מקודם

ד"ר גלית מטצקי – אם הבן שלי נפל ונשברה לו שן, מה עליי לעשות?

ד"ר גלית מטצקי מרגיעה את ההורים עם פתרונות למצב בו ילד נחבל ונשברה לו שן. כל הפתרונות במקום אחד

23 באפריל 2023
ד"ר גלית מטצקי חוות דעת להורים על שן שבורה של הילד (צילום: יח"צ)
ד"ר גלית מטצקי חוות דעת להורים על שן שבורה של הילד (צילום: יח"צ)

שן נשברה לילד, מה עושים? חוות דעת ד"ר גלית מטצקי!
ילדים נוטים להתרוצץ ולרוץ והם בעלי סיכוי גבוה יותר לחבלות דנטליות שונות. אחת הבעיות הנפוצות בקרב ילדים ברפואת שיניים היא שן שנשברה לילד. השאלה הנהוגה בקרב ההורים ולא פעם גם בקרב הצוות החינוכי בגנים ובבתי הספר היא מה הדרך הנכונה והמהירה לטפל בבעייה. במידה ומדובר על זמן רב שעבר והשן שנשברה נעלמה ישנם פתרונות שניתן למצוא עבור המשך נראות ותפקוד תקינים עבור הילדים.
ע"פ חוות דעת דר' גלית מטצקי, חבלות שיניים שונות יכולות להיגרם לשיני חלב או שיניים קבועות, לעיתים מדובר על חבלה שגורמת לשן להישבר לחתיכות או שן שיצאה במלואה, תזוזת שיניים, שברים שונים באזורים שונים בשן, חבלה בשורש השן ומצבים שונים שדורשים מרופאי השיניים שלכם לבחון כל מקרה לגופו.

מה עושים אם הילד נחבל והשן יצאה במלואה? רופאת שיניים ותיקה עם ניסיון רב בשיקום פה, ד"ר גלית מטצקי, עם חוות דעת, המלצות והנחיות ראשוניות במצב של שן שיצאה במלואה: "הסיכוי שילד יחבל באזור השיניים הוא לא קטן, במצב שבו השן יצאה במלואה עדיין יש מה לעשות ויש סיכוי להחזיר את התפקוד לשן. דבר ראשון הוא להקפיד לגעת רק בכותרת השן, לשטוף במעט מים ולנסות להשיב את השן למקומה בלסת באופן ידני. במידה ולא ניתן לבצע את זה ואין ברשותכם תמיסה שמיועדת לשן, ניתן לשים אותה בכוס חלב ולמהר אל מרפאת שיניים או שירותי חירום לשיניים".
ומה עושים אם שן חלבית נפלה עקב חבלה? ד"ר גלית מטצקי משיבה: ”שן חלבית לא נחזיר מחדש לפה אך מומלץ להגיע למרפאה לבדיקה כדי לוודא שאין חבלה לשורש או בעיות דנטליות אחרות בעקבות החבלה".

מה עושים אם חתיכה מהשן נשברה? ד"ר גלית מטצקי עם ההסבר!
ע"פ חוות דעת של דוקטור גלית מטצקי, במידה ורק חתיכה מהשן נשברה יש לאתר את החתיכה שנשברה, לשמור אותה במים ולהגיע אל מרפאת השיניים, במרפאה ייבחנו איך ואם כדאי להחזיר את החתיכה שנשברה באמצעות הדבקת חתיכת השן, במידה ולא ניתן להחזיר את החתיכה למקום ייתנו אופציות להשלמת החלק החסר.
כדי להשלים שן שבורה ניתן לבצע השלמה באמצעות חומר המשמש סתימות שיניים וצבעו לבן,  לרוב מדובר על מצבים של השלמות קטנות כדוגמת קצה שנשבר.
במידה ומדובר על שבר גדול ולא ניתן לעצב אזור קטן ניתן לבחון כתר לילדים, הכתר יאפשר לדמות את צורתה המקורית של השן.

ד"ר גלית מטצקי על החשש של ההורים שמגיעים עם השן השבורה: "החשש מובן, מלבד תפקוד השן, להורים חשוב שהנראות של הילדים שלהם תהיה טובה ורוצים להשיג את התוצאות הטובות ביותר עבורם, חשוב לשמור על חתיכת השן רטובה במים ונבחן במרפאה מה ניתן לעשות ואם לא ניתן להדביק את החתיכה נמצא את הפתרונות הטובים ביותר עבור הילדים".

רוצים לקבוע תור במרפאה של ד"ר גלית מטצקי? חשוב לדעת שיש לה 2 מרפאות אחת בחיפה ואחת ברמת גן ויש לקבוע תור מראש בטלפון:
1-700-500-304 סניף רמת גן
1-700-500-303 סניף חיפה