תוכן ממומן

תתערבו: עיריית תל אביב־יפו מעודדת אתכם לעשות טוב

זו הפעם השנייה ששבוע המעורבות של עיריית תל אביב־יפו יוצא לדרך. מה זה אומר להיות מעורב? איזה אירוע מחכה לכם בבית ביאליק? ומי התושבים שהופכים את העולם הזה למקום טוב יותר? יש לנו את כל הפרטים

עושים טוב למען העתיד של כולנו. צילום: גיא יחיאלי
עושים טוב למען העתיד של כולנו. צילום: גיא יחיאלי
5 בנובמבר 2019

בתחילת חודש נובמבר תציין עיריית תל אביב־יפו את "מעירים את העיר" – שבוע המעורבות. במהלך השבוע ייצאו לדרך כ־40 יוזמות, פרויקטים ואירועים שנהגו על ידי תושבי העיר מכל הקשת האקטיביסטית – החל מיוזמות סביבתיות וחברתיות ועד פעילות פמיניסטית וקידום עסקים קטנים.

לצדם יתקיימו אירועי הדגל שבהם תוכלו לקחת חלק כדי להרגיש קצת יותר טוב עם עצמכם: הסלון החברתי שבמהלכו כ־40 סלונים פרטים ברחבי העיר יארחו דמויות מפתח כגון האחים הימן, אלקס ריף, סילבי ז׳אן; אירוע נוסף הוא "האנשים שעושים את העיר" בכיכר ביאליק, שתיכבש על ידי האמנית שושקה (זאב אנגלמאייר). כמו כן אנשי מועדון "כתב" יוציאו לקרב את אמני המילה הכתובה המקומיים וסדנאות דראג פוליטי ושירת מחאה יתארחו במשכן הזמני והחדש של המרכז הגאה.

"זו השנה השנייה שאנחנו חוגגים בעיר שבוע שלם, שמוקדש למעורבות תושבים במטרה לעודד את התושבים שלנו להשפיע על העיר ולחזק את הדמוקרטיה", מספרת מנהלת מנהל קהילה, תרבות וספורט בעיריית תל אביב־יפו, רונית פרבר. "השנה בחרנו להתמקד ביוזמות התושבים ורוב התוכן של השבוע הזה, הוא תולדה של חלומות של התושבים".

שבוע המעורבות 2018. צילום: גיא יחיאלי
שבוע המעורבות 2018. צילום: גיא יחיאלי

"גירושים מהבעל הם בדרך כלל גירושים מהחברה"

אחד החלומות שהולכים להתגשם בשבוע המעורבות הקרוב הוא "מונטליקה" – המיזם של ג'מילה סיקסק שתומך ומקדם נשים גרושות בחברה הערבית. "גרושה בערבית זה 'מוטלקה', המילה מוטלקה אוגרת בתוכה את כל הקונוטציות השליליות. ברגע שאישה מתגרשת היא מגורשת, מסולקת, דחויה, מנודה, נטושה. עכשיו כל ההקונוטציות השליליות האלה מתלבשות על האישה ומלוות אותה לאורך כל התקופה הזאת. החלטתי להוציא את המילה 'מוטלקה' (גרושה) מהלקסיקון ולהמיר אותה למילה "מונטליקה" כלומר, פורצת דרך". כחלק מהפעילות של מונטליקה, נשים גרושות בחברה הערבית זוכות לתמיכה וליווי, הרצאות מפי עורכות דין, מפגשים עם מטפלות רגשיות ופעילות העצמה.

הבחירה להתנדב בתחום הזה עבור סיקסק, היא לא מקרית: "המיזם נוסד מהחוויה שלי. עברתי הליך גירושים קשה מאוד ולא היה לי ליווי נכון. לא מצאתי אנשי מקצוע שדוברים את השפה או מבינים את המנטליות. הבנתי שאני צריכה לקחת את זה על עצמי, הרי אישה גרושה בחברה הערבית לא מתמודדת רק עם פירוק המשפחה, היא נושאת דימוי של דחייה, ביקורת, שיפוטיות ונידוי חברתי. את ממש הופכת לסוג ב׳ וגם סובלת מחוסר יציבות כלכלית. גירושים מהבעל בדרך כלל הם גם גירושים מהחברה. רק בבית הדין השרעי ביפו שיעור הגירושים עומד על 50 אחוז, מה שאומר שיש המון נשים שזקוקות לשירות שלנו".

סיקסק ושלמון. צילום: קלאודיה לוין
סיקסק ושלמון. צילום: קלאודיה לוין

במהלך שבוע המעורבות, בשיתוף דנה שלמון, יקימו השתיים מיזם ציור קיר חברתי שיתהווה על קיר ברחוב יפת 83 ביפו – מין פעילות תרפית שתזעק את זעקתן דרך הציור והצבעים. "זו הדרך שלנו לתת להן במה ולעזור להן לפרוץ דרך עבורן ועבור מי שיבואו אחריהן. יש איתנו גם גברים מהחברה הערבית שחוו את הגירושים דרך האימהות או דרך האחיות שלהם, אבל כולן מוזמנות לקחת חלק בשינוי התפיסתי, לא משנה מה הדת או המגדר שלכם".

"הים הוא מתנה שהעיר והטבע מעניקים לנו"

ג'וליאן מלצר שב לארץ מארצות הברית בגיל 18 כדי להתגייס לצבא, היום הוא מדריך סיורים קולינריים טבעוניים בעיר, צלם ועורך ובין היתר גם מציל את חופי תל אביב בזמנו הפנוי. "לפני שנתיים התהלכתי בחוף וראיתי שהוא מלא בבדלי סיגריות. באותה שנה החלטתי לחגוג את יום ההולדת שלי עם 20 חברים, כשהמסיבה הייתה בעצם איסוף הבדלים. אספנו כ־5,000 בדלי סיגריות בשעה וזה גרם לי להבין כמה המצב נורא, אבל גם הבנו שזו בעיה שמעניינת אנשים. מכאן זה התפתח מאוד מהר לקהילה בפייסבוק ושיתוף פעולה עם עמותת ארץ ללא בדל".

כחלק משבוע המעורבות תתקיים פעילות איסוף בדלים מחוף גורדון עד חוף פרישמן בהובלתו של מלצר. בפעם האחרונה שבה התבצע איסוף מהסוג הזה נאספו כ־100 אלף בדלים אשר הפכו לפסל שהוצג בחוף פרישמן, והמטרה לקראת האיסוף הבא זהה. "כשחזרתי לארץ הבנתי כמה כיף פה, כמה החיבור שלנו לים הוא עמוק, כמה המים נעימים. זו המתנה שהחיים בעיר מעניקים לנו וצרך לשמור עליה", מסכם מלצר.

מסיבת יום הולדת של איסוף בדלים צילום: גיא יחיאלי
מסיבת יום הולדת של איסוף בדלים צילום: גיא יחיאלי

"לחבר בין אוכלוסיית האזרחים הותיקים שהיא שקופה והעובדים הזרים, שהיא גם שקופה"

"כשאני רואה את סבתי, תמיד עולות לי שאלות. האם טוב לה ולמטפלת שלה? האם הן לומדות אחת מהשניה? מסתדרות בינהן? ואיך בכלל הן מצליחות לתקשר כשכל אחת מהן מגיעה מדור אחר, תרבות שונה ושפה אחרת?", מסבירה ליהי גיל מקריית מאיר ומי שעומדת מאחורי יוזמת הסדנאות הייחודיות והמשותפות לבני הגיל השלישי בעיר ומטפליהם.

"הפרויקט של האזרחים הותיקים הגיע מהאהבה הלא מוסברת שלי לאוכלוסיה הזו, אני מרותקת לסיפורים והם אוהבים לדבר. כאילו מצא מין את מינו. מבחינתי זו הזדמנות להכיר את האזרחים הותיקים שיש לנו בשכונה. למרות התזמון, אין קשר בין גירוש העובדים ליוזמה. פשוט חשבתי שיש להם מערכת יחסים כל כך אינטנסיבית עם המטפלים ושחשוב לחבר בין אוכלוסיות האזרחים הותיקים שהיא שקופה והעובדים הזרים שהיא גם שקופה ולשים אותם בפרונט. כי מגיע להם".

הסדנאות שיזמה גיל יונחו על ידי טל אלדר והדר נדלר. המפגשים יעסקו בסיפור האישי, בחפצים ובמקומות המשותפים להם במטרה לחזק את הקשר בין האזרח הותיק בעיר למטפל. "אני מקווה שכל תושב בשכונה ייקח חלק, יכיר את האזרחים הותיקים שמתגוררים אצלו בבניין ויספר לו על הפעילות או יסייע לו להגיע אליה. מן סוג של מקשר או מתווך", מסבירה גיל.

היוזמות של סיקסק, מלצר וגיל הם רק חלק משורה של פרויקטים שזכו למענק של עד 5,000 ש״ח להוצאתם לפועל, בהם גם:
חידוש חצרות ועיצוב קהילתי של המרחב הציבורי בשכונות במזרח העיר, אירוע הוקרה לאזרחים ותיקים ומטפליהם הזרים שנמצאים בלב סערת הגירוש, חיזוק העסקים בשדרות ירושלים ועוד.

אירועי שבוע המעורבות יתקיימו ב־8־17 בנובמבר.

פרטים נוספים באתר העירייה