יינות יקב רמת הגולן, פסח 2022 | צילום: עדי פרץ
יינות יקב רמת הגולן, פסח 2022 | צילום: עדי פרץ

לכבוד החג ליקטנו המלצות לשישה יינות שיתאימו לפני, אחרי ותוך כדי ארוחת החג

27 במרץ 2022

פסח הוא חגם של אוהבי היין. ההגדה מסתפקת בארבע כוסות, אך שבוע שלם של פעילות נמרצת בבית ומחוצה לו הוא הזדמנות לפרוץ מעט את תקרת הזכוכית ההלכתית. יינות מיקב רמת הגולן ילוו אתכם משלב ההכנות ועד "הפיקניק שאחרי".

גמלא בלנקו

בקבוק לפתיחה בזמן הבישולים. גמלא בלנקו הוא יין ממסך (בלנד) המורכב מענבי סוביניון בלאן, הגדלים בכרמים בצפון רמת הגולן, ומענבי מוסקט קנלי, הגדלים בכרמים בדרום רמת הגולן. המיקום חשוב, שכן רמת הגולן ידועה כאזור המייצר יינות איכותיים מזנים אלה, וגמלא בלנקו הוא הראשון מסוגו. פתיחת הבקבוק משחררת לאוויר ניחוח רענן, ובטעימה חלל הפה מתמלא בארומות פג'ויה, הדרים, פרחים ותבלינים. היין בעל גוף בינוני וקל מאוד לשתייה ולכן הוא מהווה אתנחתא מרעננת בין משימות הבישול, הניקיונות ועריכת השולחן. לאחר כמה לגימות המטבח הופך לטריטוריה ידידותית וארוחת החג מתורגמת לרשימת משימות שקל לצלוח, במיוחד אם מצרפים לאירוע בן/בת זוג. אם נותר משהו בבקבוק, הניחוח הפירותי של גמלא בלנקו ישדרג כל מנת דג שתבחרו להגיש. 

גמלא בלנקו | צילום: חגית גורן
גמלא בלנקו | צילום: חגית גורן

גולן רוזה

בקבוק שתרצו לפתוח כשמחכים לאורחים המאחרים בפקקים. השולחן ערוך, המרק והקניידלך כבר מבעבעים בסיר וצלחת הסדר ממתינה. ומי לא בא? האורחים. ערב פסח ידוע כאירוע עתיר פקקים ומתח באופן כללי (במיוחד למארחים) וכדי לשמור על שלוות נפש אפשר פשוט לפתוח בקבוק יין. גולן רוזה מיוצר מענבי טמפרניו ומעט פינו נואר הגדלים בכרמים ברמת הגולן, אזור ייצור יין ראשון במעלה בישראל. מזג האוויר הקר מפיק ענבים באיכות הגבוהה ביותר, כמו הגולן רוזה, המיוצר זו הפעם הראשונה. יש לו גון ורוד־כתום בהיר יפהפה, ארומות של תות שדה, אפרסק, אבטיח ואשכולית, וסיומת פרחונית המתאימה בדיוק לחג האביב. הגולן רוזה קליל ומרענן, וכשהאורחים סוף-סוף יגיעו, תוכלו לקבל את פניהם בחיוך רחב כאילו כלום לא קרה.

גולן רוזה | צילום: חגית גורן
גולן רוזה | צילום: חגית גורן

גמלא בלנד אדום

בקבוק לשתות איתו ארבע כוסות בליל הסדר. ארוחת החג היא אגוז קשה לפיצוח. מצד אחד צריך שיהיה על השולחן מנות מסורתיות כמו כבד קצוץ וגפילטע פיש, ומצד שני חייבים לחדש ולגוון כדי שהמשפחה לא תשתעמם. בהינתן תפריט מורכב כל כך, יין יכול לשמש גורם מאזן שמחבר בין כל המרכיבים. גמלא בלנד אדום משלב עוצמה ועדינות. הוא מיוצר מזנים בורדולזיים קלאסיים – קברנה סוביניון, מרלו, קברנה פרנק, מלבק ופטי ורדו, שנבצרו מכרמים ברמת הגולן. היין התיישן במשך 12 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי וכעת הוא מאופיין בניחוחות ופרי אדום שחור בשלים, וברמזים לקליפת תפוז, פרחים, תבלין, שוקולד ואדמה – מארג שמתאים לליווי כל מנה ומוסיף לארוחה כולה אלגנטיות אירופית. אם קיבלתם בקבוק גמלא בלנד אדום, נסו להתאפק עם הפתיחה, שכן היין ימשיך להשתפר בבקבוק וישמור היטב על תכונותיו עד שנת 2028 .ואם לא הצלחתם, שתו ותיהנו, כי מי יודע מה יקרה עד אז.

גמלא בלנד אדום | צילום: חגית גורן
גמלא בלנד אדום | צילום: חגית גורן

ירדן מרלו כרם אלוני הבשן 2017

בקבוק לפתיחה בשקט שנשאר. תם הסדר כהלכתו. הכלים שטופים, הבית שב לקדמותו ורק הגוף והנפש מאותתים שזהו, נגמר הכוח. ירדן מרלו כרם אלוני הבשן נועד בדיוק לרגעים כאלה: יין כרם יחידני, המיוצר כולו מענבי מרלו הגדלים בכרם אלוני הבשן שבמרכז רמת הגולן, בגובה 600 מטרים מעל פני הים. זהו אחד מהכרמים הראשונים שניטעו ברמת הגולן, והוא נודע באיכות הענבים היוצאת דופן שבו. במהלך השנים נחלש הכרם עקב נגיף שפגע בגפנים, אך בעקבות פרויקט התחדשות הוא שב למעמדו. ירדן מרלו כרם אלוני הבשן התיישן בחביות עץ אלון צרפתי במשך 18 חודשים, ויש לו ניחוחות פירות אדומים בשלים ורמזים לטבק, שוקולד, ורדים, קליפת תפוז ונגיעות מנטה ומרווה. היין יכול להשתבח בבקבוק ולשמור על איכותו יותר מעשור, אך מי שטרח בערב החג מגיע לו לשתות יין שווה ממש.

ירדן מרלו כרם אלוני הבשן 2017 | צילום: חגית גורן
ירדן מרלו כרם אלוני הבשן 2017 | צילום: חגית גורן

ירדן סוביניון בלאן

בקבוק לפתיחה בצהרי יום החג אחרי טרפת ערב פסח. יום החג עצמו הוא קודש למנוחה ואת השולחן העמוס מהערב הקודם מחליפות שאריות שנשלפו מהמקרר. המעמד מכתיב אפס מאמץ מבלי לוותר על הקלאס, וכאן ירדן סוביניון בלאן נכנס לפעולה – יין בעל גוף בינוני בניחוחות גויאבה, אגס, פומלה וליים, לצד מאפיינים של מינרלים ותבלינים. היין מיוצר כולו מענבי סוביניון בלאן שנבצרו מכרמים הממוקמים בצפון הקריר של רמת הגולן. אחוז קטן ממנו, שתסס בחביות עץ אלון צרפתיות, תורם מעט מורכבות ונפח ומותיר את הטעם הכללי רענן ופירותי־מינרלי. ירדן סוביניון בלאן הולך מצוין עם טרנינג ונעלי בית, וישדרג את הארוחה המאולתרת כל הדרך עד לעוגיות היין, שבלעדיהן אי אפשר.

ירדן סוביניון בלאן | צילום: חגית גורן
ירדן סוביניון בלאן | צילום: חגית גורן

ירדן גוורצטרמינר

בקבוק לפיקניק של חול המועד. לאחר חודשים ארוכים של קורונה וחורף בלתי נגמר, חול המועד קורא לצאת החוצה – למצוא חלקת טבע ירוקה, לפרוש מחצלת ולתת לשמש לחמם את הגוף והנשמה. האירוע הקל לתפעול אינו שלם ללא בקבוק יין קליל ורענן כמו ירדן גוורצטרמינר מענבי גוורצטרמינר שגדלו בצפון הקר של רמת הגולן, אזור שמפיק ענבים מזן זה באיכות גבוהה במיוחד. יש לו גון זהוב כמו שמש אביבית, גוף בינוני, מורכב, יבש ומלא טעם, ארומות ליצ'י, מנגו, לימון ואגס ורמזים לתבלינים, פרחים ומנטה. לאחר שהנחתם לו להצטנן היטב במקרר, ארזו את הבקבוק במארז יין תרמי או עטפו אותו במגבת עבה לשמירת הקור. הוסיפו לסל כוסות ופותחן, גבינות טובות, כמה פירות של סוף החורף וצלחת הגשה רב שימושית, כי בחג יש להקפיד על שמירת איכות הסביבה יותר מתמיד. פיקניק נעים וחג שמח.

ירדן גוורצטרמינר | צילום: חגית גורן
ירדן גוורצטרמינר | צילום: חגית גורן