הכירו את רשימת הצעירים שמתכוונת לשנות את תל אביב

מועצת העיר היא המקום שבו מתקבלות החלטות על החיים שלנו בעיר, אבל מתוך 31 חברי מועצה אין נציג אחד מתחת לגיל 30. רשימת "מקומי תל אביב" מתכוונת לשנות את זה

רשימת הצעירים שמתכוונת לשנות את העיר, מקומי תל אביב (צילום: יותם שמיר)
רשימת הצעירים שמתכוונת לשנות את העיר, מקומי תל אביב (צילום: יותם שמיר)
9 באוגוסט 2018

"הגיע הזמן שבמקום שידברו עלינו יתחילו לדבר איתנו", אומר יותם שמיר. שמיר עומד בראש רשימת מקומי תל אביב שרצה למועצת עיריית תל אביב בבחירות הקרובות, אחת מני רבות. אלא שמקומי תל אביב שונה משאר הרשימות, וככשומעים את גילו של שמיר מבינים למה הוא מתכוון במשפט הזה. שמיר, יליד תל אביב ובוגר תלמה ילין, הוא בן 23 בלבד והרשימה מורכבת כולה מצעירים תל אביביים ששואפים להיות הקול של הדור שלהם במועצה.

"אחרי שהשתחררתי מהצבא ניסיתי לראות מי מייצג אותי במועצת העיר בתל אביב, מי אמור לדאוג לי בשלב שאני נמצא בו בחיים שלי וגיליתי שאין אף אחד שמייצג אותי, והחלטתי שאני הולך לשנות את זה", הוא אומר. הצעירים והצעירות ברשימה מעוניינים להעלות על סדר היום נושאים שנוגעים לאוכלוסיה של כמעט 100 אלף תושבים בעיר בין גילאי 17-28. "אנחנו שוכרי דירות שותפים, מלצרים, סטודנטים, תלמידים וחיילים ואף אחד לא שואל אותנו מה מפריע לנו, מה חסר לנו, איך היינו רוצים לראות את העיר הזאת", אומר נהוראי עפרי (25), סטודנט לתואר שני במדע המדינה, שמקווה לקחת חלק בהחלטות במועצת העיר.


מועצת העיר תל אביב מונה 31 נציגים אשר מתיימרים לייצג, כמו בכל גוף דמוקרטי, את הפלחים השונים באוכלוסייה בעיר. איך קרה שהגיל הממוצע של הנציגים במועצה זו הוא 55 ואף לא צעיר אחד מתחת לגיל 30 שותף להחלטות שנעשות עבורם? "אנחנו רוצים להפוך את הקערה ולתת לצעירים לייצג את עצמם", מסביר עפרי. "נוהגים לחשוב שבגלל שאנחנו צעירים אנחנו לא מבינים ועושים החלטות עבורנו. אנחנו מייצגים את הצעירים שהם אנחנו. אני סטודנט, שוכר דירה ונוסע בתחבורה ציבורית, אני מבין יותר טוב מכל נציג במועצה איך זה להיות סטודנט שעובד בעבודה מזדמנת, אלה חוויות שנציגי המועצה כבר לא חווים ולכן הם לא יכולים לייצג אותנו".

הצעירים והצעירות בתנועת מקומי תל אביב פועלים כבר מספר חודשים על מנת ליצור קהילה מבוססת הכוללת סוגים שונים של צעירים בתל אביב – מתלמידי תיכון וחיילים ועד סטודנטים לתואר שני. "אנחנו רוצים ליצור דרכי תקשורת עם האוכלוסיה הצעירה בעיר, שידעו שיש מישהו שיכול לייצג את החיים שהם חווים בשולחן מקבלי ההחלטות", אומרת יעל שמר (25), פעילה סביבתית בולטת בעיר, וסטודנטית לתואר שני בלימודי סביבה. "יש קרע חמור של אמון בין צעירים לנבחרי ציבור בעקבות חוסר ייצוג. צעיר לא יצליח למצוא מודל לחיקוי בנציגות היום. אני לא מוצאת מישהי שאני יכולה להסתכל עליה במועצה – שהיא כמוני, שהיא צעירה, שהיא סטודנטית, שאני יכולה לשאול אותה שאלות וזה מה שאני רוצה להוות לבנות נוער עכשיו".

אז בניגוד למה שההורים שלנו אמרו לנו תמיד: "אתם צעירים, אילו בעיות כבר יכולות להיות לכם?", מגלים הפעילים במקומי תל אביב שהצעירים בעיר יודעים בדיוק אילו קשיים ניתן לפתור במועצת העיר בעזרת ייצוג צעיר יותר. "בראש ובראשונה סוגיית התחבורה הציבורית היא דבר שיש להעלות על סדר היום במועצה ולקדם בזריזות", אומר שמיר. "קווי האוטובוס לא משרתים צעירים. לסטודנט שגר בדרום העיר לוקח שעה להגיע לאוניברסיטה".

סוגיה נוספת שבה מקווים הצעירים ברשימה ליצור שינוי מהותי היא הדיור בתל אביב עבור צעירים. "אין בסופו של דבר מי שיניף את הדגל ויגיד 'את 10 מיליון שקלים האלה תשימו על דיור בר השגה לסטודנטים'", מסביר עפרי. "שכר דירה לוקח שליש מהמשכורת של צעירים בעיר, עניין שאפשר לפתור בדיור בר השגה ודיור ציבורי לצעירים. זה רעיון שעלה בעבר במועצה אבל אף אחד לא מקפיד לקדם אותו, כי לא יושב במועצה אף נציג ששוכר דירה עם עוד שני שותפים ומתקשה לסגור את החודש", מוסיף שמיר.

סוגיה נוספת שאותה ירצו לשנות הצעירים ברשימה היא הנגשת התרבות לצעירים בעיר. "אני לא מכיר אף צעיר בגילי שהולך לאופרה או לראות הצגות, כי זה יקר ומשווק רק לקהל מבוגר יותר", מסביר שמיר. "ברוב הערים הגדולות בעולם העיריות מסבסדות כרטיסים לצעירים מתחת לגיל 35 כדי שגם הם יהיו חלק מהעולם של התרבות הגבוהה – תאטראות וקונצרטים, אין סיבה שתל אביב תנהג אחרת. זה עולם שלם שצעירים לא מגיעים אליו בכלל כי הוא לא נגיש להם וזו טעות שאנחנו נפעל לתקן".

"הגישה היא שאם לא נוח לכם? תלכו לגור במקום אחר. מלוכלך לכם? תלכו לגור במקום אחר. יקר לכם? תלכו לגור במקום אחר. אנחנו לא רוצים לגור במקום אחר. אנחנו רוצים לגור בתל אביב ולהילחם עליה שתתאים את עצמה אלינו, הצעירים", מסבירה שמר.

רשימת מקומי תל אביב תשיק את הקמפיין שלה בלילנבלום 40 ת"א, שישי (10.8) 12:00