ראמש והצוות. צילום: יח"צ
ראמש והצוות. צילום: יח"צ

ראמש ראג׳ה מהודו הוא דור שלישי ליצרני קפה שזוכה בקביעות בתחרות יוקרתית. בשנים האחרונות החווה שלו פועלת בנחישות למען איכות הסביבה

הטבע מגדל את הקפה באהבה. אנחנו רק עוזרים לו", אומר ראמש ראג'ה (60), דור שלישי ליצרני קפה. ראמש, נשוי ואב לארבעה, הוא בעליה של חוות מנמבולי הנמצאת בגבעות אנאמלאי, שהן חלק מרכס ההרים המערביים בהודו. גובהה של הרמה כ־900 עד 1,200 מטר מעל פני הים, והיא נמצאת בעמק הסמוך לאנאמלאי – שמורת טבע שבה חיים טיגריסים, פילים, צבאים ועופות נדירים. החווה תוכננה בשנות ה־30 של המאה הקודמת, שטחה 2,000 דונם, מהם 1,750 דונם מיועדים לגידולי קפה. ראמש, שלמד באוניברסיטה החקלאית בית קליף בטאמילנאדו, מנהל את החווה זה יותר משלושה עשורים והתוצרת שלו זוכה בקביעות בתחרות הקפה היוקרתית Flavor Of India.

בעבר היו אנשי החווה ממוקדים מאוד במטרות כמו תפוקה גדולה ואיכות גבוהה. בשנים האחרונות יש נושא אחר שמעסיק אותם: הם מקפידים ככל שניתן גם על קיימות ופועלים בנחישות למען איכות הסביבה. מותג הקפה BeanZ יצר קשר עם ראמש והחל לייבא את הפולים שלו לישראל, כך שניתן לשתות את הקפה האיכותי שלו פה, בבית.

ייצוא פולי הקפה של ראמש. צילום: יח"צ בינז
ייצוא פולי הקפה של ראמש. צילום: יח"צ בינז

מה היה הרגע שבו ידעת שאתה רוצה להיות יצרן קפה איכותי?

"גדלתי בסביבה של קפה והוא מלווה אותי כל חיי, אבל הלגימה הראשונה של קפה מעולה גרמה לי להיכנס לאמביציה. הייתי נחוש לייצר משהו אפילו טוב יותר. קיבלתי מוטיבציה נוספת אחרי שראיתי את מחירו הגבוה של הקפה המעולה ההוא".

מהם האתגרים המרכזיים שאיתם אתה מתמודד?

"הבנתי שיש צורך בשינויים בתהליכי העבודה הרגילים כדי לשמור על הסביבה שלנו, אף שבהתחלה הייתה התנגדות לכך. בעבר עמדנו בפני בעיות אחרות כמו מחירים נמוכים ומחסור בכוח אדם ועשינו מאמץ לשכנע את כולם לקבל על עצמם את העלויות הנוספות. גם עכשיו הייתי צריך לשכנע אחרים בצוות שלי וגם את עצמי שאנחנו מסוגלים לעשות את זה".

ייצוא פולי הקפה של ראמש. צילום: יח"צ בינז
ייצוא פולי הקפה של ראמש. צילום: יח"צ בינז

מה גורם לך אושר כשאתה קם בבוקר?

"הציפייה לקפה הראשון שלי וליום הנפלא שעומדים לפניי. גם שפע הירק בחווה וכל העצים המרובים מרחיבים לי את הלב. זה המקום הכי מושלם לבלות בו זמן עם המשפחה והחברים ולהתכונן לאתגרים שלפני. אחרי יום עבודה קשה, אין כמו לשבת על המרפסת, לצפות בשקיעה ולהקשיב לשירת הציפורים".

 

מעניין אותך לדעת מיהם הקונים של הקפה שלך?

"אין דבר יותר מספק מההיכרות עם מי ששותה את הקפה שלך וכמה הוא מרוצה מהמשקה. מסקרן אותי תמיד לדעת אם הם אוהבים את הקפה הזה כמוני. הפידבק מהם חשוב להפוך קפה טוב אפילו לעוד יותר טוב".

***

כשראמש נשאל איך הוא החל להיות יצרן קפה הוא משחזר: "החלטתי לגדל קפה כי זה ממש חלק מהנשמה שלי. אני דור שלישי ליצרנים ורציתי תמיד להיות יצרן. כשלמדתי חקלאות באוניברסיטה החלטתי שצריך לגדל קפה תוך כדי קיימות, ואף על פי שאנחנו מפתחים את הכלכלה באזור הזה אסור לנו לשכוח שאנחנו צריכים להיות חלק מהטבע. הרי אנחנו חיים פה ממש בתוך הטבע. הקפה גדל מתחת לעצי פרא, עם חיות ועופות שהם חלק מהחווה בדיוק כמונו".

איך הסביבה והאקלים משפיעים על הקפה שלך?

"החווה שלנו היא חלק מכמה חוות שזוכות לגשם במהלך המונסון הדרום מערבי והצפון מזרחי שפוקדים אותנו. הגשם הזה מסייע להתפתחות של פולי הקפה. אדמת החרסית מסייעת להשלה אטית של הפירות והתהליך הזה עוזר לפתח טעם ייחודי. יש לקפה שלנו חומציות נמוכה עד בינונית, גוף עגול ורמזים לניחוחות חמימים של תבלינים".

איך מבטיחים איכות גבוהה של קפה?

"בכל שלב של תהליך הטיפוח והעיבוד נדרשת תשומת לב מרובה לפרטים. יש לעשות את הדברים בדיוק בזמן, לאסוף את הפירות הבשלים באופן ידני, לבצע שטיפה כפולה ולכתוש אותם באופן מיידי בזמן התסיסה. כל הדברים הללו נעשים בחווה עצמה, אחר כך מייבשים את הפולים באופן אטי ומאפסנים אותם בתנאים המתאימים. אנחנו ממיינים את הפולים בשני אופנים: ידני ואלקטרוני, ואנחנו עושים את זה לפי צבעים".

גדילת פולי הקפה. צילום: יח"צ בינז
גדילת פולי הקפה. צילום: יח"צ בינז

***

היום שלו מתחיל עם הזריחה, "אז אני מתעורר", הוא מספר. "אני מצטרף לעובדים שלי ב־7:45 כדי לעשות את פעולות העיבוד הנדרשות בהתאם לעונה ולמזג האוויר. אנחנו עובדים עד הצהריים ואז יוצאים להפסקה של שעה. אחר כך חוזרים לשדה עד 17:00. בעונת הקציר אני אוהב להתבונן בפירות האדומים והיפים, בעיבוד שהם עוברים, ולשוחח עם העובדים עד שעת ארוחת הערב".

ומתי אתה שותה את הקפה שלך?

"אני פותח את היום על המרפסת, מוקדם מאוד בבוקר, עם המשפחה ועם ספל של קפה שחור. זו דרך נהדרת להתחיל את היום. אני שותה קפה גם במהלך היום ובערב".

איזה שיר אתה שר כשאתה עובד בחווה?

"לו הייתי שר, גם החיות היו בורחות. לכן אני מסתפק בהאזנה לג'אז".

ספר על הסביבה שלך – מי האנשים המקיפים אותך?

"קהל מעורב של מגדלי קפה ותה וגם אנשים שעובדים בשדה למחייתם. יש אצלנו מגוון גדול של גילאים – מילדי בית ספר ועד מבוגרים שעובדים בשדות כבר שנים".

אחד האתגרים הוא מחסור בכח אדם. צילום: יח"צ בינז
אחד האתגרים הוא מחסור בכח אדם. צילום: יח"צ בינז

איך השפיע הקפה על החיים בקהילה שלכם?

"ההכנסה שלנו מהקפה משפיעה על כולנו. כל האזור תלוי בחווה – ישירות או בעקיפין. הענף הזה מכלכל את כולנו וגורם לאנשים להתפתח ולהתקדם בחיים. יש רגע אחד שאותו אני זוכר במיוחד וגם גאה בו בצורה יוצאת דופן: היום שבו בנו של אחד העובדים בחווה חזר אלינו כרופא מוסמך, אחרי שסיים את לימודיו".

מה אתה רוצה שהצרכנים ירגישו כשהם שותים את הקפה שלכם?

"אני מאוד רוצה שהם יאהבו את הקפה בגלל הטעמים והארומה, אבל גם שיעריכו את העבודה הקשה שכל כך הרבה אנשים השקיעו כדי לייצר את הטעם הנפלא הזה".

מה תגיד לאנשים ששותים את הקפה שלך?

"זכרו שכל פול של קפה גדל באהבה ובעבודה קשה ושיש פה קהילה גדולה של אנשים שמאוד מחויבת לעבודתה".