מקודם

כל מה שצריך לדעת על רשלנות רפואית

צילום: freepik
צילום: freepik
30 בנובמבר 2022

מה זה רשלנות רפואית?

לצורך מתן מענה על שאלה זו פנינו לעורך דין שמואל קשיוב העוסק ברשלנות רפואית ונזקי גוף. עו"ד קשיוב ציין בפנינו כי רופאים ואנשי מקצוע רפואיים אחרים נדרשים לעמוד בסטנדרט מסוים של טיפול במתן שירותי אבחון וטיפול למטופליהם. "סטנדרט הטיפול" הינו ספציפי לתחום הרפואה בו עוסק ספק שירותי הבריאות. סטנדרט הטיפול מבוסס על דרך הפעולה שאיש מקצוע רפואי בעל הכשרה והשכלה צריך לנקוט בנסיבות מסוימות. רשלנות רפואית מתייחסת לכישלון של ספק שירותי בריאות לעמוד בסטנדרט הטיפול ברמה הגורמת לנזק רפואי למטופל. אם רופא באותו תחום מומחיות יבחן את ההתנהלות של הרופא שטיפל בכם ויגיע למסקנה כי היה מקום לערוך לכם בדיקות נוספות, להגיע לאבחנה שונה, לשקול אפשרויות טיפול חלופיות, או באופן כללי היה מעניק לכם טיפול מתאים יותר במצב נתון, ייתכן שהרופא שלכם חרג מסטנדרט הזהירות ונתן לכם טיפול ברמה נמוכה. הזנחה במתן סטנדרט הטיפול המתאים מכונה "רשלנות". כאשר רשלנות גורמת לפגיעה או נזק, הדבר מהווה רשלנות רפואית. סוג ודרגת הפציעה ייחודיים לכל מקרה ויכולים לנוע בין סיבוכים קלים לבין מצבים קבועים, לפציעות קטסטרופליות ואף מוות.אם סבלתם מפגיעה בעת פנייתכם לעזרה רפואית, ייתכן שאתם תוהים לעצמכם אם רשלנות רפואית התרחשה במקרה שלכם. סימנים לכך שאולי ניתן היה למנוע את הפציעות שלכם או את המוות של אדם הקרוב אליכם עשויים לרדוף אתכם והתהליך לגלות מה באמת קרה יכול להיות מרתיע. כאשר תמצאו את עצמך במצב הזה, מומלץ להיעזר בעורכי דין לרשלנות רפואית שיורידו את הנטל הזה מעל הכתפיים שלכם. 

סוגים של רשלנות רפואית

סוגי הטעויות הכרוכים במקרים של רשלנות רפואית משתנים מאוד, החל מאבחון לא מדויק ועיכוב באבחון, ועד אי טיפול, טעויות במהלך הניתוח וטעויות תרופתיות. טעויות רפואיות יכולות ללבוש צורות רבות, אך ניתן לחלק אותן לשלוש קטגוריות עיקריות: שגיאות המהוות מחדל, שגיאות ביצוע ושגיאות תכנון. 

מחדלים מתייחסים לאי עשיית דבר שהיה צריך להיעשות. שגיאות ביצוע קורות כאשר הרופא עושה טעות בזמן השלמת פעולה. לבסוף, טעויות בתכנון מתרחשות כאשר איש מקצוע רפואי מגבש תוכנית פעולה בלתי הולמת לטיפול במצב נתון. 

כל השגיאות הללו עלולות להיות הרות אסון לבריאותו ולרווחתו של המטופל. למעשה, על פי מחקר שנערך לאחרונה, טעויות רפואיות הן גורם המוות השלישי בשכיחותו במדינות רבות בעולם כולל ישראל וארצות הברית. 

ללא קשר לאופן שבו מתרחשת טעות ספציפית, תביעת רשלנות רפואית עשויה לספק לנפגע הזדמנות להטיל אחריות על נותני שירותי הבריאות בגין הפציעות שרשלנותם גרמה.

סוגים נפוצים של תביעות רשלנות רפואית המוגשות לבתי המשפט בישראל לעתים קרובות כוללות: 

* אבחון שגוי של סרטן.
* רשלנות רפואית בלידה.
* אבחנה שגויה של התקף לב.
* רשלנות באבחון או טיפול בשבץ מוחי.
* אי אבחון או טיפול בתסחיף ריאתי.
* אבחון שגוי של דלקת קרום המוח.
* אבחון שגוי של COPD (מחלת ריאות חסימתית כרונית) .
* אבחון שגוי של דלקת ריאות ואי אבחון של המחלה כלל.
* טעויות בטיפול תרופתי: מנת יתר, תרופה שגויה שנרשמה, אינטראקציות תרופתיות מזיקות.
* טעויות בהרדמה.
* נזק עצבי מניתוח.
* רשלנות לאחר ניתוח.

מה קורה אם רשלנות רפואית מתרחשת אצל ילד?

רשלנות  רפואית בילדים היא תת-סעיף של רשלנות רפואית העוסק ישירות בפציעות שנגרמו לילדים המקבלים טיפול רפואי. רשלנות רפואית בילדים מטבע הדברים היא מסוכנת יותר בשל כך שגופו של הילד קטן יותר ולכל טעות עלולה להיות משמעות קשה יותר על גופו. מקרי הרשלנות הנפוצים ביותר בילדים כוללים מחלות אשר לא מאובחנות ומטופלות כנדרש כדוגמת דלקת אוזניים, דלקת ריאות ודלקת קרום המוח. 

מי יכול לשאת באחריות במקרה של רשלנות רפואית?

ייתכן שיש צד אחד או יותר אחראי במקרה של רשלנות רפואית ספציפית ואירועים אלו יכולים להתרחש במגוון מקומות. למשל, ייתכנו טעויות מצד רופא המשפחה, רשלנות של בית החולים, רשלנות רפואית בחדר המיון או אי מתן טיפול טרום לידתי מתאים. אדם יכול גם להפוך לקורבן של רשלנות רפואית כאשר נוצר קשר בין רופא למטופל, כגון אלו עם רדיולוג, ראומטולוג או נוירולוג. גם אחיות עלולות לעתים לבצע רשלנות רפואית בזמן הטיפול שלהן בחולים. 

תוך כמה זמן עליי להגיש תביעת רשלנות רפואית?

התיישנות של תביעות רשלנות רפואית אינה פשוטה כפי שניתן היה לצפות. בדרך כלל בתחום של רשלנות רפואית ופגיעות גוף, יש לתובעים 7 שנים להגיש תביעה. עם זאת, תקופת 7 השנים עשויה להתחיל ממועד האירוע או מהמועד בו גילה האדם שנפגע כי נגרם לו נזק וכי ייתכן שמקורו של הנזק ברשלנות רפואית. בואו נסתכל על כמה דוגמאות כדי להבין יותר את המושג הזה. במקרה של רשלנות כירורגית, אתה עלול להיות מודע לכך שנפלה טעות במהלך הניתוח כי סבלת מסיבוכים במהלך ההליך או מיד לאחריו. הכרה בכך שרשלנות מילאה תפקיד בניתוח שלך משמעה שיש לך 7 שנים מיום האירוע להגיש תביעה. מצד שני, במקרים של איחור באבחון סרטן, יכול לעבור זמן רב מרגע ביצוע בדיקת דם אשר אשר העידה על קיומה של המחלה ועד למועד האבחון של המחלה בפועל ולכן 7 השנים יתחילו להיספר פעמים רבות רק לאחר שהמטופל גילה כי הוא סובל מהמחלה, וזאת גם אם הרשלנות בפעול החלה זמן רב קודם לכן. במקרים של רשלנות רפואית אשר מתרחשת בטיפול בילדים, 7 השנים לעניין ההתיישנות יתחילו להיספר רק עם הגיעו של הילד לגיל 18, כך שמבחינה טכנית הילד יוכל להגיש את התביעה בעצמו עד גיל 25. עם המורכבות של חוקי ההתיינות זה יכול להיות קשה מאוד לאדם הממוצע לקבוע כמה זמן יש לו להגיש תביעה. אם אתם חושדים שאתם או מישהו שקרוב אליכם נפגע או חלילה נפטר כתוצאה מרשלנות רפואית, הדבר הכי טוב שאתם יכולים לעשות הוא לפנות לעורך דין לרשלנות רפואית להתייעצות בהקדם האפשרי. 

פיצוי בגין רשלנות רפואית

אם ברצונכם להגיש תביעה בגין רשלנות רפואית, סביר להניח שאתם תוהים מה הפיצוי אותו ניתן לדרש במסגרת התביעה שלכם וכמה כסף בעצם מגיע לכם בפועל. על מנת לענות על שאלות אלו, יש להבין תחילה כי ישנם שני סוגי נזקים שונים במקרים של רשלנות רפואית נזקים ממוניים ונזקים לא ממוניים. נזקים ממוניים כוללים הוצאות רפואיות, אובדן שכר לעבר ואובדן הכנסה לעתיד וכן כל הוצאה נוספת לה נדרשתם כתוצאה מאירוע הרשלנות. נזקים לא ממוניים כוללים כאב וסבל וקיצור תוחלת חיים. מדובר בנזקים שלא ניתן לכמת אותם בפועל ועל עורך הדין שלכם להציג בצורה הטובה ביותר את הנזק הרב שנגרם לכם לצורך קבלת פיצוי מירבי בגין ראש נזק זה. 

שוחחו עם עורך דין לרשלנות רפואית 

כשטעויות רפואיות גורמות לכם לנזק, זה יכול להרגיש כאילו אתם צריכים לסבול מההשלכות של טעות של מישהו אחר. אתם לא צריכים להתמודד עם ההשפעות השליליות של הפציעות שלכם בעצמכם. ללא קשר לנסיבות המקרה הספציפי שלכם, אם רשלנות רפואית תרמה לנזקים הרפואיים שנגרמו לכם, אתם זכאים לבקש פיצוי בגין עלויות רפואיות, אובדן הכנסה, טיפול שיקומי, התאמות נדרשות בעתיד וכאב וסבל.

המסקנה המתבקשת ממאמר זה היא שאם נגרם לכם נזק רפואי כלשהו שאתם חושדים שמקורות ברשלנות רפואית, אל תהססו, פנו לעורך דין שמואל קשיוב העוסק ברשלנות רפואית בהקדם לצורך דרישת הפיצוי המגיע לכם.