היידה ארדואן: ברמת אביב נזכרנו שיש לנו עדיין פינה חמה לטורקים

את למי ניפוסי (סושיאל קלאב, בר 51) גילינו בקורונה כשהוא מכין מעדנים טורקים מביתו בשפירא. עכשיו הוא פותח את "מאריס" ומציע את כל החשודים המידיים, פלוס קינוח שיעיף אתכם הרבה מעבר למחוזות הכנאפה

מאריס (צילום: ארקדי ריסקין)
מאריס (צילום: ארקדי ריסקין)
25 באפריל 2021

כישרונות חדשים שהקורונה האיצה את התבגרותם מזריקים חיים חדשים לסצנת המסעדות בעיר, ובמלוא הצניעות גם לנו יש חלק קטן בכך. אחרי דניאל צור ונועה חיים, שמצאנו בקורונה מוכרים פסטה טרייה מהבית וכעת מובילים את מסעדת אלנה המתחדשת במלון נורמן (יחד עם עומר שדמי), קבלו את למי ניפוסי מ"מאריס", מסעדה טורקית חדשה ברמת אביב.

את ניפוסי פגשנו גם כן בסגרים מכין אוכל במשלוחים. בביתו שבשכונת שפירא הוא בישל יחד עם אמו וסבתו עלי גפן ממולאים, גוזלמה ועוד מטעמים מהמטבח הטורקי. כנצר למשפחה שמתגוררת באיסטנבול כבר 600 שנה הוא הקפיד לחקור את מטבח ארץ הולדתו במקביל לעבודה בסושיאל קלאב, טוטו, בית רומנו, סנטה קתרינה ובר 51. משלוחי האוכל הטורקי עברו מפה לאוזן וניפוסי פרץ לתודעה כמומחה למטבח טורקי. ככזה הוא נבחר להרכיב את התפריט למאריס, האחרונה בשרשרת המסעדות של איש העסקים יקי כביר (TYO, סרפינה), בשיתוף עם האחים חג'ג' ועופר שבתאי כמשקיעים.

אדנה או אורפה? מאריס (צילום: ארקדי ריסקין)
אדנה או אורפה? מאריס (צילום: ארקדי ריסקין)

מאריס ממוקמת בחלקו המערבי של רחוב איינשטיין, היכן שבעבר פעל לזמן קצר סניף של רשת טאטאמי הצפונית. החלל עבר עיצוב מחדש עם פסיפסים מקרמיקה, משרביות ואלמנטים נוספים מהאדריכלות הטורקית. בפינה הוצב טאבון שמשמש להכנת מאפים טורקיים קלאסיים כמו לחמעג'ון דקיק ופריך שמוגש עם עשבי תיבול, בצל בסומאק ופלח לימון ופידה – מאפה בצורת סירה במילוי גבינות (42 ש"ח).

הגריל הוא העוגן השני של המסעדה וממנו יוצאות מנות בשר א לה איסטנבול: שיפודי אדנה קבב חריף ואורפה קבב ("הושבתי את הטבחים מול יוטיוב ללמוד איך מעצבים את השיפוד", צוחק השף בפועל בן רייס), צ'ופ שיש – קוביות פילה במרינדת תבליני הבית, טבוק שיש – קוביות פרגית במרינדת אריסה ותבלינים, קוקורץ' (מעורב טורקי) שקדי עגל ופרגית ועוד. כל העיקריות מוגשות בתוספת בורגול או אורז, בצל בסומאק ועגבנייה ופלפל חריף בגריל והן מתומחרות ברמה סבירה, כ־75 ש"ח בממוצע.

עוד לפני כן התפריט נפתח במזאטים, למשל היידרי – מטבל יוגורט, שום ונענע יבשה, באבאגנוש, סלט טורקי ועוד (כ־25 ש"ח למנה/99 ש"ח לארבע מנות). אגף הביניים כולל את הלחמעג'ון Not to be missed, סביצ'ה לבנטיני חמוץ ורענן מדג ים ועשבי תיבול על יוגורט וסומאק ועוד מנות עם שמות מסקרנים כמו גבורדא (סלט עגבניות פיקנטי עם אגוזים וויניגרט רימונים) וארנבוט ג'יהר (כבדי עוף מטוגנים עם בצל בסומאק). רגע לפני שמזמינים את כל התפריט כדאי לעצור ולהשאיר מקום לקינוח, שממנו התעלפנו עוד כשניפוסי בישל בבית: קאטמר, מאפה לוהט ופריך כפי שרק פילו יכול להיות במילוי גבינה ופיסטוקים. הידיים נכוות והפה בוער אבל אי אפשר להפסיק לזלול, וכל השוואה לכנאפה משאירה לאחרונה אבק.

קאטמר, זיכרו את השם (צילום: נדב רוזנברג)
קאטמר, זיכרו את השם (צילום: נדב רוזנברג)

מיקומה של מאריס מייעד אותה בראש ובראשונה לתושבי השכונה. עם זאת כדאי לעשות את המאמץ ולהגיע ולו רק כדי לנשנש לחמעג'ון, קבב וקאטמר על הבר. אחרי הכאפה המוצדקת מביידן והבידוד המדיני־תיירותי, מאריס מזכירה למה בכל זאת יש לנו בלב פינה חמה לטורקיה.
איינשטיין 7 תל אביב, 03-5007040, ראשון-שבת 19:00-חצות (שעות פתיחה בהרצה, לאחר מכן המקום ייפתח מ־12:00)