צילום: freepik
צילום: freepik
30 באוגוסט 2021

לאורך כל משבר הקורונה, היוו קהילות הדיור המוגן מוקד לחששות רבים. מעבר לעובדה שמדובר במקום המגורים של האוכלוסייה הרגישה ביותר למגיפה, בני משפחות רבים הביעו דאגה לבריאותם של היקרים להם, השוהים בבתי אבות ומתחמי דיור המוגן המונה דיירים רבים. על אף החששות הללו, ברוב המכריע של המקרים, התגלו מקומות הדיור הללו ברוב המקרים כמקום הבטוח ביותר עבור האוכלוסייה המבוגרת. 

כדי להבטיח שהדיור של דור הסבים והסבתות שלנו יהיה אכן המוגן ביותר, גם אל מול אתגרי הקורונה, התגייסו רשתות דיור מוגן המובילות בישראל למצוא פתרונות עבור בני הגיל השלישי. הפתרונות הגיעו עם חשיבה יצירתית ופתרונות חכמים, כך הם הצליחו ליישם כלים שישמרו מצד אחד על בריאותם בכל מחיר ומצד שני, תבטיח להם איכות חיים מיטבית למרות החיים בצל המגפה.

הקפדה מיטבית על הריחוק החברתי

רבות דובר על האתגרים עמם מתמודדים בני הגיל השלישי בצל המגיפה. ללא כל הכנה מוקדמת, נותקו רבים מהם מרשתות התמיכה שלהם והתקשו לשמור על קשר רציף עם קרוביהם. כדי להתמודד עם האתגר הזה, החלו מנהלי הדיור המוגן לפעול במרץ כדי ליצור מרחב שיאפשר לשמור על הקשרים המשמעותיים בחייהם של הדיירים. על ידי יצירת מרחבים חיצוניים בהם ניתן לקיים ביקורים במסגרת ההנחיות, יכולים הדיירים לשבור את הבדידות שאפיינה את החודשים הראשונים של המשבר, מבלי לסכן את בריאותם.

שמירה על המורל

כולנו הרגשנו עד כמה קירות הבית מתחילים לסגור עלינו במהלך הסגרים הראשונים. הבידוד החברתי הביא עמו דכדוך רב ותחושת ניתוק שמכביד מאוד על מצב הרוח. מה שהיווה מטרד קשה עבור האוכלוסייה הצעירה, עשוי לגרום לפגיעה של ממש בקרב בני הגיל השלישי. לכן, השקיעו במרכזי דיור מוגן ברחבי הארץ מאמצים רבים כדי לשמור על אווירה טובה ומצב רוח מרומם גם בימים של ריחוק חברתי. ממופעי תרבות ובידור ועד לארגון מפגשים חברתיים בהתאם להנחיות, צוותי הדיור המוגן משקיעים חלק ניכר מן הזמן היום כדי להבטיח שתישמר רוח טובה.

הדברים הקטנים שעושים טוב על הנשמה

לפעמים, כל מה שצריך כדי להרגיש שיש שם מישהו בשבילך, זה רק מעט מחשבה והשקעה. רבים מהדיירים נהנו לאורך תקופת הסגרים משלל מתנות קטנות שפשוט אומרות – אנחנו כאן בשבילך. מערכת מוצרים מפנקים למקלחת, נשנושים כיפיים ועד למשחקי חשיבה מהנים, אלו ההפתעות הקטנות הללו שמכניסות עניין ושמחה אל החיים. 

שמירה על אורח חיים פעיל

פעילות גופנית קבועה ורציפה מאפשרת לדיירים להרוויח פעמיים – בפעם הראשונה כשהפעילות משפרת את מצב הרוח שלהם ובפעם השנייה, כשהגוף נותר חיוני וחזק. שילוב השניים מהווה את ההגנה האיתנה והאמינה ביותר נגד מחלת הקורונה. בהחלט מבינים את הקשר של נפש בריאה בגוף בריא. צוותי הדיור המוגן בכל רחבי הארץ הציבו לעצמם כיעד לשמור על הדיירים פעילים ונמרצים. 

הצוותים יוזמים שלל פעילויות באוויר הפתוח שמשפרות את סיבולת הלב ריאה ומחזקות את השרירים. הפעילות משפרת את המערכת החיסונית ושומרת על אנרגיות גבוהות. כעת, כאשר ההנחיות מאפשרות לקיים חוגים ואימונים בחדרי הכושר, אורח החיים הפעיל הופך לעמוד המרכזי של הפעילות בדיור המוגן. 

מענה לכל צורך בזמינות גבוהה

ביטוי נוסף של הניתוק מהעולם החיצון בא לידי ביטוי בנגישות לשירותים. על אף שקהילות הגיל השלישי מציעות טווח רחב של שירותים ודואגות לכל צרכי הדיירים, רבים מהם זקוקים לדברים הקטנים שהופכים את החיים ליפים ועשירים יותר. כדי לענות על הצורך הזה, התגייסו הצוותים כדי להנגיש שירותים ומוצרים רבים לדיירים. ממוצרי מזון שאינם זמינים בדיור המוגן ועד למוצרי קוסמטיקה ואיפור, סייעו הצוותים לדיירים רבים ליהנות מכל מה שהופך את חייהם למהנים יותר על ידי סיוע המשפחות וביוזמה עצמאית. כמו כן, האפשרות ליצור קשר דרך הטלפון הסלולרי עם בני המשפחה ועם חברים ומכרים מחוץ למתחם הדיור מוגן מאפשרים שמירה על הבריאות למרות חיי השגרה בתקופת הקורונה.