"נביא גם את הנקניקיות של ביונד מיט ומוצרים מדהימים נוספים"

ההמבורגרים הטבעוניים של ביונד מיט שהוגשו עד עתה רק בבתי אוכל ספורים בעיר מתפשטים לרשתות הפאסט פוד הגדולות ובקרוב גם למרכולים. היבואן, עדי ריכטר, מספר בריאיון ראשון מה הקשר לחתונה שלו ואיך הפך את המפעל האמריקאי לכשר

ביונד מיט
ביונד מיט
17 בינואר 2019

איש מהטבעונים שגודשים את מסעדת זכאים ומתענגים על ההמבורגר הטבעוני ה"מדמם" הראשון לא יודע שהסיפור של הקציצה שכובשת את ישראל התחיל בעצם בחתונה. עדי ריכטר ויואב אלגרבי הם חברים משכבר. כשאלגרבי, המתגורר בארצות הברית, רצה להתחתן בארץ, היה זה טבעי שיבקש מחברו ריכטר השף שידאג לכיבוד במסיבה. אלא שאלגרבי ביקש באופן ספציפי שהחתונה תהיה טבעונית ולשם כך הביא איתו מזוודות מלאות בקציצות של ביונד מיט. אלה הפכו לחומר גלם בידי ריכטר. האורחים התלהבו והחברים הבינו שיש להם בוננזה ביד והחליטו לייבא את הקציצות לארץ.

ההמבורגר הטבעוני של ביונד מיט הוא מוצר שעל פיתוחו שקדה החברה האמריקאית במשך ארבע שנים. ב־2013 החלה החברה להציע מוצרי "בשר" טבעוניים כמו רצועות עוף, סליידרים ונקניקיות, כולם מיוצרים מחלבון אפונה ואינם מכילים סויה או רכיבים מהונדסים גנטית. תהליך הפיתוח המיוחד, שלמענו גויסו כספים מסלבס בהם לאונרדו דה קפריו וביל גייטס, הביא למוצרים שמצליחים לדמות היטב את הטעם הבשרי ואפילו "לדמם" על הגריל כמו קציצה עשויה בשר. במאי האחרון הכריז מנכ"ל ומייסד החברה איתן בראון כי החברה, שהמטה שלה נמצא בלוס אנג'לס, עתידה להתפרש ל־50 יעדים בעולם, כולל ישראל. מאז עשתה הקציצה תהליך שקט אך יציב של חדירה לשוק הישראלי והיא מוגשת בבתי אוכל מעטים בעיר, בהם מסעדת זכאים, רשת סוסו אנד סאנס, ג'ונו, מיץ מרק, גרינברג, ליטל בורגר שופ וריינבו.

ביונד מיט
ביונד מיט

בפגישה על המבורגר עסיסי בלחמנייה נזכר ריכטר נזכר במלחמת השיווק שנקלעו לתוכה כשהחליטו לייבא את מוצרי החברה: "כל הגדולים רצו לקחת את השיווק של ביונד מיט בארץ. תנובה, נטו ושופרסל, ובכל זאת נכנסנו לפגישה עם מנהלי החברה בארצות הברית והבאנו איתנו את צילומי החתונה וקיבלנו את הבלעדיות להפיץ את המוצרים בארץ. הם השתכנעו שהעניין חשוב לנו ברמה אישית. רצינו שהמוצר לא יעבור הרבה ידיים ביבוא ובהפצה כדי שנוכל לשמור על מחיר שפוי".

למה רק עכשיו יצאתם בהשקה מסודרת?

"עד עכשיו הפצנו דרך מספר מצומצם של המבורגריות ומסעדות. הייתה לנו כמות מוגבלת של מוצרים לשיווק ולא רצינו שמסעדות יתחילו למכור את המוצרים ואז ייתקעו בלי. עכשיו נרחיב בהדרגה את מעגל רשתות הפאסט פוד, שיכלול את BBB ובהדרגה גם רשתות גדולות נוספות, ובחודש מרץ אפשר יהיה לקנות את ההמבורגר קפוא ברשתות השיווק במחיר מומלץ של כ־18 ש"ח לקציצה".

ריכטר ואלגרבי קראו לחברת היבוא שלהם KAYA – צירוף אותיות של שמותיהם ושמות בנות הזוג שלהם. הם החליטו על שיווק בהיקף רחב מאוד של המוצרים, ולמרות הטסטים הראשונים שערכו במסעדות הטבעוניות, המטרה הייתה להגיע לקהל רחב ככל הניתן. לשם כך הם נדרשו להגיע לארצות הברית אל המפעל ולייצר מערך פיקוח כשרות משלהם על כל המוצרים. ריכטר, שהיה שף מאז גיל 15 ועבד במתחם האירועים לאגו בראשון לציון, באושן אירועים ועוד, נטש את מקומות העבודה המסודרים לטובת ההרפתקה, והוא גאה בבייבי החדש שלו: "אנחנו מקפידים לקרוא לזה בשר מהצומח ולא בשר טבעוני או תחליף בשר כי יש להמבורגר הזה איכויות של בשר גם בטעם, גם באלסטיות של הנגיסה וגם בדימום. אין בהמבורגר הזה גלוטן, אין בו סויה, אין בו הנדסה גנטית והוא עשוי מחלבון אפונה ומועשר בברזל. אנחנו נביא גם את הנקניקיות של ביונד מיט, ובהמשך מוצרים טבעוניים מדהימים כמו גבינות קשות ורכות, סוגים שונים של שמנת ויוגורט ועוד".

ביונד מיט
ביונד מיט

איך הצלחתם לשכנע את האמריקאים להכשיר את המפעל ומה זה דרש מהם?

"במהלך המשא ומתן הסברנו שכדי שמוצר באמת ייכנס לארץ הוא חייב להיות כשר, ומהצד השני דווקא היו פתוחים לשמוע מה זה דורש וביקשו ללמוד על התהליך, כי כשרות נחשבת היום בעולם לתו בקרה ואיכות נוסף. הבאנו משגיחים שלנו למפעל. הם החליפו חלק מהפרודוקטים וכך הפכנו את כל המוצרים לכשרים, גם את אלה שמשווקים בארצות הברית".

עוד כתבות שיעניינו אותך:
10 המנות הטבעוניות הכי טובות בתל אביב
ירמי שיק בלום עבר לטבעונות ושרד בקושי
רשימת המסעדות האולטימטיביות לטבעונים

אתה טבעוני?

"לא. אבל אני מכין ואוכל אוכל טבעוני ואפשר לעשות מהקציצות האלה המון, עראייס או כדורי בשר ברוטב, ואני מפתח את זה. חוץ מזה לקחתי את אשתי וזוג חברים לאכול איתי ארוחת ערב בזכאים וכולם הודו שלמרות המראה ההיפסטרי התל אביבי, אכלנו פה את אחת הארוחות הטובות".

ביונד מיט, להזמנות: 053־3034577