תתעוררו: 10 דרכים לשדרג את הקפה של הבוקר

עבור כולנו, כוס הקפה של הבוקר היא הדרך האולטימטיבית להתעורר ולגנוב רגע אחרון של שקט לפני שמתחילים את היום. כך תעשו את זה נכון

ככה פותחים את היום. צילום: שאטרסטוק
ככה פותחים את היום. צילום: שאטרסטוק
4 בפברואר 2019

1. טרי זה הכי

קפה מר ולא טעים הוא הרבה פעמים תוצר של קפה ישן, חימום יתר או קפה שרוף. מי שרוצה ליהנות מקפה משובח צריך להכין אותו בכל פעם מחדש (ולהימנע מחימום חוזר שלו, למשל במיקרו). אם אתם משתמשים בפלטת חימום, אפשר להשאיר אותו עליה עד שעה; יותר מזה – טעמו ייפגם. ואם כבר הכנתם ולא בא לכם לזרוק, הכניסו אותו למקרר וכך תוכלו ליהנות מקפה קר.

2. טחינה על המקום

טחנו את הקפה שלכם בבית, על המקום. לא תאמינו איזה הבדל זה עושה בטעם הסופי בהשוואה לקפה שנטחן לפני ימים או שבועות (לפי האיטלקים, מומלץ להכין את הקפה תוך 90 שניות מרגע טחינת הפולים – אחרת הקפה יתחמצן ויאבד מטריותו). מטחנה ביתית מחוללת פלאים וממלאת את הבית בארומה נהדרת שקשה להתחרות בה.

3. אל תפחדו למדוד

כל שיטת קלייה מצריכה יחס שונה של כמות הקפה והמים. אם תשתמשו במעט מדי קפה לא יהיה לו טעם, אם תשתמשו ביותר מדי קפה תיווצר לכם עיסה בוצית. כשאתם מתוודעים לפולים מסוג חדש תצטרכו למצוא את היחס הנכון שבין הקפה הטחון למים. תוכלו למדוד את כמות הפולים המתאימה לכם באמצעות משקל ביתי.

הגיע הזמן שתשדרגו. צילום: שאטרסטוק
הגיע הזמן שתשדרגו. צילום: שאטרסטוק

4. המטחנה האופטימלית

מצאו את סוג הטחינה שהכי מתאים לכם. יש הרבה מטחנות קפה בשוק וכל אחד מכיר את ההעדפה האישית שלו. יש מטחנות חשמליות הטוחנות את הפולים באופן אוטומטי בהתאם לכמות שאתם בוחרים, ויש מטחנות ידניות המאפשרות שליטה בכל טחינה. בשלב הבא התאימו את הטחינה לסוג הקפה שאתם שותים: טחינה עדינה לרוב לאספרסו, בעוד שטחינה גסה מתאימה יותר למשקאות קפה קרים.

5. הקפידו על איכות המים

לא משנה איך אתם מכינים את הקפה שלכם, אל תשכחו שהמשקה שאתם אוהבים כל כך מורכב בסך הכל מפולים ומים, לכן חשוב לשים לב לאיכות המים שבהם אתם משתמשים. המים הכי טובים להכנת קפה (וגם תה, אגב) צריכים להיות קרים ונקיים. מים מינרליים או מי ברז שעברו פלטור וסינון יביאו לתוצאות טובות יותר ולטעם מוצלח יותר של הקפה.

6. בחירה נבונה של פולים

בחרו פולים איכותיים. קל לקנות שוב ושוב את הקפה הרגיל שאנחנו רגילים לשתות כבר שנים, אבל המבחר היום עצום ויש המון סוגים חדשים מצוינים לבחירה. צריך רק להיפתח לטעמים חדשים. אגב, קפה איכותי שנקלה כהלכה לא חייב להיות יקר. יש סוגים רבים של קפה מצוין במחיר סביר.

אל תתפשרו על הפולים שלכם. צילום: שאטרסטוק
אל תתפשרו על הפולים שלכם. צילום: שאטרסטוק

7. נקו את הציוד

ציוד להכנת קפה הוא לא מחבת מתכת. השאריות הנותרות בו וניקוי רשלני עלולים לפגוע בטעם הקפה ולקצר את חיי המכשיר, לכן חשוב מאוד להקפיד על הניקיון בהתאם להוראות היצרן. את רוב הכלים אפשר לנקות באופן ידני פעם בשבוע. את חלקם גם ניתן לשים במדיח.

8. אחסון נכון

אחרי שקניתם את הפולים המתאימים דאגו לאחסן אותם כראוי, כלומר בכלי אטום שנמצא במקום קריר, חשוך ויבש. אם אתם משתמשים במכל שקוף, אחסנו אותו בארון, במרחק מחום שפולטים מכשירי החשמל.

9. נסו טכניקות שונות

יש שיטות רבות להכין כוס קפה: מיצוי, חליטה, מקינטה, פילטר, פרנץ' פרס, עם סינון בעזרת נייר, בד או מתכת – כל שיטה והדרך שלה ליצירת קפה בטעם עשיר. טכניקות חדשות להכנת הספל המוכר והאהוב שלכם אולי ייקחו לכם קצת יותר זמן בהשוואה למה שלוקח לכם היום, אבל הרבה פעמים התוצאה שווה את המאמץ.

10. ממתיקים, תוספות וחלב

חובבי קפה אמיתיים מאמינים שקפה מעולה לא צריך שום תוספות. מצד שני – זה הקפה שלכם והטעם שלכם. קבלו כמה רעיונות לתוספות פחות שגרתיות: במקום שימוש בחלב או בשמנת לקפה נסו קוביונת של חמאה. קינמון יכול להוות תחליף לממתיק. ומה דעתכם להוסיף לקפה בחלב גם אייריש קרים?