פעילות אינטראקטיבית שהילדים יעופו עליה, ההורים ייהנו ממנה וכל זה עם ערך מוסף חינוכי? קניתם אותנו. במוזיאון הישראלי במרכז יצחק רבין יש את כל זה, כולל מזגן וחנייה. מה עוד אפשר לבקש?

3 באוגוסט 2022

קיץ, חם, הילדים בבית. הם מיצו את הבריכה השכונתית וסיימו את כל נטפליקס. הם כבר היו בלונה פארק ובמימדיון ובמיליון סרטים בקולנוע. ורק תחילת אוגוסט. שאלוקים תעזור לנו. אבל לפעמים יש עוד כמה דברים שווים ומגניבים לעשות עם הילדים שאתם לא בדיוק מודעים להם, והיי – בשביל זה אנחנו פה.

אנחנו מדברים על המוזיאון הישראלי במרכז רבין, שלרגל החופש משיק שתי פעילויות סופר-כיפיות, שמציינות בין השאר את יום הולדתו ה-100 של רבין שחל במרץ האחרון. הן גם במזגן, גם מגבשות וגם בעלות ערך מוסף. אבל ראשית על המוזיאון: מדובר במקום שמספר את הסיפור הישראלי והסיפור של מדינת ישראל, כשהוא שזור בסיפורו של יצחק רבין, כמו ספר היסטוריה חי ונושם. קצת כמו פורסט גאמפ הישראלי, רבין היה שם כמעט בכל צומת מרכזי בהיסטוריה של המדינה – ממלחמות ועד הסכמי שלום. אבל את זה אתם כבר בטח יודעים. מה שאתם לא יודעים הוא שאפשר להעביר את הסיפור הזה בצורה קצת אחרת מזו שאנחנו רגילים אליה, באמצעות פעילויות חווייתיות לכל המשפחה. 

הפעילות הראשונה שמשיק המוזיאון נקראת "מהומה במוזיאון" – תעלומה תיאטרלית-ווקאלית בתוך הסיפור הישראלי. זוהי פעילות שאורכה כשעה, שמיועדת בעיקר לבני 6-12, ונוצרה בשיתוף פעולה עם תיאטרון "השעה". יש בה בעצם גם הצגה וגם סיור מומחז בתוך המוזיאון, במסגרתו נודדים השחקנים בחלקיו השונים, מציגים סצינות שונות ודרכם גורמים לילדים להכיר את כל נקודות הציון החשובות בהיסטוריה של המדינה שאנחנו חיים בה. אבל זה לא הכל! כל ילד מקבל אוזניות, וכמו במסיבות האוזניות שכולנו למדנו לאחרונה להכיר ולחבב עד מאוד, הוא מלווה בתיווך ווקאלי כשהוא עובר בין התמונות במקום – כך שכל תמונה כמו מתעוררת לחיים והדמויות בה מספרות את הסיפור. ואיזה כיף זה לשמוע אותו ישירות מהאנשים שהיו שם (טוב, הכי קרוב להיו שם שיכול להיות). כל זה גם עשוי במתכונת של תעלומה שהילדים אוהבים לפתור, מה שהופך את העניין גם לאתגר ששווה להתאמץ עבורו. 

הפעילות השנייה היא שונה לגמרי אבל כיפית לא פחות – "מעלים את הראפ" –  סדנת ביט בליווי סיור מודרך במוזיאון. זוהי פעילות באורך שעתיים להורים וילדים גם יחד (מומלצת מגיל 7 ומעלה), ולא רק שהיא חוויה, אתם גם יוצאים ממנה עם שיר שכתבתם בעצמכם. הסדנה מתקיימת בשיתוף פעולה עם ביה"ס למוזיקה המוביל בארץ, הלא הוא "רימון", והיא נעשית בקבוצות של 25 איש לכל היותר – הורים וילדים גם יחד. היא מתחילה בסיור קצר בו תדגמו כמה מהרגעים המכוננים של מדינת ישראל, כמו הקמת המדינה (רגע מכונן, ללא ספק), תקופת המעברות ועוד. בתום הסיור מתקיימת כיתת אמן של סטודנט מרימון, שמהרגע הראשון מקבלים את הקבוצה בביטים מקפיצים שלא תוכלו להישאר אדישים אליהם. אחרי קצת הסברים נחלקת הקבוצה לארבע-חמש קבוצות קטנות יותר, וכל אחת מהן מקבלת משימה שווה במיוחד: לכתוב שיר ראפ. לא תעשו את זה לבד, כמובן, תהיה לכם הנחייה צמודה של מישהו שכבר מתמצא – אבל ביד חופשית, כמובן. השיר לא חייב להיות כזה שעוסק בתכני המוזיאון, הוא יכול לעסוק בכל נושא שתבחרו. ורגע, עוד לא הגענו לדובדבן שבקצפת – ההופעה. כן, זו הזדמנות לעמוד עם הילדים שלכם על במה אחת, עם מוזיקה וביט וכל מה שצריך כדי שתרגישו לרגע אחד בזרקורים, ולבצע שיר שכתבתם יחד. בהחלט מזכרת לכל החיים. 

נספר גם שכדאי לשים לב למבנה המסקרן בתוכו שוכן המוזיאון, כזה שמוקף בירוק שלא מוצאים הרבה בתוך העיר, ושיעורר בכם בוודאות איזו תחושה של יום כיף בחו"ל. ועוד נושא שאנחנו לא מפחיתים בערכו בכלל: יש חנייה (על בסיס מקום פנוי) ואפשר גם להגיע ברכבת לתחנת האוניברסיטה שנמצאת צמוד למרכז. אתם יכולים גם לנצל את העניין לגיבוש משפחתי עם סבא וסבתא (איתכם או בלעדיכם, כי אנחנו יודעים שזה הזמן הזה בשנה שאתם משתמשים בהם הכי הרבה). כל מה שנותר לכם הוא להזמין כרטיסים, ממש פה http://www.rabincenter.org.il/