מקודם

פנסיה בעידן הקורונה

תקופת הקורונה משפיעה על חיינו בצורה חסרת תקדים - על הבריאות, הכלכלה והפנאי. חלק מההשפעות מורגשות בחיי היומיום וחלקן יבואו לידי ביטוי רק בהמשך

לחשוב על העתיד שלכם. צילום: שאטרסטוק
לחשוב על העתיד שלכם. צילום: שאטרסטוק
8 בנובמבר 2020

עיקר ההתעסקות היומיומית שלנו היא בשאלות כמו מתי נוכל שוב לבקר את ההורים, לצאת למסעדה או לחזור לעבודה. אך לתקופת הקורונה יש השפעה גם על העתיד הרחוק יותר, ועל שאלות הקשורות לחיסון הפנסיוני שלנו, שאלות לגבי האפשרות להמשיך לחסוך לפנסיה בתקופת החל"ת, או כיצד ישפיע המשבר הכלכלי על החיסכון הפנסיוני שלנו?

כדי להימנע ככל הניתן מההשפעות ארוכות הטווח של תקופת הקורונה על החסכונות הפנסיוניים שלנו, חשוב להבין כיצד משפיעה התקופה על החסכונות, ומה ניתן לעשות כדי לצמצם את ההשפעה הזו.

כיצד משפיעה התקופה הנוכחית על קרן הפנסיה?

הסגרים, צמצום הפעילות הכלכלית וחוסר הודאות הכללית משפיעים על שוק ההון, וכך גם על החסכונות הפנסיוניים שלנו, שמושקעים ברובם בשוק ההון, חשופים לתנודתיות שלו ועלולים להפגע מירידות בעקבות המשבר.

תגובת השווקים לחוסר הודאות הכלכלי והירידות בשוקי ההון עלולות להוביל לירידת תשואות במכשירי החיסכון. יחד עם זאת, חשוב לזכור כי פנסיה היא חיסכון ארוך טווח הנצבר על פני עשרות שנים ונמדד לאורך תקופות ארוכות, כך שגם התנודות החדות שחווה שוק ההון בתקופה האחרונה אינן בהכרח מעידות על מצב החיסכון הפנסיוני שלכם בעוד עשרות שנים מהיום.

שוק ההון עשוי לחזור לעליות בתשואות לאחר יציאה ממשברים והיציבות בשוק יכולה לחזור ובכך אולי אף להחזיר את ההפסדים שחוו החסכונות הפנסיונים שלנו בתקופה האחרונה.

איך החל"ת משפיע על ההפרשות לפנסיה

במקרה של פיטורים או יציאה לחל"ת המעסיק שלכם מפסיק לשלם לכם את המשכורת, וקרוב לוודאי שגם ההפרשות לפנסיה נעצרות. במידה ופוטרתם, חשוב לדאוג ולהמשיך להפקיד את הכספים לקרן הפנסיה באופן עצמאי, זאת על מנת שלא לפגוע בקצבת הפנסיה שלכם ובכיסוי הביטוחי הנכלל בקרן הפנסיה.

במידה והוצאתם על ידי המעסיק לחופשה ללא תשלום, בררו איתו האם הוא ממשיך להפקיד את הכספים לחסכון הפנסיוני שלכם, ובמידה ולא, דאגו לעשות זאת בעצמכם, או לחילופין לדאוג לרכוש ביטוח ריסק, המשמר את הכיסוי הביטוחי לאותה תקופה שבה לא מתבצעות הפקדות בקופה.

האם כדאי למשוך את הפנסיה בזמן המשבר?

חשוב לזכור כי לא כל כספי הפנסיה שלנו מושקעים במקום אחד, אלא מפוזרים במספר אפיקי השקעה בעלי רמות סיכון שונות. דבר נוסף הוא שהחיסכון הפנסיוני הוא חסכון לטווח ארוך מאד, ולכן חשוב שלא למדוד אותו על סמך תקופת משבר, קשה ככל שתהיה. בהחלטה לגבי החיסכון יש להביא בחשבון שיקולים שונים, ובהם בין היתר אופק ההשקעה שלך והקרבה שלך לגיל הפרישה.

משיכת הכספים בעת הזו, לאחר מימוש ההפסדים שכבר חוויתם, מונעת מכם את האפשרות לצמצום ההפסד ברגע שהשוק יחזור ויעלה, זאת בנוסף לתשלומי המס שתצטרכו לשלם על המשיכה המוקדמת של הכספים. משיכת כספי החיסכון הפנסיוני עלולה לפגוע גם בכיסוי הביטוחי הפנסיוני שלכם. במידה ומצבכם הבריאותי הורע מאז שרכשת את הכיסוי הביטוחי כחלק מקרן הפנסיה, ייתכן ורכישת כיסוי ביטוחי חדש לאחר משכת כספי הקרן עשויה להיות יקרה הרבה יותר.

גם לגבי חוסכים שכבר קרובים לגיל פרישה, חשוב להימנע מלפעול בחיפזון ולמשוך את כספי החיסכון הפנסיוני והאם ניתן להמתין ליציאה לפנסיה וליהנות מהקצבה מהמוצר הפנסיוני. קרנות הפנסיה של הפניקס אקסלנס מציעות מסלול הכולל מודל השקעות תלוי גיל אקטיבי, המוודא כי ככל שהחוסך קרוב יותר לגיל פרישה, כספי הקרן שלו יושקעו באפיקים סולידיים יותר בעלי סיכון נמוך.

כך או כך, רצוי בכל מקרה להתייעץ עם גורם מקצועי מוסמך ובעל רישיון, ולא מומלץ לקבל החלטות שהשפעתן על עתידך מוכרעת על סמך ירידות או עליות חדות בשוק ההון בטווח הקצר. ניתן לראות כי באופן כללי, גם הקרנות שחוו ירידה בתשואות עם תחילת המגפה בחודש מרץ, הצליחו להתאושש ולהציג רווחים בסופו של דבר נכון למועד פרסום זה.

יחד עם זאת, התקופה הזו היא זמן מצוין לבחון את קרנות הפנסיה ושאר החסכונות הפנסיוניים שלכם שלכם ואת הכיסוי הביטוחי שהם מעניקים לכם. קרנות הפנסיה של הפניקס אקסלנס מעניקות פתרונות פנסיוניים כוללים, פנסיה לעצמאים ולשכירים, בזכות מגוון מסלולי השקעה מתמחים ומגוון מסלולי ביטוח בהתאמה למאפייניו וצרכיו האישיים של החוסך.

 

הפניקס אקסלנס פנסיה וגמל בע"מ (להלן: "החברה"), עוסקת, בין היתר, בשיווק פנסיוני (ולא בייעוץ פנסיוני), ולה זיקה למוצרים פנסיוניים המנוהלים על ידה. האמור לעיל הינו תמצית בלבד, מובא כמידע וחומר רקע בלבד, אינו מהווה ייעוץ ו/או המלצה ו/או חוות דעת לרכישת מוצר פנסיוני ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ/שיווק פנסיוני/או ייעוץ מס בידי בעל רישיון עפ"י הדין, המתחשב בנתונים ובצרכים הפרטניים של כל אדם. מכירת המוצרים הפנסיוניים הינה בכפוף להוראת כל דין ובהתחשב בנתוניו האישיים של כל אדם. זכויות העמית יהיו בהתאם לתנאי תקנון קרן הפנסיה ובכפוף להליך חיתום כמקובל בחברה.