היין שכולם רוצים ללגום ממנו. צילום: חיים יוסף
היין שכולם רוצים ללגום ממנו. צילום: חיים יוסף

הוא נעשה מענבי שרדונה מכרם משגב עם שנטוע בגובה 800 מטרים ומטופל על פי פרוטוקולים מקיימים. הכירו את יראון לבן, הכוכב החדש של יקב הרי גליל

ליראון, יין הדגל של יקב הרי גליל, שמור מקום של כבוד על מדף יינות האיכות הישראליים. היין, שנעשה לראשונה בבציר 2000 מענבי עמק קדש שבגליל העליון, בלט מיומו הראשון בגלל המחיר הצנוע שלו ומפני שלהבדיל מרוב יינות הדגל שהושקו אז בישראל, הוא לא היה יין זני שרירי ובשל אלא בלנד אלגנטי יחסית של קברנה סוביניון ומרלו. מאז השקת היראון הראשון ועד היום עברו על היין ועל יקב הרי גליל כמה שינויים. הייננים שעושים אותו התחלפו, הרכב הזנים השתנה, כרמים נעקרו ואחרים ניטעו במקומם, אבל בזכות האופי הישראלי הייחודי שלו הוא לא מפסיק לככב בחנויות, בתפריטי היין במסעדות ובמקררים של האספנים.

"בעינינו, יראון הוא אחד מיינות הדגל של ישראל ולהזמין יראון פירושו ללכת על בטוח", אומר מור דניאל, יועץ יין לקבוצת מחניודה הירושלמית. "הוא נמכר בכמויות גדולות ביודל'ה, הבר של מחניודה, שקהל הלקוחות שלו צעיר ונאמן לכוס יין אחת – ויראון הוא בדיוק כזה: עקבי וטוב. זה יין שמוכר את עצמו". על מעמדו הייחודי של היראון יעידו גם השפים, המסעדנים והסומליה הבאים: "מסעדת הלנה ממוקמת בנמל קיסריה, שהוא אחד המקומות הכי תיירותיים בארץ, ורוב לקוחותינו הם תיירים שדורשים יין מקומי", אומר שף המסעדה עמוס שיאון.

מושלם לשולחן החג. צילום: דור שרון
מושלם לשולחן החג. צילום: דור שרון

"בתפריט היין שלנו אנחנו מחזיקים בעיקר יינות מהסביבה הקרובה למסעדה, אבל גם את היינות הישראליים הטובים ביותר לדעתנו, שיראון הוא אחד מהם. האורחים מבקשים אותו ומי שאוהב יראון – אוהב יראון". גם השף מאיר אלאלוף ממסעדת מריפוסה שבקיסריה מקפיד להחזיק יראון בתפריט: "90 אחוז מתפריט היינות שלנו מורכב מיינות ישראליים כדי לעודד את התעשייה המקומית. יראון תופס בו מקום חשוב והוא אהוב מאוד בקרב הקהל שמכיר את המותג היטב. באופיו יראון הוא יין נעים ולא אגרסיבי וככזה הוא מחמיא לאוכל שלנו". ואכן, "מבחינה סגנונית, יראון הוא יין מעודן ואלגנטי שאפשר בהחלט לראות אותו כקלאסיקה ישראלית", מסבירה מור בורנשטיין, הסומלייה של מסעדת פאסטל בתל אביב. "בתודעת הקהל הוא נתפס כמותג שמחבר יין עם גוף מלא בסגנון בורדו והוא שווה את מחירו".

בעיני השף צחי מלול ממסעדת סיטארה התל אביבית יראון הוא "מותג שחושב אוכל". לדבריו, "היינות האדומים שפחות כבדים מהממוצע ונעימים לשתייה הולכים טוב עם מנות הבשר שלנו מכיוון שהן מוגשות בציר בקר ויין אדום. מבין היינות הללו יראון נמצא בשלישייה הפותחת". יראון הוא אחד היינות הפופולריים גם בסושיאל קלאב בתל אביב. "יש בו כל מה שהקהל אוהב – פירותיות, גוף מלא ומורכבות, ועם זאת הוא אלגנטי וקל לשתייה", מסכם מוש בודניק מבעלי המקום. "בציר אחרי בציר היראון עקבי ונהדר, ולכן הוא הצליח להגיע למעמד איקוני".

כעת, לקראת שבועות, מצטרף אל היראון האדום יראון לבן. "בגלל המיקום המרכזי של יראון בתפריט ובתודעה נשמח לראות יין לבן מהמותג, שישביח את מגוון היינות שאנחנו מציעים", אומרת ברנשטיין. "העולם הולך לכיוון יינות לבנים מעודנים ויראון לבן קלאסי יחמיא לתפריט האוכל שלנו". גם השף מלול מצפה לו: "אשמח לטעום יראון לבן שבוודאי ימשיך את אותה גישה של היראון האדום – יין שמייצרים כדי שיחמיא לאוכל ולא לאגו של יקב". "אני מאמין שיראון לבן יהווה תוספת חשובה לתפריט", מצטרף אלאלוף להתרגשות של חבריו, וכך גם השף שיאון: "אנחנו מתרגשים לשמוע שעומד לצאת יראון לבן, מקווים שגם הוא יהיה מקומי ואיכותי ומחכים לטעום אותו".

מצטרף ליראון האדום הוותיק. צילום: דור שרון
מצטרף ליראון האדום הוותיק. צילום: דור שרון

יראון לבן 2018, שמושק בימים אלה ממש, נעשה מענבי שרדונה מכרם משגב עם שנטוע בגובה 800 מ' ומטופל על פי פרוטוקולים מקיימים, כולל דישון בקפה ממוחזר שמגיע מחברת נספרסו. הוא התיישן במשך חמישה חודשים בחביות, ואפשר להרגיש את זה באף שנחשף לריחות ברורים של וניל שעוטפים את ניחוחות הפירות הלבנים. המרקם החלקלק והנעים שלו נתמך בחמיצות טובה מאוד, טעמי הפרי נקיים ומאוזנים, החבית נמצאת שם אבל בלי להפריע והסיומת חמצמצה, מתוקה ומהנה. יראון לבן 2018 הוא ללא ספק יין שאפשר להתגאות בו.

מלבד יראון, יין הדגל, ליקב מגוון רחב של יינות איכותיים בכל קשת המחירים:

יינות צעירים מסדרת הרי גליל:
יינות צעירים ופירותיים שנותנים ביטוי לאופי הזנים באזור הגליל העליון כמו הרי גליל לבן, רוזה, AVIV (במסעדות בלבד), קברנה סוביניון, מרלו וסירה.

יינות זניים ובלנדים יחודיים:
יינות עשירים בטעם ובארומה, חלקם עוברים תהליך במכלי נירוסטה לשמירה על רעננות הפרי וחלקם מתיישנים בחביות עץ אלון צרפתי כמו אלון ואלה, ויונייה, בלאן דה נואר וסוביניון בלאן.

יינות הדגל:
יינות מורכבים ועשירים המבטאים את כרמי הגליל העליון במיטבם, יינות שמתיישנים בחבית עץ אלון כגון מירון, או יינות מכרם יחידני (סינגל) כגון כרם המעיין, כרם יפתח וכרם סלע.

אווירה. צילום: דור שרון
אווירה. צילום: דור שרון