מקודם

האם משבר הקורונה ישפיע על מחירי הדירות?

אין ספק שהמשק עובר "מגיפה" כלכלית עקב ההנחיות לפיהן בכל יום הגבלות חדשות ויותר מובטלים בשל משבר הקורונה. מאמר זה יציג את ההשלכות הכלכליות, ההקלות של הבנקים וכיצד המשבר ישפיע גם על מחירי הדירות בטווח הקרוב והרחוק

חלום הדירה עומד להתגשם? צילום: Pexels
חלום הדירה עומד להתגשם? צילום: Pexels
31 במרץ 2020

ההשלכות הכלכליות בארץ עקב משבר הקורונה: ישראל היא עוד מדינה שספגה מהלומה כלכלית כמו מדינות רבות אחרות בעקבות משבר הקורונה. המהלומה הגיעה לאחר בחירות שלישיות לממשלה שבעקבותיהן נפרדנו גם כך מלא מעט כסף, וכמו כן ההשפעות העולמיות גם הן נותנות את אותותיהן על המצב הכלכלי. לפיכך ההשלכות על ישראל:

  1. פגיעה ביבוא מסין ומדינות נוספות.
  2. סגירת השמים באופן מוחלט.
  3. צניחת שוק ההון עקב התנודות (בעיקר ירידות) המשתוללות בבורסה בעולם ומשפיעות גם על ישראל.
  4. סגירת מקומות עבודה למעט החיוניים, שהחל במשבר התיירות והביא לאלפי מפוטרים או כאלו שהוצאו לחל"ת ללשכות התעסוקה (יותר מ-18% אבטלה).
  5. קריסה כלכלית של עסקים קטנים ובינוניים בשל הפסדים רבים.

כל אלו ועוד ישפיעו על המשק גם לטווח הארוך מכיוון שאיש לא יודע מתי המשבר יסתיים וההגבלות יוסרו. מעבר לכך, ייקח זמן רב עד שהמשק יתאושש גם מהמגפה הכלכלית. מסיבות אלו יצאו גם הבנקים בהקלות משמעותיות למען עסקים ולמען הציבור כולו.

הקלות והרחבת השירותים של הבנקים

רוב הפעולות כרגע נעשות באופן מקוון בשל העומס על הבנקים אך ניתן לקבוע פגישה מסודרת דרך המוקדים הטלפוניים. ההקלות כוללות מתן עזרה ראשונה לבעלי עסקים ולציבור הרחב:

  1. הגדלת האשראי ומתן הלוואות לעסקים קטנים ובינוניים בתנאים נוחים.
  2. הקלות בתשלום החזרי משכנתא.
  3. הצעות לפיקדונות מותאמים.
  4. הלוואה לכל מטרה בהרחבת משכנתא שלא למטרת דירה נוספת בשיעור של 70%.
  5. הרחבת מסגרות אשראי.
  6. אי הגבלת חשבונות שבהם חזרו המחאות.
  7. הגדלת האשראי וההלוואות לקבלנים עקב מחסור בכוח עבודה וחומרי בנין.
  8. כל הפעולות הללו נעשות בתיאום עם נגיד בנק ישראל והפיקוח על הבנקים כדי להביא למרווח נשימה של המשק.

השפעת המשבר על מחירי הדירות

בשל העובדה שאין עובדים זרים, השטחים נסגרו, מאות נמצאים בבידוד, אין יבוא ואספקה של חומרי בנין, המשקיעים מחפשים היכן להשקיע ופונים לשוק הנדל"ן (תוך הסתכלות לעתיד וציפייה להורדת המחירים) ויש מחסור בדירות, התוצאה היא שהן מתייקרות. עם זאת, לא ברור עדיין אם מי שהחל ברכישת דירה לפני המשבר הרוויח. מבחינת משכנתא הריבית עדיין לא השתנתה, אך מצד שני, בשל איבוד ההשתכרות יהיו רבים שיתקשו לשלם על הדירות. הקבלנים מצידם יתעכבו במסירת הדירות בשל חוסר בכוח אדם וחוסר בחומרי בניין. כל אלו יכולים להוביל לירידה משמעותית של מחיר הדירות לאחר סיום המשבר. כלומר, לפני המשבר מחירי הדירות עלו בשנה האחרונה ב-4%, אך מכיוון שמניות הנדל"ן בשוק ההון צונחות, כנראה שבעתיד ירשמו ירידות במחיריהן. כרגע, בשל הדרך למיתון במשק והאבטלה, רבים מרכשי הדירות מנסים לסגת מהעסקאות שחתמו עליהן כי הם חוששים שלא יעמדו בכך כלכלית. למי שחתם חוזה אין אפשרות לסגת. מאידך, הקבלנים לקחו הלוואות כדי להמשיך ולבנות את הפרויקטים בהם החלו, אך יתקשו להחזיר את ההלוואות ולא יוכלו לסיים את הבנייה בשל הסיבות שהוזכרו, ועל כן מחירי הדירות יצנחו.

לסיכום, לפי כל התחזיות מחירי הדירות ירדו באופן משמעותי לאחר המשבר, אך למי יישאר כסף לקנות אותן? יתכן והמשקיעים בנדל"ן המצפים לתשואות גבוהות יודעים מה הם עושים ולכן השקיעו בתחום זה? ומה יהיה על שוכרי הדירות? ימים יגידו, והלוואי שעוד נתבשר בטוב בכל המישורים.