עושים לכם חוף

עד שנות ה-20 של המאה הקודמת, חופי תל אביב-יפו היו מוקד משיכה בעיקר לתעשיינים. רק 40 שנה לאחר מכן החלה ההתמקדות בהנגשה לתושבים. אלה הן אבני הדרך וגרגרי החול שהפכו את אחד החופים האהובים בישראל למה שהוא היום

רצועת החוף של תל אביב. צילום: זיו קורן
רצועת החוף של תל אביב. צילום: זיו קורן
8 ביוני 2017

תוכן ממומן | Sail Tel Aviv

רצועת החוף של תל אביב-יפו עשירה בהיסטוריה כמו העיר עצמה, ומהווה את רצועת חופי הרחצה הראשונים שהוסדרו בארץ. היום אנחנו יכולים לומר בבטחה שחוף הים המשתרע על 14 ק"מ הוא אחד הנכסים החשובים ביותר בעיר – לא סתם מגזין נשיונל ג'אוגרפיק הכריז על תל אביב כאחת מעשר ערי החוף הטובות בעולם, אבל ההכרה בחופי הים לא הייתה מובנת מאליה.

עד שנות ה-20 רצועת החוף הייתה משהו שהעסיק בעיקר תעשיינים. הם תפשו אותה כקרקע פוריה לדייג, ספנות ותעשייה. אפילו מאיר דיזנגוף, ראש העיר הראשון שלנו, הציע לבנות נמל בחוף ירושלים של ימינו ולסלול מסילת רכבת לאורך החוף – מסילה שלימים הייתה מבטלת את גישת האזרחים אליו.

חוף גורדון, 1957. צילום: מתוך אוסף התמונות של יהודה איזנשטראק, ארכיון המדינה
חוף גורדון, 1957. צילום: מתוך אוסף התמונות של יהודה איזנשטראק, ארכיון המדינה

רק בשנות ה-30 הכירה העירייה בצורך לפתח את חופי העיר ובנתה את הטיילת הראשונה, שיצרה הפרדה פיזית בין החלק המיועד לרחצה וזה המיועד להליכה. הטיילת הזו הייתה משטח מוגבה מעל החוף עם מעקה וצמחיה שנמשך מחוף בוגרשוב ועד לחוף גאולה של ימינו. ב-1939, עם תחילתה של מלחמת העולם השנייה, נאסרה הרחצה בים בידי המנדט הבריטי, הן בגלל סיכונים ביטחוניים והן בגלל בתי חרושת שקמו בצפון רצועת החוף וזיהמו את החופים והמים. מצחיק לחשוב שרק בסוף שנות ה-60 החל לצוף הצורך בשיקום הטיילת והחופים, והוקמה חברת אתרים שמטרתה שיקום ופיתוח חופי העיר.

טיילת תל אביב, 1947. צילום: מתוך אוסף התמונות של זולטן קלוגר, ארכיון המדינה
טיילת תל אביב, 1947. צילום: מתוך אוסף התמונות של זולטן קלוגר, ארכיון המדינה
טיילת תל אביב בשנת 1964. צילום: מתוך אוסף התמונות של יהודה איזנשטראק, ארכיון המדינה
טיילת תל אביב בשנת 1964. צילום: מתוך אוסף התמונות של יהודה איזנשטראק, ארכיון המדינה

הים של היום

אחרי הקמתה של אתרים נוקו מי הים, התפתחו ברצועת החוף חיי תרבות ובילוי, בתי מלון, מסעדות ובתי קפה, שוחזרה יפו העתיקה, נבנתה המרינה של תל אביב, בריכת גורדון המיתולוגית שופצה ויריד המזרח זכה בחיים חדשים. עשרות פרויקטים עברו תחת ידה של החברה והוכרזו כשלמים, למעט אחד – הטיילת. בשנות ה-70 נעשה ניסיון לשקם את הטיילת המוגבהת ואת מעקיה המחלידים שנזנח ופינה את מקומו לטיילת חדשה המופרדת מהחוף ברצועת צמחייה. הטיילת, שניתן לראות עד היום בחלקים הדרומיים של רצועת החוף, הושלמה ב-1984.

ב-2012 החליטה העירייה, וחברת אתרים כנציגה שלה בכל הקשור לרצועת החוף, שהגיע הזמן לבטל את ההפרדה בין הים לעיר באמצעות הטיילת. הטיילת, הם טוענים, מטרתה לייצר חיבור טבעי בין העיר לים במסגרתו אמורה להיות זליגה של הים אל העיר והפוך. עם הרעיון הזה יצאה החברה בפרויקט שיפוץ ושדרוג שהתחיל בחוף גורדון, המשיך לחוף פרישמן, בוגרשוב, טרומפלדור ובימים אלה מסתיים בחוף ירושלים. ריהוט רחוב, תאורה, מאות מטרים של הצללות ומתקני כושר כבר פרושים בחופים הללו, ובנובמבר יתחיל החלק האחרון של שיפוץ רצועת החוף המרכזית – הבננה ביץ' וחוף הגולשים.

השיפוצים בטיילת תל אביב. צילום: יח"צ
השיפוצים בטיילת תל אביב. צילום: יח"צ

חדשה ששמחנו לקבל במיוחד היא טיפול העירייה ברחבת הדולפינריום, מבנה הרפאים בשוליו של חוף המתופפים. תכנית השיפוץ תכלול את חיבור הטיילת לפארק צ'ארלס קלור לכדי ציר רציף. מבנה הדולפינריום ייהרס ובמקומו עתיד להיות מוקם מרכז קהילתי לספורט ימי הפתוח את מפלס החוף. טיילת החוף תיסלל קרוב לקו המים  ותתחבר אל מרפסת המשקיפה את הים. הפרויקט יכלול מצללה גדולה, שטח החול בחוף המיועד לגולשים יוגדל ויבוצע פיתוח טראסות כאזורי מנוחה וישיבה מול הים. אנחנו כבר לא יכולים לחכות.

הטיילת החדשה בתל אביב. צילום: זיו קורן
הטיילת החדשה בתל אביב. צילום: זיו קורן

 

*עיריית תל אביב יפו וחברת אתרים חוגגות ים ופותחות לנו את הקיץ בארבע ימים שכולם מים ושמש. בין ה-14 ל-17 ביוני יתקיימו מגוון פעילויות ואטרקציות מים לאורך כל רצועת החוף של העיר. לא יצא לכם לנסות עדיין גלישה בגלשן רוח? הגיע הזמן.