מקודם

קוקטייל עם אג'נדה: המהפכה שמובילים אנשי הלילה

זה התחיל מהדרת כלי הפלסטיק מזהמים והתקדם לדרינקים שמעניקים לדרי רחוב קורת גג. כך הפכו האנשים שמאחורי חיי הלילה שלנו לאבירי הקיימות ואיכות הסביבה

צילום: יח"צ
צילום: יח"צ
6 באוקטובר 2019

בתקופה האחרונה נדמה שכולם מדברים על קיימות. מונח שעד היום הכרנו בעיקר בזכות החיבור לשיח על משבר האקלים ואיכות הסביבה. אך קיימות כולל בתוכה דאגה אמיתית לעתיד ולחיים ברווחה מבחינה חברתית, כלכלית וכן, גם סביבתית. אז איך כל זה מתחבר לקוקטייל עם וודקה?

מדינות רבות בעולם לצד מותגים גדולים אחרים החלו לקדם בשנים האחרונות את השיח על ערכי הקיימות והרצון להיות טובים יותר. בישראל הקטנה עדיין מתבצעים צעדים קטנטנים יותר בנושא – אך הם בהחלט ניכרים בעולמות הקולינריה, חיי הלילה והברים.

משתמשים בחומרים מקומיים בלבד. צילום:shutterstock
משתמשים בחומרים מקומיים בלבד. צילום:shutterstock

בבר האוגנדה הופסק השימוש בכלי פלסטיק מזהמים, בפיקוק ובג'ספר הוחלפו קשיות הפלסטיק בחלופה ממוחזרת על אף העלויות הגבוהות. בקלארו הוקמה גינת תבלינים שמקדמת שימוש בחומרי גלם טריים לצד צמצום והימנעות מבזבוז חומרי גלם מיותרים. בבר הזאלמה הבאר שבעי אף הגדילו והפכו את הפסולת שמייצרת המסעדה – לקומפוסט. וזו רק ההתחלה.

הפרדת פסולת, צמצום בזבוז, גמילה מסיבית מכלים חד פעמיים ושיתופי פעולה עם ספקים שמתייחסים באופן הומני יותר לבעלי חיים הולכים והופכים מערכים, לסטנדרט חשוב ומהפכני. מותג הוודקה Ketel One אימץ את הסלוגן: Doing little bit better וזה מתחיל מהוודקה עצמה – סופר נקייה ואיכותית, מה שהופך את המשקאות שמכילים אותה לטובים יותר ולבסוף מעודד ברמנים, אנשי לילה וברים בארץ ובעולם להיות טובים יותר, להשתמש בחומרי גלם איכותיים וטהורים יותר ולהכיר בכוח שלהם לשנות את העולם.

אז איך קטל מיול, קוקטייל שמשלב Ketel One  וג'ינג'ר ביר, הופך את העולם שלנו לטוב יותר? הכל התחיל בשנת 2018 בתרות ה-WOLD CLASS בה מתחרים מדי שנה כ-54 ברמנים מכל רחבי העולם (וכן, יש לנו נציג והוא מעולה) במטרה לזכות בתואר הברמן הטוב בעולם. אבל הדרך לטייטל עומדת בפני אתגרי קיימות.

קוקטייל אספרסו מרטיני בתחרות ה-WorldClass של 2018. צילום:יח"צ
קוקטייל אספרסו מרטיני בתחרות ה-WorldClass של 2018. צילום:יח"צ

המשתתפים והמשתתפות נדרשו להשתמש בתוצרת מקומית לצורך רקיחת קוקטייל מעורר השראה. המתמודד האירי, לדוגמא, החליט לעורר מודעות לנושא צמצום אוכלוסיית הדבורים בעולם ועיטר כל קוקטייל קטל מיול בשקית עם זרעים שתעורר צרכנים לזרוע, לגדל שתילים ולסייע לצמיחת אוכלוסיית הדבורים מחדש.

המתמודד הדרום אפריקאי הצליח לייצר אפיק פרנסה חדש לדרי רחוב ומחוסרי בית, לאחר שיצר קשר עם מקלט למחוסרי דיור והניע אותם לייצר מרכיבים לקוקטיילים שלא ניתן לרכוש בקלות. המהלך הזה כבש למעלה מ-50 ברים בדרום אפריקה שאימצו אל התפריט שלהם את ה- Ketel One בלאדי מרי ורוכשים את חומרי הגלם ממחוסרי הדיור. כל הפרוייקטים משותפים בפלטפורמה בשם THE HIVE בחסות Ketel One, בה ברמנים מרחבי העולם יוצרים קהילה, חולקים רעיונות ומישמים את ערכי הקיימות בברים שלהם.

בלאדי מרי – חומרי הגלם מגיעים ממחוסרי הדיור. צילום:יח"צ
בלאדי מרי – חומרי הגלם מגיעים ממחוסרי הדיור. צילום:יח"צ

אתגר המרכיב האחד

בתחרות בישראל נדרשו הברמנים המקומיים להכין קוקטייל על בסיס Ketel One. האתגר? ניתן להשתמש במרכיב נוסף בודד ולהוציא ממנו את המקסימום. המטרה כמובן, היא הגברת המודעות לבזבוז מצד אחד ורצון מצד שני לעודד את אנשי הלילה וקהילת הברמנים להפוך למובילי דעת קהל כיפיים ודמויות עם השפעה אמיתית על הסביבה. לצורך העניין, הזוכה, גורמי ספיאשווילי, שנשלח לייצג את ישראל בתחרות הברמנים העולמית, רקח קוקטייל שכל מרכיביו נרכשו מחוות קיימא – המייצרת מקור פרנסה לבני נוער שנפלטו ממסגרות הלימוד. עבודת האדמה מספקת להם מסגרת ופרנסה בו זמנית.