מקודם

רונן מרדכי גרין על ההבדל בין נכס מסחרי לנכס למגורים

יזם הנדל"ן המסחרי רונן מרדכי גרין, עושה לכם סדר: מה ההבדלים בין סוגי הנכסים המסחריים לאלו שמיועדים למגורים? מה הדמיון בין השניים? ואיזה סוג נדל"ן הוא המומלץ להשקעה? הכל כאן!

רונן מרדכי גרין | צילום: תמר מצפי (יח"צ)
רונן מרדכי גרין | צילום: תמר מצפי (יח"צ)
18 במרץ 2021

השקעה בנדל"ן מורכבת ומצריכה בדיקות מקיפות, אך יכולה להניב לכם תשואה ורווחים קבועים ויציבים לתקופה ארוכה. מחפשים להשקיע בנדל"ן? כדאי שתכירו את ההבדלים בין נכס למגורים ובין נכס מסחרי.

מצא את ההבדלים: נכס מסחרי ונכס למגורים – רונן מרדכי גרין מסביר
יזם הנדל"ן המסחרי-תיירותי, רונן מרדכי גרין, מספק עבורכם מספר נקודות ראשוניות המבדילות בין נכס מסחרי לנכס למגורים:

היזם רונן מרדכי גרין (משמאל) בביקור בנכס מסחרי בזמן הבנייה | צילום: יח"צ
היזם רונן מרדכי גרין (משמאל) בביקור בנכס מסחרי בזמן הבנייה | צילום: יח"צ



בדיקה וניתוח מקדימים
רכישת נכס היא לא עוד השקעה, השקעה בכל סוג של נכס מצריכה בדיקה מקדימה מעמיקה לאזור בו ממוקם הנכס, עלויות מול תשואות עתידיות, בדיקת שוכרים ופרמטרים נוספים.
בדיקות וניתוח פוטנציאל לנכס מסחרי לרוב יהיו מעמיקות יותר מנכס למגורים, כך למשל, משקיע בנכס מסחרי צריך לקחת בחשבון במרבית הנכסים למסחר את פוטנציאל הפדיון של בעל העסק ואת היכולת שלו להיות יציב עסקית ומחויב לפרקי זמן ארוכים.

היצע
נדל"ן למגורים נפוץ מאוד בישראל ובעולם, על אף אזורי הביקוש בהם היצע הנכסים למגורים יורד, היצע הנכסים למגורים גבוה במיוחד אל מול היצע הנדל"ן המסחרי להשקעה הנחשב נמוך יחסית.
היצע נמוך בקרב הנדל"ן המסחרי מחייבים את המשקיעים בנדל"ן המסחרי להיות ערים למצב, להיעזר בעצות המומחים, לבצע מחקר ומהיר ולהשקיע במהירות אך לא בפזיזות.

השקעה כספית ומיסוי
רונן מרדכי גרין מציין כי גובה ההשקעה תלויה בגודל הנכס, נדל"ן מסחרי פעמים רבות יצריך מהמשקיע או מקבוצת המשקיעים השקעה גדולה מהנדל"ן למגורים.
במידה ואתם מעוניינים בהשקעה בנכס מסחרי קטן, משרד או חנות בגודל קטן-בינוני, תוכלו למצוא מחירים סבירים וזולים ולא פעם אף בתשואות גבוהות יותר מנכס למגורים.
ברכישת נכס להשקעה (מגורים או מסחרי) יש לקחת בחשבון את הצורך בהשקעה נוספת לשיפוץ ושדרוג הערך של הנכס.
בנוסף, יש לקחת בחשבון את שיעורי המס בנכסים השונים ובצורת השגת המימון עבור כל אחד מהנכסים.

סיכון
הדוגמה הטובה והעדכנית ביותר להמחשת הסיכון שבהשקעה בנכס מסחרי היא הקורונה, בהם עסקים רבים נאלצו לסגור לצמיתות, זמנית או לעבוד במתכונת מצומצמת ומהצד השני היו עסקים שהגבירו את הפעילות שלהם כעסקים חיוניים: מזון, פארם ורפואה.
נכס מסחרי הוא נכס הרגיש מאוד לשינויי מגמות עסקיות ומצב כלכליים.

תשואה על הנכס ומיסוי
השקעה בכל סוג של נדל"ן באזורי הביקוש, צפויה בדרך כלל לתשואות גבוהות ויציבות, אך השקעה בנדל"ן מסחרי לרוב תניב תשואה גדולה יותר מנדל"ן למגורים ולעיתים אף תשואה כפולה.

תקופת חוזה
השכרת נדל"ן מסחרי לרוב תהיה השכרה לטווח ארוך בהרבה מנדל"ן למגורים.
אל מול השכרת נכס למגורים שלרוב תחודש אחת לשנה, נכס מסחרי אמור לספק תשואה יציבה לאורך זמן מבעל העסק ולכן החוזים בנכס מסחרי יהיו לטווחים ארוכים.

ניהול הנכס
אחזקת הנכס תלויה בגודל הנכס, נכס מסחרי לרוב יצריך עבודה עם חברת ניהול ואחזקת נכס וזו תטפל בכל משימות האחזקה, משקיעי נדל"ן למגורים בעלי נכסים רבים צפויים גם הם להשתמש בשירותי חברות אחזקה.
בנכסים קטנים למסחר או מגורים או בדירה אחת או שתיים למגורים, בעל הנכס צפוי לקחת על עצמו את ניהול הנכס והאחזקה והכל בהתאם לחוזה מול השוכר.

רונן מרדכי גרין : "המלצה על סוג הנכס תלויה במאפייני המשקיעים"
רונן מרדכי גרין עונה על שאלת מיליון הדולר, נכס מסחרי או נכס למגורים: "שאלת ההמלצה להשקעה בין סוגי הנכסים עולה בקרב משקיעים בעלי חשיבה מורכבת, כאלו המתעניינים להשיג תשואות גבוהות יותר ולא פוחדים מאתגרים ומתחום שדורש הבנה, ניסיון וייעוץ עם מומחים בתחומים שונים. אם נזיז לרגע את תקופת הקורונה שפגעה בענפים רבים שישתקמו ממנה בקצב משתנה, השקעה בנדל"ן מסחרי בעלת תשואות גבוהות יותר אך גם מורכבת יותר ומצריכה לעיתים יכולות כספיות גבוהות יותר מהשקעה בנכס למגורים ולכן תלוי בסוג וביכולות של המשקיע הבודד או קבוצת המשקיעים".

* הכתבה נכתבה ופורסמה על ידי מחלקת יחסי הציבור של חברת ניהול מוניטין – קידום ומיתוג באינטרנט.