מקודם

כל מה שתרצו לדעת כדי שתהיו חיוביים יותר

רוצים להיות מאושרים יותר? לגרום לסובבים אתכם לאושר ושמחה? להפסיק עם המחשבות השליליות ולהיות אופטימיים? – חקר הפסיכולוגיה החיובית ומתן עצות לחיים מאושרים יותר

אפשר להיות שמחים יותר. צילום: pexels
אפשר להיות שמחים יותר. צילום: pexels
31 במרץ 2020

מהי הפסיכולוגיה החיובית ומדוע היא חשובה?

מי מאתנו לא היה רוצה לחיות חיים מאושרים ושמחים יותר עם בן או בת זוג שמחים, ילדים מרוצים וחברים חיוביים וטובים יותר? חקר הפסיכולוגיה החיובית בודק מה גורם לאנשים להרגיש טוב יותר ולשגשג, מה גורם להם לשפר את חייהם ולעשות שינוי וכן הלאה. בלימודי תואר ראשון בפסיכולוגיה לומדים את תאוריית הפסיכולוגיה החיובית ומסיקים מסקנות לגבי "מה עושה אותנו מאושרים יותר" באמצעות מחקרים המבוססים על ניסויים וסטטיסטיקה. תחום זה עדיין בהתפתחות מכיוון שעד לא מזמן עסקו בחקר של "מה מביא אותנו לדיכאון?" ומדוע אדם חרדתי יותר או שלילי יותר. למעשה הפסיכולוגיה החיובית עוסקת בהיפך הגמור וחוקרת את הסיבה לתופעות החיוביות שיש לאדם. כלומר, עוד בלימודי תואר ראשון בפסיכולוגיה לא מתעניינים רק בסוד ההצלחה של אדם, המוטיבציה שלו, היצירתיות והשינויים החיוביים שעשה, אלא עוסקים בחקר כדי להבין את הסיבות להצלחה, לאושר ולשינוי שאדם שהיה לו רע בעבר ועבר ילדות קשה, עשה והגיע בכל זאת להצלחה מסחררת. מה גרם לו לכך? מה גרם להתרוממות הנפש ולהצלחה?

מה חוקרים בפסיכולוגיה חיובית בלימודי תואר ראשון בפסיכולוגיה?

ישנם שלושה תחומים אותם חוקרים בפסיכולוגיה החיובית:

חקר רגשות חיוביים כמו: אופטימיות, שמחה, אושר, תקווה, הצלחה.

חקר תכונות חיוביות כמו: אומץ, נאמנות, יושר והגינות.

חקר סביבה חיובית כמו: משפחה וחברה יציבה, דמוקרטיה.

המאפיינים החיוביים מבוססים על תכונות וחזקות מסוגים שונים כמו: חכמה וידע (סקרנות, אינטליגנציה חברתית, יכולת שיפוט), אומץ (יושר והתמדה), אהבה ואנושיות (טוב לב), צדק (הגינות, התנדבות), מתינות (צנעה, שליטה עצמית), נשגבות (סלחנות, הומור, תקווה). אדם היודע להשתמש בחזקות הללו יוכל לחיות חיים טובים ומאושרים יותר.

עצות לחיים מאושרים יותר

על מנת לשפר דרך חיים ולעשות שינוי פנימי שיעזור לנו להפיג מצבים של חרדות, דיכאון, לחץ ותחושות לא טובות צריך להשתמש בחזקות שנמצאות בתוכנו ואשר יובילו אותנו לחיים מאושרים וטובים יותר עם הסביבה ועם עצמינו. אז איך עושים את זה?

החליטו על שעה או יותר ביום בה תעשו את הדברים האהובים עליכם (קריאה, פדיקור, ספורט).

הקדישו יום בשבוע בו תפתיעו את בן/בת הזוג או הילדים (ארוחת בוקר למיטה, ערב רומנטי, מסז' מפנק, בישול משותף).

הקדישו חמש דקות ביום לשוחח עם הוריכם המבוגרים בטלפון ולשאול איך אפשר לעזור להם. כמו כן, לכו לבקרם פעם בשבוע והפתיעו גם אותם בפינוק קטן.

חייכו יותר, הכירו תודה לסביבתכם, גלו סלחנות, הקיפו את עצמכם באנשים תומכים, נסו דברים חדשים ואהבו את עצמכם יותר.