מקודם

ניקיון לפני אכלוס – כדי שתוכלו להרגיש בבית

צילום: Freepik
צילום: Freepik
21 בדצמבר 2023

עשיתם את הצעד והחלטתם לרכוש דירה חדשה מקבלן, או שבכלל קניתם משרד לעסק שלכם אבל לאחר קבלת המפתח, חשכו עיניכם. הדירה שקיבלתם מלוכלכת, מלאת אבק וכתמים עם תחושת חוסר אונים באוויר. אתם מרגישים שניקיון הדירה או המשרד גדול עליכם וחסר לכם את הידע הנדרש בשימוש חומרים שונים? אז טוב שהגעתם לפה. 

ראשית, פוליש פוליש פוליש

רוב הסיכויים ששמעתם בחייכם על פוליש, אבל בפועל חוץ מניקיון, אתם לא יודעים עליו הרבה. פוליש זו פעולת ניקיון של מרצפות ואריחים מסוג בטון, שיש או אבן, המבוצעת על ידי מכונה בצורה יסודית ויעילה. למכונה מוסיפים חומרי הברקה ספציפיים ומתאימים, היוצרים שכבת ברק למרצפות. 

לאחר שמקבלים את הדירה מקבלן, המרצפות עכורות ולא תמיד יודעים כיצד לנקות אותן באופן יעיל שנשמר לשנים רבות. השימוש במכונת פוליש מאפשר להחדיר את חומרי ההברקה לתוך האריח או המרצפת. כך למשל, ניתן לבצע פעולות חימום המחממות את המרצפות, מאפשרות לחומרי ההברקה לחדור ולהיטמע בתוך הרצפה ולטייב את פעולת ההברקה. בנוסף, ניתן להשתמש בחומרי הברקה כגון ווקס, המייצרים שכבת הגנה על החלק החיצוני של המרצפת ומקנים מראה מבריק העמיד לאורך זמן. 

לפי ההמלצות, רצוי לחדש את הפוליש אחת לחמש שנים לפחות. עם השנים, המרצפות נשרטות בשל שיפוצים או שימוש רגיל השוחק אותן והן עלולות להיות מוכתמות מחומרי ניקיון שאינם מתאימים או מוצרי מזון שונים. מכיוון שקיימים מספר סוגי פוליש בשוק, בחירת סוג החומר תלויה בצרכים שלכם והמחיר לפוליש נקבע לפי קריטריונים קבועים- סוג הפוליש, סוג המשטח וגודלו ואופן העבודה.  

אילו סוגי פוליש קיימים?

בשוק קיימים שלושה סוגי פוליש- ווקס, קריסטל ואקרילי. הראשון, הוא חומר שומני המייצר שכבת הגנה על גבי המרצפת, אך לעיתים לא חודר אותה ולכן פחות עמיד. עם זאת, הוא זול יותר מהסוגים האחרים. פוליש קריסטל הוא חומר חומצי, המצליח לחדור לתוך האבן של המרצפת או האריח ויוצר מראה של ברק טבעי ובהתאם יקר יותר. מלבד שכבת הגנה ומראה מבריק, הפוליש האקרילי מכיל נוגדי UV המגנים על המרצפת מפני קרינת שמש ישירה. חסרונותיו הם המחיר היקר והעובדה כי איננו מתאים לכל סוגי המשטחים, כגון גרניט פורצלן או קרמיקה. 

מה עוד מבצעים בניקיון לפני אכלוס ?

כידוע לכם, הדירה אינה כוללת רק מרצפות וישנם ארונות וחלונות שגם אותם מנקים. בין אם זה ארונות סגורים בחלל המטבח או בחדר השינה, או מדפים וארונות ללא דלתות בסלון. בהתחלה שואבים את כל האבק שהצטבר, לאחר מכן מנקים בעזרת מטלית לחה ולבסוף מנגבים עם מטלית יבשה על מנת לשמור על שלמות המוצר. 

כפי שאמרנו, גם את חלונות הבית מנקים ביסודיות. אבק הבנייה המצטבר במסילות דורש את הוצאת החלונות והתריסים ממקומן ולאחר מכן ניתן לשאוב אותו. מעבר לכך, החלונות והתריסים עוברים חיטוי וניגוב במטליות רטובות ויבשות. במידה ויש חלונות שהגישה אליהן מורכבת, ניתן להשתמש במוט ארוך שבקצהו מחובר ספוג קרצוף המשלים את פעולת הניקיון.  

בחדרים רטובים, כגון שירותים ואמבטיה מלאכת הניקיון מתרחשת בצורה שונה. מכיוון שהאריחים בחדרים אלה הם לרוב חרסינה או קרמיקה, חשוב לשים לב כי השימוש בפוליש אקרילי עלול להסב להן נזק, כפי שציינו. תחילה ניתן לגרד עם שפכטל את הלכלוך היבש שהצטבר על האריחים. מכיוון שלעיתים אריחי החרסינה או הקרמיקה סופחים שומן, הניקוי כולל שימוש במסיר שומנים ייעודי. 

גם את האסלה החדשה ניתן לקרצף ולנקות באופן יסודי. מוציאים את תכולת המים מתוכה, שופכים חומצת מלח 30% ומשרים כחצי שעה. חשוב להדגיש כי השימוש בחומצת המלח עלול להסב נזק לקירות הקרמיקה והחרסינה ועל כן, יש לוודא שהניקוי נעשה באופן זהיר ומקצועי.  

האם כדאי להשקיע בחברת ניקיון?

מכיוון שמלאכת הניקיון לא תמיד פשוטה, במיוחד ניקיון לפני אכלוס של דירה חדשה, לעיתים נתקשה להבין באילו חומרים עלינו להשתמש ורצוי להיעזר בחברת ניקיון מנוסה. יש כתמים שקשה להסיר אותם ורק על ידי שילוב של מספר חומרי ניקוי, ניתן להסירם. אך משום שאלה חומרים כימיים, ייתכן שתתרחש תגובה כימית שעלולה להסב נזק למרצפות או לארונות ובכדי למנוע זאת, חשוב לדעת באילו חומרים להשתמש. מעבר לכך, השימוש במכונת פוליש עלול להיות מורכב ללא ידע מקדים ואף יקר יותר.  

מאת: דוקטור פוליש
אתר: https://www.cln.co.il