אשמת הקוביות: המדריך לשש-בשאי המתחיל

אתם כבר לא צריכים להילחם בגלים עם גלשן אימתני או לחשוש לפגוע בראשים מגיחים מהמים על אופנוע ים כדי להיחשב לספורטאי ים. שש בש, הספורט הימי המקורי מצריך לוח, קוביות וטיפת מזל. אלוף העולם בשש-בש, איך לא, הוא ישראלי ונתן לנו כמה טיפים שעל כל שש-בשאי מתחיל לדעת

אשמת הקוביות. צילום: שאטרסטוק
אשמת הקוביות. צילום: שאטרסטוק

תוכן ממומן | Sail Tel Aviv

למרות השיח המזליסטי על טיבן של הקוביות, משב הרוח שגרם להן ליפול בצורה בה הן נפלו, ומרקורי שנמצא בנסיגה ומשפיע על המזל שלכם, שש בש הוא משחק שדורש גם מיומנות וטקטיקה. המשחק הפופולרי, למרות הנטייה הישראלית לנכס אותו לארץ זבת החלב והדבש, הוא פיתוח של המשחק המלכותי של העיר המסופוטמית אור משנת 3,000 לפנה"ס (איראן של היום), ואף אוזכר במאה ה-14 באחד משיריו של המשורר הבריטי ג'פרי צ'וסר. ביקשנו מאלוף העולם בשש בש, שמעון כגן, לתת לנו כמה טיפים שיגרמו למתחרים שלנו בחוף להסמיק.

אתם לא צריכים לסבול כדי להיות אלופי משחקי החוף. צילום: שאטרסטוק
אתם לא צריכים לסבול כדי להיות אלופי משחקי החוף. צילום: שאטרסטוק

1.      הכירו את החוקים הבסיסיים (וודאו שהפרטנר שלכם מודע להם)

אל תתביישו לבקש עזרה! אין פרלמנט בר או בית קפה שמכבד את עצמו בו אין מומחה שש-בש אחד לפחות, היוועצו בו. אין דבר גרוע יותר ממשחק שש-בש בו אתם צריכים להתווכח על מי צודק, אל תטעו לחשוב ששש-בש הוא משחק בו אתם יכולים לעשות כל העולה על דעתכם.

2. הבינו שהגבול בין מזל ואסטרטגיה קיים ויציב

טעות נפוצה של שחקנים מתחילים היא לחשוב ששש-בש מתבסס על מזל. אין ספק שעצם נוכחותן של הקוביות מכניס אלמנט של מזל למשחק, אבל ראו את המשחק כמשחק אסטרטגיה לכל דבר. תכננו אסטרטגיה בתחילת, שקלו את המהלכים שלכם ונווטו את המשחק לטובתכם. ברגע שתצליחו להפוך מעט מזל רע לאסטרטגיה, תדעו שאתם בדרך הנכונה להפוך למקצוענים.

משחק עתיק. צילום: שאטרסטוק
משחק עתיק. צילום: שאטרסטוק

3. צרו בתים

חשיבותם של בתים היא מכרעת במשחק שש-בש. "בית" הוא יותר משני חיילים הנמצאים על עמדה בלוח – חייל בודד הוא פגיע, אך חיילים שנמצאים בבית מוגנים. אל תפרשו על לוח השש-בש המון חיילים בודדים, אלא השאירו אותם בקבוצות כמה שניתן. הבתים יכולים לשמש מקום לאחסן בו חיילים, ויאטו את היריב מהתקדמות על הלוח.

4. אתם לא חייבים להתקדם בכל מהלך

כאן, אין מה לעשות, נכנס המזל. צימודי קוביות טובים שיקדמו אתכם לא תמיד מגיעים, לכן שמרו את ההתקדמות שלכם על לוח המשחק לכשתקבלו צימוד טוב. בזמן שאתם מחכים לו, נצלו את הזמן לבניית בתים בבסיס הבית שלכם.

כל מה שאתם צריכים זה לוח עץ ומעט מזל. צילום: שאטרסטוק
כל מה שאתם צריכים זה לוח עץ ומעט מזל. צילום: שאטרסטוק

5. צפו בשחקנים מיומנים

יושבים על חוף הים או בבית קפה ורואים משחק סוער של שש-בש? אל תתביישו – גשו וצפו. אמת לא כתובה היא ששחקני שש-בש אוהבים להשוויץ במהלכים שלהם ולצעוק בקול רם כמה טובות (או רעות) הקוביות שהם מחזיקים בידיים. אתם תרוויחו למידה של מהלכים וצפיה במשחק, הם ירוויחו את הקהל שהם משתוקקים לו.

כל בית קפה שמכבד את עצמו כולל פרלמנט שש-בש. צילום: שאטרסטוק
כל בית קפה שמכבד את עצמו כולל פרלמנט שש-בש. צילום: שאטרסטוק

6. למדו מטעויות

אין מורה טוב יותר מניסיון, רצוי ניסיון רע. הפסדים יגרמו לכם להבין טוב יותר את המהלכים השגויים שביצעתם, לכן גם מומלץ לשחק עם מישהו מנוסה מכם שיסביר את הטעויות שעשיתם.

7. כשבספק, תאכלו!

מעבר לעובדה שמדובר במשפט לחיים, מדובר במשפט נכון מאוד לשש-בש. אם לא הספקתם לתכנן מהלך או שפשוט אין לכם מושג מה אתם עושים – תאכלו את החיילים של היריב. הדבר נכון במיוחד כשמדובר באכילת חיילים קרוב לבית היריב, דבר שיעכב אותו בצורה משמעותית ויתן לכם זמן לחשוב על המהלך הבא שלכם.

* רוצים לנסות ספורט ימי אחר? עיריית תל אביב יפו וחברת אתרים חוגגות ים ופותחות לנו את הקיץ בארבע ימים שכולם מים ושמש. בין ה-14 ל-17 ליוני יתקיימו מגוון פעילויות ואטרקציות מים לאורך כל רצועת החוף של העיר. לא יצא לכם לנסות עדיין גלישה בגלשן רוח? הגיע הזמן.

==