המיועדים לציור נקודות על הקפה, ואפילו אקדחי קצף חלב המאפשרים ליצור דמויות תלת ממדיות על הקפה. כמו כן נוספו איורים שנוצרו על ידי בזיקת אבקת קקאו על קצף החלב, וכן שרטוטים בעזרת רוטבי שוקולד שנחשבים פשוטים יותר לתפעול. אגב, היום אפשר למצוא טכנולוגיות של העתקת צילום אוטומטית מהטלפון היישר אל ספל הקפה, ללא מגע יד בריסטה. אבל זה כבר שעתוק של צילום ולא נחשב ללאטה ארט.

יצירתיות ודיוק, לאטה ארט. צילום: דין אהרוני-רולנד
יצירתיות ודיוק, לאטה ארט. צילום: דין אהרוני-רולנד

כחלק מההתפתחות בתחום נוצרו תחרויות לאטה ארט ואליפויות בריסטה ארציות ובינלאומיות, שבהן נדרשים המתמודדים להוכיח יצירתיות בבחירת הציורים, ובעיקר להפגין דיוק הנמדד ביכולת לחזור פעמיים על אותו ציור, באופן זהה לחלוטין.

מעבר לאלמנט הוויראלי של לאטה ארט, היתרון הבולט שלו הוא הקשר הבלתי אמצעי והטרום מילולי הנוצר בין הבריסטה לבין הלקוחות שלו. היחס האישי הזה יכול להביא לדיאלוג מילולי שבו הבריסטה יעביר ללקוח עוד מידע על הקפה, יספר לו מאיפה הגיע המשקה שהוא שותה, מה מייחד אותו מבחינת אזור גידול וטעמים, זיהוי האיכויות של הפולים ועוד.

לצד התקדמות תחום הלאטה ארט נשמעה לא מעט ביקורת על כך שהוא מקדם עיסוק שטחי בקפה: במקום להתמקד בעיקר, כלומר בטעם, בודקים עד כמה הקצף פוטוגני. המצדדים בתחום דווקא רואים הרבה יתרונות בלאטה ארט, וסבורים שזוהי תחילתו של רומן בין הלקוח לבריסטה, מערכת יחסים אישית שמטרתה להביא לעיסוק בטעם, מבלי להרפות מהעניין החברתי־סוציולוגי שאנחנו מייחסים לספל הקפה, כמקור לדיאלוג בין אנשים.

הכל בתנועת הקנקן. צילום: דין אהרוני-רולנד
הכל בתנועת הקנקן. צילום: דין אהרוני-רולנד