הנבחרת המנצנצת של יקב רמת הגולן | צילום: טל סיון ציפורין
הנבחרת המנצנצת של יקב רמת הגולן | צילום: טל סיון ציפורין

כל מה שצריך לדעת כדי לפתוח את השנה החדשה עם יין מבעבע טעים ובמחיר שפוי

20 בדצמבר 2021

הכינו את כוסות הפלוט: החג הכי נוצץ בשנה מגיע. סילבסטר 2021 הוא הזדמנות לפתוח בקבוק שמפניה ולהשיק כוסות, אך המבחר גדול ומבלבל וכך גם טווח המחירים והטעם. יין מבעבע איכותי שנבחר בתבונה יוסיף לחגיגה את אותן בועות אהובות ובמחיר שפוי. איך קונים? ריכזנו עבורכם את כל המידע כדי לפתוח את השנה החדשה בקלאס באפס מאמץ.

1. הסוד טמון בשיטה

הבועות אותן בועות, רק השם שונה: בשם "שמפניה" ראוי להיקרא רק משקה שהופק בחבל שמפיין שבצפון צרפת. כל השאר הם יינות מבעבעים (או קאווה, אם ארץ הייצור היא ספרד).  קיימות דרכים רבות להשגת הבועות הנחשקות, אך שמפניה ויינות מבעבעים איכותיים מיוצרים בשיטה שפותחה בחבל שמפיין ושמה Méthode Champenoise: בציר ידני, סחיטה עדינה של אשכולות שלמים, תסיסה ראשונה במכלים גדולים, תסיסה שניה בבקבוק שיוצרת את הבועות והתיישנות 'על השמרים'. "שיטה זו מניבה את הארומה העמוקה והמורכבת ביותר", מסביר עודד חצבני, מנהל ההדרכה ביקב רמת הגולן, המייצר יינות מבעבעים בשיטה המסורתית. 

המבעבעים של יקב רמת הגולן | צילום: טל סיון ציפורין
המבעבעים של יקב רמת הגולן | צילום: טל סיון ציפורין

2. מאדום מתוק ועד לבן יבש – דרגות מתיקות וזני ענבים

ליין מבעבע יש עולם מונחים משלו. בעוד יינות רגילים מדורגים כ'יבש', 'חצי יבש' ו'מתוק', יינות מבעבעים זוכים לעולם מונחים ייחודי כראוי להם. רמת המתיקות, 'ברוט' בשפה מקצועית, נחלקת לשש דרגות, ממתוק מאוד (דוס) דרך חצי יבש (דמי סק) ועד אקסטרה ברוט. רוב היינות המבעבעים מדורגים כברוט, כלומר יבש. גם הזנים שמרכיבים את היין באים לידי ביטוי באופן שונה, למשל בלאן דה בלאן ("לבן מלבנים") הוא יין מבעבע המופק רק מענבי שרדונה לעומת בלאן דה נואר – "לבן משחור", המתאר יין מבעבע המופק משני ענבים אדומים. 

3. לקרוא את התווית

כדי להבטיח קניית יין מבעבע איכותי חפשו על התווית את צמד המילים Méthode Champenoise  (מתוד שמפנואז) המתייחס לשיטת הייצור המסורתית. ללא חותמת האיכות הזו אתם עלולים למצוא את עצמכם עם יין מבעבע שעבר רק תסיסה ראשונה במכלים, ללא שלב התסיסה בבקבוק. קיצור הדרך מתבטא בטעם שעלול להיות שטוח ולעתים חומצי מדי. שנת ייצור היא עוד סמן ימני לאיכות המוצר: ציון השנה על התווית פירושו שהיין המבעבע הופק מענבים שנבצרו בשנת בציר ספציפית, שהניבה ענבים ברמה גבוהה במיוחד.

יין מבעבע של יקב רמת הגולן | צילום: עדי פרץ
יין מבעבע של יקב רמת הגולן | צילום: עדי פרץ

4. הכסף לא קובע (וגם לא הצבע)

"יין מבעבע יכול לנוע בין 30 ש"ח ל-300 ש"ח. חד משמעית המחיר אינו סמן לאיכות וגם לא הצבע, למרות היוקרה שנלווית לשמפניה ורודה", פוסק חצבני ומספר שבמקרים רבים המחיר והצבע נגזרים ממיתוג. יין מבעבע איכותי לבן או ורוד בתמחור שהולם את חשבון הבנק שלכם יספק אותה חוויית שתייה שמחה ותוססת. ועוד דבר: הצבע אינו רמז למתיקות. בדיוק כמו במרשמלו, יין מבעבע ורוד אינו מתוק יותר ממקבילו הלבן. 

5. לא רק בסילבסטר

לאחר שביססנו את ההנחה שיש יינות מבעבעים במחיר נגיש, למה בעצם לא לשתות אותם לאורך כל השנה? חומציות ורעננות שמאפיינות יין מבעבע גורמות לכך שהוא מתאים במיוחד למזג האוויר הישראלי. בקיץ כיף לפתוח ארוחה עם כוס יין מבעבע צונן ולהרגיש חג גם בסתם יום של חול, אפילו כשקופצים עם חברים בשבת בבוקר לים. בחרו בקבוק לטעמכם ולכיסכם, שימו בצידנית עם כוסות (רב פעמיות, יותר כיף לשתות כך וגם מועיל לשמירת איכות הסביבה) וקיבלתם פיקניק בסטייל הריביירה הצרפתית.

>> לקטלוג היינות המבעבעים של יקב רמת הגולן